Strijkstok A. Lamy

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 24 sep 2013.

1. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    De strijkstok is zo'n beetje het stiefkind van de Viool, hij hoort erbij je hebt hem nodig maar vergeleken bij zijn grote broer de Viool is het maar een ondergeschoven kindje, hij heeft niet eens een eigen kist maar moet gewoon meeliften met zijn grote vriend.
    Sommige strijkstokken worden nog wel wat opgesmukt met zilver of goud maar laten we eerlijk zijn de strijkstok blijft toch altijd een beetje tot het plebs behoren.
    Het is ook een harig ding zo'n strijkstok, en dan ook nog eens van paardenhaar, niet eens de lokken van een mooie blondine draagt hij, en als hij zijn plicht moet doen het aanstrijken van de snaren dan moet er hars op gesmeerd worden want anders wil hij zijn werk niet doen, want de strijkstok is van nature lui, als hij geen spanschroef had dan deed hij helemaal niets.
    Twee Violen en een bas bas bas en een strijkstok waar geen haar op was, in dit kinderliedje is het nog erger gesteld met de strijkstok, deze heeft zelfs geen haar.
    Maar alle gekheid op een strijkstokje, de strijkstok is natuurlijk een geweldig belangrijk instrument, wat bij andere snaarinstrumenten de vingers of het plectrum doen dat doet de strijkstok bij de Viool, het in trilling brengen van de snaren.
    Nu is het zo dat ik een franse strijkstok kan overnemen met brandmerk A.Lamy, ik kan er echter weinig over vinden op het Internet, ik vind het wel een fijn stokje, weet iemand op dit forum misschien meer over deze bouwer ?

2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    http://www.maestronet.com/history/instruments.cfm?ID=3&first_name=A.&middle_name=&last_name=Lamy
    Waarschuwing: er zijn ook "stokken met een Lamy stempel"
    Vraag een stokkenbouwer of het een echte A. Lamy is of een "fijn stokje met een leuk stempel" want dat maakt nogal uit voor de prijs.

3. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    A Lamy een van de meest vervalste stempels! En als het stempel al correct is hoeft het geeneens een Lamy te zijn, er waren meerdere makers met de achternaam Lamy en ook andere makers die geeneens Lamy als achternaam hadden maar wel dit stempel gebruikten.

Raar he? Ik kan je zo vertellen of het klopt als je een foto stuurt of op dit forum zet. Ik heb zelf 2 Lamy stokken (vader Alfred en zoon Hippolyte)

Voor Een echte Joseph Alfred Lamy ben je al snel €6000-10.000 voor kwijt afhankelijk van de staat/periode. De stokken van zijn zoon zijn goedkoper zo'n €3.000 en die van zijn neefje Alfred zitten er tussenin qua prijs.

Kijk ook goed uit of de stok niet gebroken is! Lamy stokken zijn heel dun bij het kopje en er zijn er veel met een gebroken stang, dit komt door de bouw, tijdens intensief spelen kan de stang gewoon breken, idem dito voor stokken van Thomassin, Barbé, Sartory etc..

4. Elman

Elman ♫ ♪

Lid geworden:
    4 sep 2007
    Bij chrish is de stok duidelijk géén ondergeschoven kindje.

5. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Tobias,
    Iets om te proberen: een goede viool en een belabberde strijkstok.

Volgens mij verruild een violist makkelijker zijn instrument dan zijn strijkstok.

Remi

6. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    De Lamy die ik zou kunnen kopen is als ik de prijzen zie duidelijk een nepper, ik zou er 450 euro voor moeten neertellen dus dan is er zomaar een naam ingezet waarschijnlijk.

7. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dat hoeft natuurlijk niet. Het kan zijn dat de verkopende partij niet op de hoogte is van de waarde er van, aannemende dat het een authentieke Lamy is.

8. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Hoeft niet persé vals te zijn, kan ook een replica zijn of een maker die dit stempel gebruikte. De stok is ook minder waard als het nikkel montuur heeft. Zonder foto's kan ik er niks over zeggen...

9. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Ik ga gewoon verder met mijn oude Dörfler is ook een fijn stokje.
    Zo heb ik vroeger ook vaak gespeeld met een 3/4 stok het was mijn eerste stok ik kon er moeilijk afscheid van nemen heel gek, totdat ik op een goede dag of ik kan beter zeggen kwade dag hem zomaar inruilde bij de aankoop van een andere Viool, ik heb er nog spijt van, zo kan je heel vreemde voorkeuren hebben voor een stok, zo'n ding wordt soms echt iets persoonlijks.

Deel Deze Pagina