strijken met linkerhand ?

Discussie in 'Viool' gestart door annick, 12 nov 2008.

  1. annick

    annick

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Ik ben een grote leek wat betreft muziek en zeker wat betreft viool. Mijn dochter is 18 en zou graag viool leren maar aan haar linkerhand heeft ze een probleem met haar pink en kan ze die dus niet gebruiken. Is het mogelijk om met links te strijken en met rechts de vingerzetting te doen op de snaren? (misschien is dit wel een domme vraag maar ik had het toch graag geweten :rolleyes:)
     
  2. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Het onderling wisselen van viool en stok is makkelijker gezegd dan gedaan. Om een viool rechtshandig te bespelen, komt er meer kijken dan enkel het kinstuk verplaatsen en snaren op een andere volgorde. De bouw van het instrument zal daarop aangepast moeten worden. Daarbij lijkt de pink bij het strijken misschien op het eerste gezicht niet belangrijk, maar heeft wel degelijk een funktie. Ik heb ooit een altviolist linkshandig zien strijken omdat hij 2 vingers (ik meen middelvinger en pink) miste met een perfecte stokvoering. Onmogelijk is het dus zeker niet.
     
  3. annick

    annick

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Bedankt voor het antwoord. Ik had wel zoiets gedacht. Wat ik me dan wel afvraag is of ze zonder veel kosten te maken kan beginnen met spelen, want we kunnen moeilijk een speciale viool laten maken als we nog niet weten of het haar zal bevallen.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    Beste Annick,
    Linkshandig kan, wanneer er een probleem is met de linkerhand.
    Er zijn zelfs linkshandige violen voor een redelijke prijs in de handel:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=255&products_id=1109
    in mijn webwinkel bijvoorbeeld.