Strijkinstrument kiezen

Discussie in 'Overig' gestart door Live In Sheetmusic, 26 apr 2014.

  1. Live In Sheetmusic

    Live In Sheetmusic

    Lid geworden:
    26 apr 2014
    Berichten:
    2
    Hallo,
    Ik zal me even voorstellen, ik ben 17 jaar en speel nu 10 jaar piano en 1,5 jaar gitaar. Piano beheers ik, als ik zo vrij mag zijn, behoorlijk goed en ik ga hier waarschijnlijk ook mee studeren. Noten lezen en muzikaal gehoor ed zijn dus geen probleem voor mij.

    Nu is het zo dat ik al jaren heel graag een strijkinstrument wil bespelen, maar ik zit nogal in dubio, want zowel cello als viool lijken me heel erg tof. Zijn er mensen die eerder dit dilemma gehad of hebben mensen misschien redenen om voor de ene of de andere te kiezen? Ik vind het namelijk best wel moeilijk..

    Het leuke van een cello lijkt me weer dat je meer mee kan krijgen van hoe je speelt omdat het instrument voor je staat en ik vind heel veel cellomuziek ook echt mooi. Het leuke van viool is dan weer dat je vaak een melodielijn kan spelen later en wij thuis al een viool hebben die op dit moment niet gebruikt wordt. Ik weet dat ik al behoorlijk oud ben om te beginnen met een instrument, ik hoop dat dit nog mogelijk is, ik ben bereid er meerdere uren per dag voor te oefenen. Het zou ook nog zo kunnen zijn dat een van de twee misschien beter is als je pas op mijn leeftijd begint?

    Alvast bedankt en sorry voor dit lange verhaal!
     
  2. Live In Sheetmusic

    Live In Sheetmusic

    Lid geworden:
    26 apr 2014
    Berichten:
    2
    Ik ben trouwens nieuw op dit forum en hoop dat ik het bericht in de goede categorie heb geplaatst..
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Wanneer je de berichten op dit forum nog eens even doorspit kom je er snel achter dat:
    -17 nog piepjong is voor een poging een strijkinstrument te leren bespelen. 71 kan ook nog!
    - je je hart moet volgen bij de keuze tussen viool en cello. Dat er al een viool klaarligt is een minder goed argument. want een cello is altijd te huur. Neem desnoods een paar proeflessen op beide instrumenten, je komt er geheid achter wat je keus zal zijn.
    -zorg voor een goede leraar die je op weg helpt.
    Veel Succes
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Op dit forum zit inderdaad een flink aantal mensen die inderdaad véél later met cello zijn begonnen. Zoals ik.
    Bij samenspelgelegenheden kom ik ook 'tweedekansers' tegen die intussen heel mooi spelen. Leeftijd is echt geen issue!

    Ik heb ook veel jaren met plezier piano gespeeld en dat doe ik nog steeds. Verder blokfluit, gitaar (vooral accoorden) en zelfs een tijdje lier om melodietjes avondmuziek te spelen in een antroposofische zorginstelling.

    Wat mij zo bevalt aan de cello is de veelzijdigheid. Mooie melodieën en allerlei begeleidingspartijen. Ik ben veel bewuster geworden van het belang van een goede 'bodem' in de muziek en allerter op hoe in diverse muziekstijlen en muziekstukken die bodem is vormgegeven en verweven met de melodiepartijen (voor zover de cello op dat moment niet zelf de melodie voert). Kortom: een grotere verrijking had ik mijzelf niet kunnen geven dan het nemen van cellolessen, oefenen en verder ook vooral veel samenspelen in diverse formaties.
    Daarbij ervaar ik telkens weer dat de cello zowel mooie melodiepartijen kan spelen als allerlei baspartijen. Probeer dat maar eens op een viool. Die gaat niet lager dan de g.

    Ik kan je de cello dus warm aanbevelen! Bedenk voor jezelf ook of je wat hebt met hoge (piep)tonen van de viool (het bereik van de viool gaat vooral de hoogte in) of met bastonen, opklimmend naar c2 (c1 is middelste c). En wellicht nog iets hoger, maar daar kom ik nog niet.
    Ga het vooral uitproberen!!!:)
     
  5. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Of pak het gemiddelde van de viool en cello en kies voor een altviool....

