Stradivari of Del Gesù

Discussie in 'Viool' gestart door Walter_vd_Hee, 9 jan 2012.

1. Walter_vd_Hee

Walter_vd_Hee Walter van der Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Hallo,

De vernis van m'n eerste viool is net droog, maar het begint alweer te kriebelen, ik denk dat ik verslaafd aan het worden ben.
    Ik heb al het esdoorn hout besteld en heb nu 2 Strad posters als referentie materiaal.

Een echte copy maken kan ik niet, dus ik ga één van de twee gebruiken voor de maten en de vorm.
    De vraag is echter welke? Ik heb de Stradivari Messiah uit 1716 en de Del Gesù Plowden uit 1735 (de posters natuurlijk, niet de violen ;))

Ik heb al van andere gehoord dat voor een beginnende bouwer een Stradivari model beter / makkelijker is, maar waarom dan?
    Stradivari is zo perfect en de Messiah is misschien wel de mooiste viool ooit, ik voel me zo klein en nederig, dat ik het soort niet durf om die viool als voorbeeld te nemen.
    Del Gesù is meer mijn type, beetje gehaast en slordig, alhoewel de Plowden een zeer nette viool is.

Kortom, mijn verstand zegt om de Messiah als voorbeeld te gebruiken, mijn gevoel de Plowden.

Alle input is welkom om dit dilemma te doorbreken :)

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Violen bouwen, ja dat is ook fantastisch mooi om te doen. Dus kan ik me goed voorstellen dat de tijd aangebroken is met een tweede te starten.

Ik denk dat het voor het bouwen niets uit maakt of het nu een Stradivariusmodel wordt of een Guarnerius. Waar ik mezelf altijd terdege van bewust ben -en ook vele malen hier op het forum heb gezegd- is, dat je een meesterviool tot op de tiende millimeter kunt nabouwen, maar dat de klank daarmee nooit wordt nagebouwd! Dat wordt door een enkeling nog wel eens vergeten. Een ander feit doet zich voor bij het exact nabouwen van een bepaald instrument, dus niet alleen het model, dat het dan ook helemaal tot op de tiende millimeter nagebouwd moet zijn. Doe je dat niet, dan zegt iemand die er een beetje verstand van heeft meteen, dat er een aantal zaken niet kloppen.
    Mijn voorstel zou daarom zij, bouw een instrument na volgens een bepaald model (dus niet volgens een bepaald instrument met een bepaald bouwjaar). Er zijn een aantal kenmerkende verschillen tussen de twee genoemde modellen. Die verschillen moeten in ieder geval weer herkenbaar zijn. Daarna wordt het een kwestie van eigen inzicht. Dat vergroot bovendien de kans dat het ook een goed klinkend instrument wordt, omdat de dikteverdelingen van de bladen moeten worden aangebracht die ‘behoren’ bij het gekozen stuk hout. Ieder stuk hout is weer anders, daarom heeft een dikteverdeling volgens de opgaven en metingen van een beroemd instrument geen enkele zin, althans wanneer een fraaie klank het doel is.
    Ik vind nabouwen volgens alle beschikbare gegevens dan veel meer modelbouw dan vioolbouw worden. Naar mijn mening zijn dit twee geheel verschillende werelden die in feite niet veel méér met elkaar te maken hebben, anders dan dat het om houtsnijwerk en lijmen gaat.

Frits

3. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Dank je Frits,

Het is ook niet mijn bedoeling om een exacte copy te maken van één van de twee, tot op een tiende mm nauwkeurig! Dat kan ik helemaal niet!
    Wat je zegt over klank neem ik zonder enige twijfel van je aan en uiteindelijk is een fraaie klank inderdaad het doel, maar ik kan (nog) geen klankideaal definiëren, dus voorlopig focus ik me voornamelijk op de esthetica.

De meeste opmerkingen op mijn eerste viool gingen over de vorm, die fout wil ik herstellen en dus 1 van de 2 genoemde violen als model nemen, wetende dat ik op een gegeven moment tijdens de bouw op eigen inzicht verder moet.
    Ik weet bijvoorbeeld dat het bovenblad van de Messiah waarschijnlijk 1 of 2 mm is ingezakt in de loop der tijd, ik zou mijn bovenblad dan die paar mm hoger maken.

Maar goed, wat jou betreft maakt het niets uit, daarmee blijf ik nog steeds met de vraag zitten ;)
    Of om het in goed ABN te zeggen; "the jury is still out." :)

4. ducky

ducky Daphne

Lid geworden:
    7 jul 2005
    Ik zou denk ik voor het Stradivari model gaan, gewoon omdat die naam me nog het meeste aanspreekt, en de vorm van de instrumenten erg mooi is. Maar dat komt ook omdat ik nog veel moet leren over oude instrumenten en hun meesters... Maar misschien een idee om te kiezen voor het instrument dat je er zelf het mooiste uit vindt zien?

En verder, voor jou kan het ook belangrijk zijn dat alle maten die je nodig hebt, ook daadwerkelijk vermeld staan. Vergelijk de posters eens, misschien zie je een verschil in welke maten gegeven worden, en kan je op die manier voor het best gedocumenteerde instrument kiezen? (Ik moet toegeven dat ik niet weet hoe groot de verschillen zijn tussen de posters).

