Stokindeling

Discussie in 'Overig' gestart door Ferrie, 21 okt 2009.

  1. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Wie kent literatuur (bladmuziek of studieboeken) waarmee je systematisch (!) kunt werken aan de (strijk)stokindeling? Of is daar gewoon te weinig systeem in aan te geven en speelt je intuïtie daarbij een grotere rol?
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Een standaardwerk op het gebied van streektechniek en stokindeling is Lucien Capet's 'La Technique supérieure de l'archet'. Capet was in Parijs onder meer de leraar van Galamian. Vele uitdrukkingen in het moderne vioolonderwijs, die Galamian en zijn opvolgers gebruiken (zoals bijvoorbeeld collé, roulé, sautillé en louré) komen bij Capet vandaan.

    Mijn leraar zei hiervan altijd, 'Als je deze methode volgt, dan ben je afgestudeerd als je 95 bent'. Het boek staat vol met nuttige oefeningen en heeft ook een kaart, waar Capet's stokindeling op staat. Deze kaart past in een vioolkist en kan je dan meenemen naar les. Die kaart heb ik nooit gebruikt. Wel een paar oefeningen voor een paar streeksoorten ter ondersteuning. Ik heb de Franse versie en hij is tweedehands aangeschaft.

    Capet deelt de stok zeer gedetailleerd in. Over het boek van Capet kan je hier iets meer lezen. Of je het boek nodig hebt, daar twijfel ik aan. Ik zou het alleen aanschaffen als je leraar het nodig vindt.

    Streektechniek gaat samen met stokindeling. Dat kan niet anders. Je kan dus ook veel vinden in boeken als Casorti Bogentechnik op 50, Ecole de la technique 111 van Schradieck en Graded Course Vll van Auer.

    Bovenstaande is allemaal voor viool.

    Veel van Sevcik en ook Schradieck is voor altviool bewerkt.

    De intuitie voor stokindeling gaat pas werken als je streektechniek hebt. Voor die tijd moet je het van noeste arbeid hebben en natuurlijk een goede leraar. :)
     
  3. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Bedankt voor je reactie. Ik ga eens in de muziekbibliotheek kijken of er een uitgave van te vinden is.

    Ik ben een harde werker, dus met die noeste arbeid zit het wel goed. Ik probeer natuurlijk zo gericht mogelijk te werken. Inzicht komt met de jaren. Ik heb een zeer ervaren docente maar omdat ik 1x per 2 weken les heb probeer ik daarnaast ook zelf wat uit te zoeken en natuurlijk wat kennis en ideeën op te doen, bijvoorbeeld op dit forum. ;)
     

Deel Deze Pagina