(Strijk)kwartet spelen

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 30 nov 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Dit jaar vond in Kerkrade het Orlando Concours voor strijkkwartetten plaats. Dit concours vindt plaats binnen het Orlandofestival. Hier kun je ook als amateurstrijker aan meedoen met je ensemble en krijgt dan les van professionals.
    Het was een internationaal georiënteerd concours, waarbij kwartetten uit alle windstreken deelnamen. En de kwartetten zijn ook nogal eens een internationale mix, omdat men elkaar heeft leren kennen op conservatoria ver van huis.

    Zelf speel ik wel in een kwartet, maar daarvan is maar de helft strijker en bovendien niet gericht op optredens buiten de deur. Dat laatste mis ik, omdat het dan gauw toch te vrijblijvend blijft. Ik leg graag de lat telkens een stukje verder.
    Ik hoop nog eens in een echt strijkkwartet te belanden, maar in de huidige setting leer ik al het één en ander en ben daardoor ook nieuwsgierig geworden naar de mechanismen binnen zo'n setting. Hoe komt hier de mooie toon tot stand, hoe houden we elkaar bij de les en hoe kom je samen tot een geheel.

    Dit waren de uiteindelijke winnaars van dat concours. Ze hebben 6000 euro gewonnen en vooral ook de reputatie.
    Hier treden ze op in het concertgebouw in Amsterdam. (zulke deuren gaan dan zeker open).



    Wat zijn jullie ervaringen met kwartetspelen, welk kwartet vinden jullie mooi spelen, welk muziekstuk(strijkkwartet) vinden jullie mooi en op welk moois zouden jullie ons dan willen attenderen?
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Nog even een aanvulling:

    Zelf heb ik één keer wel de gelegenheid gehad om mee te spelen in een strijkkwartet, georganiseerd in Arnhem in het kader van Klassiek Open Podiumfestival. Je kwam óf met je eigen kwartet om je een uur te laten trainen door professionals van bijvoorbeeld het Gelders Orkest, óf je deed ook nog eens mee aan het concours (extra faciliteiten kreeg je in de vorm van een extra training) of je gaf je op als eenling met je niveau en dan werd je ingedeeld.
    Er kwam bladmuziek thuis, oefenen met je leraar en dan vervolgens óp naar het festival. Om zo laat in zaaltje zoveel en dan maar zien wie er komen en hoe dat gaat.

    Het was het largo deel van het Reiter kwartet van Haydn, opus 74. Best gewaagd eigenlijk, want dan komt het nóg meer aan op goede tonen. Het valt nog meer op als je ernaast zit. Je moet ook nog wat aan elkaar en de situatie wennen. Er zaten er ook nog eens belangstellenden in de zaal (mensen die gratis tussen het shoppen door in Arnhem cultuur mogen opsnuiven.) En andere deelnemers die eens willen horen hoe het er hier aan toe ging. Zelf kon ik op andere tijden weer bij anderen luisteren.
    We werden begeleid door de aanvoerder van de altviolisten, Bart Peters, van het Gelders Orkest.
    Ik vond het erg leuk, het was spannend om met totaal onbekenden tot iets te komen en het had van mij veel langer mogen duren!!!



    Hier is de opname, echter niet van ons, maar van YT geplukt. Vanaf 5;25 is het largo. Je merkt zelf wel waar het over gaat in het volgende deel.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2014
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Electrische instrumenten en strijkkwartet.
    Ja, er was iemand die het vanavond over een electrische viool had;)

    Hier een welkomstconcertje voor de nieuwe electrisch violiste.
    Misschien dat we met nog anderen ooit nog komen tot het spelen van zoiets heerlijks in het oor klinkend als dit:
    Ik denk dat zelfs mensen die electrische instrumenten hier hebben afgedaan als lawaaikrengen ofzo, deze muziek zouden kunnen waarderen. Het is een jazzy strijkkwartet en het electrische heeft op de één of andere manier toch iets 'warms'.



    Wie heeft er ook een favoriet strijkkwartet/kwartet met strijkers? Of speelt zelf met plezier mee?
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2014
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Nieuwe verleidingen bieden zich wel eens in mijn mailbox aan:

    Beste vriend en/of bekende van het ZOOM! Kamermuziekfestival,

    Graag attenderen we u op het volgende:

    ZOOM MEE!

    Een workshop voor amateurensembles tijdens het ZOOM! Kamermuziekfestival 2015.

    Van 4 tot 7 juni 2015 vindt het ZOOM! Festival plaats in de gemeente Rheden en Rozendaal. Zes prominente concerten, een fietsroute langs een aantal inspirerende optredens op bijzondere locaties en een serie school- en familieconcerten staan op het programma. Maar daarnaast zal er een workshop voor amateurs georganiseerd worden zodat nog meer mensen hun muzikale steen kunnen bijdragen, op elk denkbaar niveau.