    De warmte van een cello, het gemak (vervoer) van een viool en speciaal voor een pianist, een nieuwe sleutel om te leren.
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Hoi Live,
    Als ik je verhaal lees lijkt de eerste liefde voor de cello nog wat groter dan voor de viool. Uitproberen, zoals hierboven al gesuggereerd kan natuurlijk prima zijn. Suggestie van Willeke is ook een mooie. Ik heb bijvoorbeeld, als cellospeler, veel interesse voor altviool en contrabas. Klinkt echt als familie.
    Met jouw hoge motivatie en inzet, plus muzikale achtergrond, zal er op cello of (alt)viool heel veel moois te bereiken zijn!
     
  7. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Best een beetje herkenbaar. ik ben weliswaar een stuk ouder dan jij (48) en speel nu net 4 maand cello. Ik heb getwijfeld tussen de altviool en de cello. Persoonlijk vind ik het geluid van de viool wat minder mooi, ik mis de diepte (hopelijk beledig ik hiermee geen violisten, echt een kwestie van persoonlijke smaak).

    Wat heeft voor mij de doorslag gegeven? Een combinatie van de prachtige klank, het prachtige repetoire, maar ook hoe ik me voorstelde hoe het zou voelen, zo'n instrument vast te houden en te bespelen (fysiek). Beetje lastig uit te leggen, maar misschien voor jou wel herkenbaar aangezien je gitaar speelt?

    Als je er inderdaad veel tijd en geld (lessen) in gaat stoppen, denk ik dat je vooral je hart moet volgen, minder dan de praktische kant. Want de liefde voor het instrument en de muziek is hetgeen je op termijn de motivatie moet blijven geven. Aan de andere kant, realiseer je in het geval van een cello, dat het een redelijk lomp ding is om te vervoeren. Ik vind het altijd doodeng om te zien dat mensen met zo'n enorme koffer op de rug fietsen (maar da's misschien mijn leeftijd ;) ) en je moet wèl in staat zijn om zonder al te veel problemen bij je docent te komen! Anders is misschien toch de (alt)viool verstandiger.

    Succes met je keuze!
     
  8. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Het beste lijkt me inderdaad om zowel viool als cello beide 's uit te proberen als je op je gevoel af wil gaan, maar:

    Een argument vóór viool, en vooral altviool: als je (ooit) in een orkest wil spelen kom je sneller aan de bak met viool en vooral altviool dan met cello (wachtlijst) is mijn ervaring.
    En dat gesleep met die cello...
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Nog sneller: contrabas! Maar dat is pas echt slepen! Ik ken wel een violiste die overgestapt is op contrabas, omdat ze daardoor wel snel aan de bak kwam. Het was natuurlijk wel zo dat het instrument haar ook lag. Ik heb bij een samenspeelproject van de muziekschool ook een keer de kans gegrepen om contrabas te proberen (het was een 7/8e, in ieder geval niet de volle grootte). Maar nee, leuk even geprobeerd maar niet mijn 'ding'.

    Een cello kun je nog op je rug dragen; en er zijn er genoeg die hem zo op de fiets meenemen, dwars door de stad!

    Ik merk dat bij amateurorkesten de cellodivisie doorgaans vol zit. En dat bij projecten met amateurmusici als die van het Gelders Orkest de aanmelding van cellisten de plaatsingsmogelijkheden meestal ver overschrijden. Er worden dan al meer cellisten geplaatst dan gangbaar in een symphonie-orkest. Dat wordt dan dus selecteren en maar afwachten of ze je plaatsen. En inderdaad, altviolisten komen snel aan de bak.

    Bij de professionele orkesten (waar je als afgestudeerde van het conservatorium misschien wil spelen) is dat kennelijk net zo.

    Maar uiteindelijk lijkt mij het best om het instrument te kiezen waar je hart naar uit gaat. Het is tenslotte maar de vraag óf je in een orkest zou willen spelen. Er is nog zoveel meer:)
     
  10. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Ben helemaal met Marcelita eens.
    Misschien kun je trouwens met 17 jaar zelfs nog prof. contrabasspeler worden?

