strijkinstrumenten met frets

Discussie in 'Viool' gestart door fretman, 3 nov 2010.

  1. fretman

    fretman

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    5
    beste forumleden,

    ik ben nieuw hier. ik ben een muzikant, componist met geluidsstudiootje en
    een hele brede interesse wat muziek en instrumenten betreft.
    ik heb 7 jaar muziekopleiding HBO gedaan. conservatiorium en muziek technologie.
    weet veel van jazz, klassiek, rock tot en met flamenco en salsa.

    ik speel gitaar en verschillende andere snaarinstrumenten, een beetje piano.
    werk met synthezisers en samplers. ik weet veel van apparatuur en instrumenten. microfoon en opname technieken, enzovoort.
    verder bouw ik zelf instrumenten van hout,PVC, metaal en electrionica.

    kortom: ik ben een wandelende muziek geluidsfreak!

    als je vragen hebt, dan vind ik het altijd leuk om te antwoorden en te helpen.
    wie weet kan ik mensen helpen en weet ik ook iets zinnigs te zeggen :)

    waarom heb ik me hier aangemeld:

    ik heb een viool gekregen (made in china) die ik ten eerste wil opknappen. heb al een kam gekocht. wordt nog een klus die in de juiste vorm te krijgen. ga er nieuwe snaren opzetten, en wou toch ook een keer kijken van binnen of het bovenblad niet te dik is, en de stapel wel goed staat. ik speel zelf geen viool, maar weet nu wel wat van het instrument.
    ik heb zo'n 'viool fret plastic ding' besteld vandaag om eens te kijken of dat werkt voor mij. eigenlijk was ik van plan frets op de viool te zetten, maar dat doe ik liever pas, als ik weet dat het ook werkt .

    waar ik al lang van droom, is een kruizing tussen een gitaar en een strijkinstrument.
    de Gamba is ontwikkeld uit de gitaar en daaruit is weer de cello ontstaan, las ik.
    een ander instrument is de arpeggione. dit is echt een kruizing tussen een gitaar en strijkinstrument.
    Ik wil ook iets dergelijks bouwen uiteindelijk. ik heb al wat onderdelen van gitaren en cello, maar nog geen goede klankkast.
    dit alles om mijn muziekproducties met gestreken klanken te verrijken!
     
  2. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Er bestaat al zo'n kruising - maar wel een electrische variant

    [​IMG]

    Dit is de viper, een strijkinstrument met fretten en zes snaren - gestemd zoals op een gitaar (EADGBE)

    Edit:
    Op dit plaatje heeft hij maar vijf snaren (in dat geval gestemd als een viool/alt, waarschijnlijk). Je hebt dit merk electrische viool ook zonder fretten. Maar ze zijn er dus ook met zes snaren. Foutje.
     
  3. fretman

    fretman

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    5
    Bedankt voor je reactie, Yesuke

    ik weet niet of je mijn verhaal goed hebt gelezen, maar een kruizing tussen gitaar en strijkinstrument bestaat al heel lang: zowel de Gamba (16de eeuw!!) als een Arpeggione voldoen hieraan.

    mijn droom is dus een soortgelijk instrument te bouwen. naar eigen inzicht. niet te kopen. ik vind bouwen nu eenmaal leuker, en vaak krijg je dan ook een speciale aparte klank.

    ik vind een elektrische variant ook niet aantrekkelijk, want ik wil toch wel de warme volle klank van het hout en de klankkast horen, en dat mis je dan.
    Ik heb hier elektrische gitaren en akoustische gitaren staan. een wereld? nee, een heelal van verschillen. datzelfde is er met violen en elektrische violen aan de hand.
     
  4. fretman

    fretman

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    5
    oh ja, een cello en gitaar liggen nog het dichtst bij elkaar qua bereik..

    een viool vind ik te hoog klinken voor mijn doeleinden. namelijk via effect-apparatuur de toonhoogte verandernen, zodat het min of meer kan klinken als zowel een bas, een cello of een viool

    verder is voor mij als gitarist een cello houding veel makkelijker om mee te spelen. een viool vasthouden staat veel te ver van me vandaan, en zou ik dan eerst moeten aanleren. een cello houding een stuk minder...
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het houdings-argument kan ik volgen, maar ik heb violisten gehoord die het bereik via elektronisch octaveren naar beneden als een cello of bas lieten klinken. Met een E-instrument gaat dat wellicht iets makkelijker.
    De Fretten-discussie is elders al eens gevoerd: fretten nemen een flink deel van het karakter van het strijkinstrument weg: je maakt er a.h.w. een gestreken gitaar van: dat kan natuurlijk ook interessant zijn.
    Er voor kiezen zelf een instrument te bouwen is een heel dapper besluit, maar je eerste instrument heb je op zijn zachtst gezegd niet zomaar klaar en de vraag is of het eerste instrument gelijk ook al enigszins klinkt.
    Niettemin: succes!
     