    Op vrijdag 5 en zaterdag 6 juni zullen er overdag lessen zijn in Laag-Soeren, die worden gegeven door Frank Brakkee (altviool), Nino Gvetadze (piano) en uiteraard de vier leden van het Ruysdael Kwartet. Op zaterdag zal er om 17u een presentatieconcert zijn waarop de ensembles indien gewenst kunnen laten horen waaraan de twee dagen gewerkt is.

    Alle soorten kamermuziekensembles kunnen zich aanmelden, maar ook bestaat de mogelijkheid om aan een stuk te werken waarin de docent meespeelt, zoals bijvoorbeeld een strijkkwintet met extra altviool of cello.

    De kosten voor deelname zijn �100 per ensemble. Hiervoor krijgt het ensemble twee lessen van anderhalf uur, en een moment om zich (indien gewenst) te presenteren op het ZOOM MEE! Deelnemersconcert op 6 juni om 17.00.

    Het moge duidelijk zijn: er is veel mogelijk, dus zoom mee tijdens dit eerste zinderende festival en geef u en/of uw ensemble op . Dit kan middels bijgevoegd aanmeldingsformulier, dat u kunt invullen en mailen naar info@ruysdaelkwartet.nl. U krijgt dan van ons verdere instructies over de precieze invulling en de betaling.

    We hopen veel gemotiveerde ensembles te mogen begroeten die met ons meeZOOMEN dit voorjaar!

    Hartelijke groet,

    Joris, Emi, Gijs en Jeroen.

    ruysdael kwartet

    www.ruysdaelkwartet.nl

    In dit filmpje presenteert het Ruysdaelkwartet zich:




    (het past eigenlijk eveneens in de categorie: het plezier van samenspelen!:))
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2014
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Hebben we die Categorie dan? :(
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ja Frits, ook vallend onder de grote noemer "spel" met 1169 'belangstellenden":)
    spel/overig/plezier met samenspelen

    Ben blij dat je tenminste reageert! Het werd zo eentonig met mijn eigen naam. Het is toch niet zo dat ik de enige ben die warm loopt voor deze manier van musiceren!?

    Maar nog steeds: wat vinden jullie mooie kwartetten? (groepen dan wel in de zin van muziekwerken), waar heb je zelf aan meegespeeld, wat zou je zelf willen spelen, waarom zou je wel of niet in zo'n setting willen spelen?
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    O, ik weet al hoe het komt. Spel is een Categorie en 'Overig' een forum. Kwestie van begrippen. Sorry voor het ongemak, bedankt voor je begrip. (Zie ik weleens bij opgebroken wegen staan, waar geen mens verder aan werkt. Dan zeg ik wel eens tegen mezelf: "maar ik héb er geen begrip voor.")
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ja, ik had me exacter moeten uitdrukken;)
     
  9. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik wil zelf dolgraag in een strijkkwartet spelen en als altist zou dat ook moeten lukken maar ja...waar haal ik de tijd vandaan om naast een strijkenemble en symfonie orkest ook nog met een kwartet bezig te zijn....en natuurlijk mijn wekelijkse les stukken....:(
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Dat probleem herken ik. Om ruimte te maken voor kwartet spelen, moet ik snoeien. En snoeien=au!
    Eigenlijk heb ik het diepgrijze vermoeden dat ik aan een strijkkwartet mogelijk wel meer plezier zal krijgen dan aan een amateursymfonieorkest. Best behoorlijk door het kamermuziekvirus van mijn leraar aangestoken.
    Ik zou het allebei moeten meemaken om dat te toetsen.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ik heb vanavond geboeid geluisterd naar
    Philip Glass - String Quartet No.2 "Company" (full version) by ReDo String Quartet (die kun je dus zo vinden met deze specificaties).

    Samenspelen is toch al een uitdaging op het gebied van timing van je partij, maar dat moet hier al helemáál nauwkeurig gedaan worden. Het komt mij allemaal heel super gedoceerd over, ook als je ziet hoe de musici hierin spelen. Héél minutieus allemaal, geen vrolijk forellenkwartet-sfeertje).

    Wát is het toch dat ik rustig blijf luisteren naar deze muziek? Dat er in de rust in die muziek nog zóveel verrassingen zitten zonder dat je opgeschrikt wordt?
    Naast de melodiepartij heb je in de begeleiding een hele andere 'sound' of hoe je het ook zegt dan wat we in de strijkkwartetten van de 18e en 19e eeuw gewend zijn. Het komt over of alle begeleidingspatronen 'afgestoft' zijn.
    En aan het eind van elk deel eindigt het niet gewoon zacht, maar sterft het geluid uit (ook weer heel gedoceerd afbouwen).

    Het lijkt mij dan ook een heel bijzondere ervaring om zelf hierin mee te spelen.
    Wat vinden jullie van deze muziek en van deze uitvoering?
     

Deel Deze Pagina