    Wat zijn dat trouwens voor projecten met het Gelders Orkest?
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2014
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Marjet, ik stuur je de link: http://www.hetgeldersorkest.nl/educatie/amateur-musici
    O.l.v. leden van het Gelders Orkest worden de thuis ingestudeerde partijen verder verfijnd en tot een harmonieus gebeuren samen gesmeed. Vervolgens treed je op in het voorprogramma van een concert van het Gelders Orkest. Maar dus wel mooi in Musis Sacrum of De Vereeniging in Nijmegen :)

    Ik heb mij een keer aangemeld voor het project waarin de Music for the Royal Fireworks van Händel werd ingestudeerd en uitgevoerd. Helaas uitgeloot/niet gekozen. Toen dus maar van een site mijn partij gedownload en een cd uit de aanbieding bij Kruidvat. Heb ik mijn eigen feestje;)
    Ook dit jaar ben ik niet van de partij, want niet aangemeld (genoemde datums kwamen mij niet uit).

    Live in Sheetmusic: ik ga je toch wat van de contrabas laten zien. Het instrument is te mooi om zomaar te laten liggen! Door in youtube "contrabas" in te tikken heb ik hier de volgende selectie gemaakt:

    Zo kom je de contrabas nogal eens tegen:
    Maar ook als concert solo (het begint met een pianopartij, maar heb geduld)

    Hier veel overlap met de cello! Maar het blijft een contabas met dus nog meer diepte!
    en wat dacht je hiervan:


    Er is nog veel meer!

    Misschien kunnen contrabassisten op dit forum iets zeggen over hoe ze praktische problemen met transport aanpakken. En natuurlijk over al het andere wat je zou willen meegeven. Wat adviseer je een jongere die dit instrument zou (kunnen) kiezen?
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    O help, het eerste filmpje is meegekomen, maar niet bedoeld voor hier! Weet niet hoe je het eruit haalt, hoop dat iemand dat kan doen.
     
  13. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    ah wauw, ik ben van zulke basklanken altijd helemaal weg. Even 'zal ik toch nog eens de bas proberen .....?'
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Dank voor het weghalen van het verkeerde filmpje!

    Jan, wat let je! Toch nooit te oud om te leren, houden we onze mede-forumleden voor;)
     
  15. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    link bekeken van Gelders Orkest. Leuk idee! Wie weet ooit 's!
    Hoe selecteren ze eigenlijk?
    Op hoeveel-jaar-les en/of orkestervaring?
     
  16. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Ben ik een beetje hebberig als ik schrijf dat ik graag buiten mijn twee viooltjes ook een Cello zou willen hebben? En een Alt en een Viola da Gamba!
     
  17. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Wie weet ...... ! Toch voorlopig maar even verder met heerlijke celloklanken
     
  18. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Nou, Remy, ik had laatst even een nieuw gebouwde professionele basgamba in handen ...... . Wauw, dan moet ik sterk zijn om niet direct daarmee door te gaan. Ik heb dus begrip voor je.
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Ze schrijven op de site dat ze een zo evenwichtig mogelijke groep per instrument proberen samen te stellen. Dat niet alleen maar degenen die heel ver zijn aan bod komen, maar je moet partij natuurlijk wel voldoende (?) beheersen.
    Bij de aanmelding moet je aangeven op welk niveau je zit (bv. in termen van muziekschool-examens als je die hebt gedaan) en hoeveel samenspeel-ervaring je hebt. En natuurlijk dat je op alle repetities en uitvoering beschikbaar bent. Aan de hand van youtube-opnames denken ze dat je kunt bepalen of je dat niveau kunt, nu, dat lijkt mij op z'n zachtst gezegd wel heel lastig! Dat is dan meer iets om door je eigen leraar vast te stellen.
    Ik zie liever bladmuziek (een deel bv.) van mijn partij om dat te kunnen bepalen.
    Maar hoe de selectie dan uitpakt...ik kan er geen zinnig woord over zeggen. Gewoon aanmelden en zien of je erin komt.

    Remy, je haalt er wel gelijk 3 instrumenten bij, ja, misschien is dát wel hebberig;) Ik had het alleen maar over een contrabas, maar Jan heeft zich dus ook al moeten inhouden voor een basgamba. Hoe hard is het leven dat we niet 48 uur per dag tijd hebben om ons uit te leven op al die mooie instrumenten, die we ons dan ook nog eens kunnen permitteren;).
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Je kunt het zelf ook doen hoor, via 'bewerk', maar het was voor mij een kleine moeite dus heb ik het maar even gedaan. ;)
     

Deel Deze Pagina