strijken met linkerhand ?

Discussie in 'Viool' gestart door annick, 12 nov 2008.

  1. annick

    annick

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Ik ben een grote leek wat betreft muziek en zeker wat betreft viool. Mijn dochter is 18 en zou graag viool leren maar aan haar linkerhand heeft ze een probleem met haar pink en kan ze die dus niet gebruiken. Is het mogelijk om met links te strijken en met rechts de vingerzetting te doen op de snaren? (misschien is dit wel een domme vraag maar ik had het toch graag geweten :rolleyes:)
     
  2. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Het onderling wisselen van viool en stok is makkelijker gezegd dan gedaan. Om een viool rechtshandig te bespelen, komt er meer kijken dan enkel het kinstuk verplaatsen en snaren op een andere volgorde. De bouw van het instrument zal daarop aangepast moeten worden. Daarbij lijkt de pink bij het strijken misschien op het eerste gezicht niet belangrijk, maar heeft wel degelijk een funktie. Ik heb ooit een altviolist linkshandig zien strijken omdat hij 2 vingers (ik meen middelvinger en pink) miste met een perfecte stokvoering. Onmogelijk is het dus zeker niet.
     
  3. annick

    annick

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Bedankt voor het antwoord. Ik had wel zoiets gedacht. Wat ik me dan wel afvraag is of ze zonder veel kosten te maken kan beginnen met spelen, want we kunnen moeilijk een speciale viool laten maken als we nog niet weten of het haar zal bevallen.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    Beste Annick,
    Linkshandig kan, wanneer er een probleem is met de linkerhand.
    Er zijn zelfs linkshandige violen voor een redelijke prijs in de handel:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=255&products_id=1109
    in mijn webwinkel bijvoorbeeld.
    Ik wil een dergelijke viool (in mijn atelier speelklaar gemaakt) ook wel aan jullie verhuren voor het standaardtarief van 28,50 euro per drie maanden incl. stok, steun en kist. Eventueel kan ik de viool sturen voor het geval jullie niet in N. Nederland wonen.
    Maar voor je zover bent, zoek eerst een leraar of lerares en bespreek daarmee het linkshandig lesnemen.
     
  5. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Moet je daar echt een aangepaste viool voor hebben?
    Ik weet van een meisje dat op een gewone viool toch linkshandig kan spelen.

    @ BB: waarom zit bij die linkshandige viool van strijkers.net de kinsteun aan de zelfde kant als bij de rechtshandige violen?

    Melanie
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.977
    Homepage:
    Voor linkshandig spel is een aangepaste viool het handigst.
    Het plaatje is vermoedelijk van een rechtshandige viool; zodra de linkshandige viool binnen is zal ik voor een beter plaatje zorgen! Had je nog beter opgelet: de stemsleutels horen bij een linkshandige ook andersom te zitten!
     
  7. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    http://strijkers.net/index.php?main_page=popup_image&pID=1109

    Zonde dat de G snaar onder de toets door loopt, had de fotograaf even op mogen letten.

    Remi
     
  8. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Is dat niet de E? Of is dit al een nieuwe foto?
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Beste Annick,

    in mijn herinnering zat, dat we hier op dit forum al eens uitgebreid hadden gediscussieerd over linkshandig spelen en welke consequenties dat had voor instrument en bespeler.

    Heb nogal even moeten zoeken, maar....gevonden!!

    Kijk maar eens hier!

    Dat geeft ook gelijk antwoord op de andere vragen over bijvoorbeeld hoe 'links' moet een instrument zijn? Je hebt ook bespelers die de viool gewoon omkeren, d.w.z. de snaren worden er links opgespannen, een andere kam en dat was het dan! Het instrument zal niet meteen aan diggelen gaan (veel te hoge spanning op de 'baskant' vanwege de E-snaar die daar dan komt te zitten), maar loopt wel risico: de zangbalk zit ook nog verkeerd. Daarbij komt dat het instrument ook niet zal klinken, omdat die daar niet op gebouwd is.

    Frits
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Duidelijk een geval van een gefotoshopte foto! :)


    Doet mij denken aan de site van snaarwijzer, die heeft een cellokrul op z'n frontpagina maar dan precies in spiegelbeeld. Heb Michaël van Berkum daar eens over geïnformeerd, maar hij vond het niet erg: "de fotograaf vond dat beter".

    Nou ja, denk ik dan maar , dan moet je het zelf maar weten.
    Geeft wel een indruk van laat maar waaien. Hoop niet dat hij ook zo met snaren omgaat! :)

    Weet trouwens niet of het nog zo is. Bovenstaande dateert al weer van een jaar terug of zo.


    Frits
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Mela93

    Natuurlijk zit er een verschil in een normale viool en een linkshandige.

    Van de buitenkant zie je het dus bijna niet maar bij ons zijn de snaren verdeeld in G, D, A, E. en bij de linkshandige viool dus net anders om, E, A, D, G. maar de kam staat dus ook andersom, het kinstuk zit aan de andere kant en de schoudersteun moet ook andersom zitten.

    Kijken we “in” de viool dan moet de zangbalk / basbalk ook aan de andere kant zitten en staat de stapel ook aan de andere kant. Ook de sleutelkast moet natuurlijk andersom zitten, het kiel/top houtje moet andersom gezet worden. Dus al met al is het niet zo dat je even het instrument omkeert en alleen de snaren in een ander volgorde zet.

    Remi
     
  12. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Hoi mede forumleden en in het bijzonder Annick
    Iedereen heeft het over het ombouwen van de viool voor het linkshandig bespelen daarvan. Bij het vioolspelen is echter de pink voor het strijken erg belangrijk. Nu kan je de taak van de pink bij het strijken wel opvangen met de ringvinger, maar wat ik nog mis is om ervoor te kiezen om gewoon rechtshandig viool te spelen en de vingerzetting zo te kiezen dat de pink niet wordt gebruikt. Je moet dan al wel eerder dan gemiddeld positiespel leren, maar het lijkt mij wel makkelijker dan de vioolhouding omdraaien.
    Als je grote dubbelgrepen zoals octaven, decimen of flageoletten moet gaan spelen wordt het wel onmogelijk om je pink niet te gebruiken, maar zo vaak komt dat niet voor. Ik denk dat je zonder pink gebruik toch een aardig niveau van vioolspel kan halen, zolang je de vingerzetting er maar voor aanpast.
    Als de pink bij de strijkkant moet worden opgevangen door de ringvinger, dan wordt het volgens mij onmogelijk om een streek als spiccato te kunnen spelen. En dat komt wanneer je verder komt in het vioolspel toch wel steeds vaker voor.
    Ik zou de keus van vingerzetting aanpassen of linkshandig vioolspelen aan de toekomstige docent overlaten. De docent moet er waarschijnlijk veel tijd in steken omdat er hoe dan ook niet gespeeld kan worden zoals normaal wordt aangeleerd. Het kan dus zijn dat de aller eerste docent die je tegen komt hier helemaal niet aan wilt beginnen, maar geef dan niet op. Er is vast een docent die dit wel wil.
     

Deel Deze Pagina