Daphne

5. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Alle maten die ik nodig heb staan op beide posters.
    Welke ik het mooiste vind? Dat is een moeilijke, dat is alsof ik zou moeten kiezen tussen mijn 2 favoriete componisten, César Franck en Gustav Mahler.
    Misschien gaat die vergelijking wel op, Stradivari; perfect, alles zo als het hoort, als door engelen ingefluisterd (net zoals Franck) en Guarneri; Brutaal, eigenwijs, dramatisch (een beetje zoals Mahler), misschien zelfs een tikkeltje arrogant (dat past dan weer goed bij mij ;))

Dus, ik weet het nog niet, maar ik hoef vandaag ook niet te beslissen, misschien wordt het uiteindelijk gewoon een kwestie van een muntje tossen.

Walter.

6. ducky

ducky Daphne

Lid geworden:
    7 jul 2005
    Je kan het ook laten afhangen van het hout dat je krijgt. Ik weet niet of je de vlam hebt gezien, of dat je het hout besteld heb bij het lezen van de kwaliteit... Misschien maakt dat de keuze tussen Guarneri en Stradivari iets gemakkelijker maakt?

Het blijft een lastige opgave. Misschien moet je ze gewoon allebei maken?

Daphne

7. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    hehe :)
    Ja ik ga ze ook allebei maken, maar de volgorde...

Walter.

8. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Ik ben eruit, het wordt de Stradivari Messiah als model, dus geen één op één copy.
    Yeah!!!! ik heb er zin in! deze week maar eens nieuwe sjablonen gaan maken dan.

9. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Ik zou gaan voor een model ala del Gesu, niet zo precies, lekker "Boers", "Plomp", "Onbehouwen", niet zo gebeeldhouwd als een Strad maar zo... onbehouwen, zo bruut.

Volg wel de methode welke Frits heeft aangegeven, het model en de uiterlijke kenmerken volgen maar wel luisteren naar de klank, het hout. Niet domweg een kopie maken.

Remi

10. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Kom kom, Remi, niet overdrijven, zo "boers, plomp, onbehouwen, niet gebeeldhouwd als een Strad, zo onbehouwen, zo bruut" zijn die Guarneri's helemaal niet! Waar haal je dat vandaan? Kun je daar ook voorbeelden van laten zien?
    Voorbeelden van"onbehouwenheid", van "bruut(!)", van "boers"? Of praat je gewoon een aantal zogenaamde "kenners" na, die in bepaalde veel gelezen boeken hun vooroordelen etaleren? Deze instrumenten zijn toch kostbaar? Taxateurs kijken toch vooral naar de bouw? Waarom zijn die instrumenten dan kostbaar, als ze slordig gebouwd zijn? Volgens mij zijn Guarneri del Gesu's mooie instrumenten die in een museum thuishoren om ze te bewaren en te koesteren.
    ;)

11. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    "Boers, plomp, onbehouwen", wij westerlingen houden van grote woorden :cool:

Natuurlijk zijn del Gesù's mooie instrumenten, maar als je een del Gesù naast een Strad houdt denk ik wel dat je het predikaat 'slordig' mag gebruiken.
    Scheve krullen, inleg die niet past, inleg die niet samenkomt in een hoek, niet symetrische welvingen, f-gaten die verschillen in formaat op hetzelfde instrument, tool marks etc...
    Nou heb ik er nooit één in handen gehad, dus ik moet me baseren op foto's en beschrijvingen van kenners, echte kenners, niet zogenaamde kenners. (De gebroeders Hill en Roger Hargrave mogen toch wel als echte kenners worden beschouwd.)
    Waarom ze dan zo kostbaar zijn? Omdat ze fantastisch klinken, er niet zoveel van zijn en omdat ene meneer Paganini er geweldige reclame voor heeft gemaakt. Die exuberante prijzen is trouwens iets van de laatste tijd, 100 jaar geleden kocht je een Strad of del Gesù voor een heel stuk minder.
    In de tijd van del Gesù zelf waren ze natuurlijk nog goedkoper en hij heeft nooit aan de prijzen van Stradivari kunnen tippen.
    Hij was niet zo 'posh' als Strad, die voor koningen, graven en bisschoppen bouwde. Del Gesù maakte violen voor dorpsorkestjes, die speelden op feesten en partijen in het weekend, perfectie was dus ook helemaal niet gevraagd.

Maar om ze nou allemaal op te sluiten in musea??? Ze moeten toch juist bespeeld worden???

Anyway, om een lang verhaal kort te maken, ik hoef geen slordigheid te kopiëren, dat komt bij mij vanzelf :)

12. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Nou kan ik gek geworden zijn, dat is heel goed mogelijk, maar hier stond het eind van deze middag toch een reactie van Liuwe?

13. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dat kan kloppen. Ik heb die reactie zélf niet kunnen lezen, omdat Liuwe die eigenhandig weer heeft verwijderd. Helemaal verwijderen kan hij de reactie niet en dus heeft hij de oorspronkelijke tekst vervangen door zoiets als 'tekst verwijderd'. Als lezer heb je daar dan niets aan en als beheerder kun je zo'n bericht dan maar beter in zijn geheel verwijderen. Dat laatste heb ik gedaan.
    Het resultaat moet daarom niet leiden tot een aan zichzelf gestelde vraag of men gek geworden is.

Frits

14. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Soms heb ik een aanval van zelfkritiek! Ik kwam tot de conclusie dat mijn bijdrage niks te maken had met het eigenlijke onderwerp en dat ik me liet leiden door één van mijn eigen stokpaardjes. Dan moet je eerlijk zijn ten opzichte van jezelf. :p

15. luthier

luthier

Lid geworden:
    16 mei 2010
    beste Walter_vd_Hee

Ik las dat u al het esdoornhout heeft besteld.

als u geinterreseerd bent heb ik nog 2 delen " engelmann spruce" voor het bovenblad voor u.Ze moeten nog gelijmd worden.

ze komen niet uit 1 blok,maar zijn wel op kloptoon gematched.
    Voor 25 euro +verzendkosten is het voor u.

Ik hoop dat deze advertentie conform forumregels is :)
    Als dit niet het geval is :graag verwijderen door de beheerder....

Koen

16. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Hoi Koen,

zeg alsjeblieft geen 'u', dan voel ik me zo oud :)

Bedankt voor het aanbod, maar ik heb ondertussen ook al hout voor het bovenblad besteld.
    Ik heb de andere onderwerpen van jou ook gelezen, jammer dat je zelf niet aan de slag gaat met het hout...

17. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Liuwe,

ik ben je nog een reactie verschuldigd naar aanleiding van jou post onder #10 en ik kan in deze heel kort zijn. Walter beschrijft in de daar op volgende reactie precies wat ik bedoel.

Natuurlijk zijn Stradivarius zijn instrumenten heel mooi heel precies en sommigen ongelofelijk fraai gemaakt, vergelijk de mooist Strad eens met de fraaiste Del Gesu.
    Een Del Gesu kan qua precisie vaak niet tippen aan een Strad. Buiten de kenmerkende F-gaten is een Del Gesu veelal minder... ja, minder precies, niet minder mooi, minder... symmetrisch.

Hoewel het geen appelen met peren vergelijken is maar juist appelen met appelen vergelijken.
    Zelf probeer ik het zo objectief (en daar hebben we het woord weer) mogelijk te, beluisteren.
    En telkens is het weer zo moeilijk omdat beiden instrumenten zo mooi klinken (ligt ook aan wie ze bespeeld).

Je leest veel over "de hand van de bouwer", De kenmerken van de grootmeester. Dat alles gaat volgens mij niet op. Niet iedere Strad is helemaal door Antonio gemaakt. Niet iedere Del Gesu is door Giuseppe zelf volledig gemaakt. Zij hadden denk ik de laatste hand in het afbouwen, het beoordelen en bijsturen, de puntjes op de "i". Anders mocht een instrument niet de deur uit met "zijn" etiket er in. De vraag naar violen was naar mijn mening destijds ook anders dan nu, er was geen Chineese import viool, geen VSO's. Er waren luitenbouwers en instrumentbouwers en misschien waren er ook amateur/hobby vioolbouwers, ik denk het niet omdat je nog al wat gereedschap nodig hebt/had.

Naar aanleiding van dit is het misschien interessant om een topic aan te maken over zelfgemaakt gereedschap, tools en zo.

Maar goed, de keuze voor mij zou toch een Del Gesu zijn.

Remi

18. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Ik waardeer jouw mening, maar ik ga toch voor een Strad model. Model, geen kopie en met mijn eigen slordigheid wordt het misschien wel een hybride van Strad en DG :)
    Bijna alle spullen heb ik nu, nieuwe mal is zo goed als klaar, vanavond de blokken lijmen en ik zal één dezer dagen een nieuw onderwerp beginnen om de bouw te beschrijven en te tonen.
    Yeah, ik kan haast niet wachten! ik wou dat ik meer vrije tijd had, al dat gewerk :(

Walter.

19. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    @Walter,

als je nou toch nog met de blokjes moet beginnen, ben ik misschien nét op tijd! Ik kwam dit een keer tegen en bij een nieuw instrument gebouwd vanuit een nieuwe mal kan dit misschien heel bruikbaar zijn. De blokjes hoeven namelijk niet worden vast gelijmd aan de mal. Ze kunnen niet wijken door de zwaluwstaartverbinding en wanneer de lijmrandjes aan één kant er aan zitten kan de hele krans er zo vanaf worden geschoven. De afbeelding toont niet een mal van mijn hand maar het gaat om het idee:

Frits

20. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Hey, dat is helemaal geen gek idee Frits!
    Maar ik heb de uitsparingen voor de blokken al uitgezaagd...
    Verder had ik er bij viool 1 niet echt problemen mee om de blokken weer los te krijgen van de mal. Wel om de mal eruit te halen, dat was niet makkelijk met 'linings' aan beide kanten.

Walter.

Deel Deze Pagina