  6. fretman

    fretman

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    5
    Hallo Bert,

    ik blijf er bij, dat een mooie volle strijkklank ontstaat uit snaren en een klankkast. de klanken komen van alle kanten rond en om een viool of cello.
    bij electrische strijkinstrumenten (dus met een pickup) valt dat allemaal weg. er blijft min of meer over de klank van de omzetting van de snaartrillingen in een magnetisch veld, in een elektrisch signaal. dat is echt iets totaal anders! dat heeft 0,0 % met trillende lucht te maken.
    Je zal zeker de warmte missen, en die wil ik juist horen. ik neem dus liever een instrument op met microfoons, en dat signaal wordt dan via apparaten en/of de computer verhoogd of verlaagd. werkt net zo goed. misschien een beetje vreemd dat de ambient van de ruimte ook wordt verlaagd, maar dat klinkt niet onnatuurlijk.

    dat ik met fretten wil werken, is omdat ik geen tijd/zin heb om fretloos te leren spelen.
    dat zou me sowieso jaren van hard studeren kosten om dat te kunnen met mooie volle klank en vibrato. dus de oplossing is met frets werken, want dat ken ik wel al 30 jaar.

    en het gaat me ook niet om prachtige expressieve solo melodieklanken, maar om harmonieen neer te leggen. tapijten van meerdere strijkers...meerstemmige simpele partijen. geen virtuoze passages.

    verder ben ik een experimentele knutselaar. geen vioolbouwer met een atelier.
    een paar jaren terug heb ik me even verdiept in strijkinstrumenten. heb toen in een paar uur van een houten kist en andere onderdelen, een prachtig strijkinstrument gebouwd.
    klonk helemaal niet slecht en erg leuk om te doen. dat is meer mijn wereld.

    wat ik nu wil doen is de klankkast van een gitaar combineren met de onderdelen van een cello, om zo een nieuw instrument te maken. ik ga dus niet een instrument bouwen van begin af aan. of ik neem een kindercello. kan misschien ook...

    verder heb ik net mijn bestelling binnen gekregen van de plak-frets voor viool, en het werkt echt heel goed! perfect!
     
  7. fretman

    fretman

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    5
    nog even over het electronisch octaveren van klanken en instrumenten:

    elke halve toon dat je meer verhoogd of verlaagd ga je horen als vervorming. er ontstaat een gruizig geluid, en er ontstaat het z.g. "mickey Mouse" effect. De typische instrumentklank vervormd ook mee. Er zsijn apparaten die hier rekening mee houden, en bijvoorbeeld de Formanten mee moduleert. dat helpt wel.

    een octaaf hoger of lager met een simpel machientje is dus vragen om problemen met de klank. het gaat toch een beetje nep klinken. ik heb gelukkig dure geavanceerde apparaten hier..maar een viool twee octaven verlagen naar een bas, zonder dat je iets vreemds hoort is bijna onmogelijk.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Veel succes dan maar!
     
  9. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Misschien een tip. Bij de stichting Huismuziek is het mogelijk tekeningen van bijvoorbeeld een vedel te bestellen. Deze lijkt op een gamba, maar heeft een vlak klankblad. Al is het maar om eens goed naar te kijken.
     
  10. guuswillemse

    guuswillemse

    Lid geworden:
    18 nov 2013
    Berichten:
    1
    Dag,
    ik kreeg een viool maar er zitten frets op.
    Het zou dus geen viool kunnen zijn lijkt me.
    Op de achterkant zitten 2 scherpe, ivoren punten en achter op de kop (stemmechaniken) een scherpe punt van messing.
    Het ding is 4-snarig.
    Foto's aanwezig, maar ik zie hier geen optie om afbeeldingen te plaatsen.

    Zou jij kunnen zeggen waar het hier om gaat?
    Met dank voor de te nemen moeite,
    Guus Willemse
     
  11. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Hoi Guus, welkom op dit forum. Nou, die foto's wil ik wel zien hoor. Lees hier hoe je foto's op het forum kan plaatsen. In de laatste post heb ik het vrij nauwkeurig beschreven.

    https://strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=582

    Lukt het nog niet? Mail ze dan even naar mij, dan zet ik ze er voor je op.
     

Deel Deze Pagina