Strijkstok hand positie - cello versus viool

Discussie in 'Cello' gestart door Annemeeharts, 12 dec 2016.

  1. Annemeeharts

    Annemeeharts

    Lid geworden:
    1 dec 2016
    Berichten:
    8
    Hoi hoi :)

    Inmiddels heb ik mijn cello kunnen ophalen bij de vioolbouwer en ben lekker aan het oefenen!

    Ik merk hoe mijn spiergeheugen het automatisch wil overnemen (eigenlijk best knap!) en alles in de vioolstand wil zetten. Ik ben druk bezig om over te schakelen naar de cello houding al blijft één ding steeds weer terug komen, de positie van je hand op de strijkstok. Met viool ben ik gewend om de pink op de spanschroef te zetten en de duim achter de slof te "haken" om zo meer sturing te hebben en druk kunnen uitoefenen. Als ik mijn hand in de cello positie zet (handen er lichtjes overheen gevouwen) mis ik de sturing én druk waardoor ik mijn hand laat verkrampen. Kan het kwaad om toch deze houding aan te nemen? (viool positie) of doe ik het dan compleet verkeerd :)?
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2016
    JanHut vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hé wat leuk dat je nu echt met cello kan beginnen! Het lijkt mij inderdaad wel een behoorlijke overgang van viool naar cello. Heb je les, of ga je les nemen? Ik denk dat dat met de overschakeling naar cello om een goede houding in te slijpen wel handig is. Er zijn hier op het forum leden met ervaring met deze overstap, die je vraag kunnen beantwoorden.

    PS: ik zie nu je andere post: je bent inderdaad al bezig met aanvragen proefles.
     
  3. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Leuk Annemee!

    Je beschrijving van je handhouding voor viool is niet anders voor cello, alleen de woorden "waardoor ik mijn hand laat verkrampen" zijn alarmerend...

    Om los te leren spelen helpt het veel van mijn leerlingen om de stok op de barokmanier vast te houden, dus losjes, niet bij de slof maar iets meer naar het midden van de stok (duim ongeveer op het einde van de draadwinding). Zeker bij ex violisten, omdat de houding niet het automatisme oproept. Als de houding eenmaal goed is, kun je die opschuiven naar de slof en een grotere toon gaan maken.

    Als je spiergeheugen zo goed is, let dan ook op de linkerhand, want die geeft meer problemen bji de omscholing: bij cello wordt de elleboog niet gedraaid, en maken de vingerkootjes een hoek van 90 graden met de richting van de snaren en staan ook meer loodrecht op de toets.

    Succes!
     
  4. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hè? Hóe doe je dat met je vioolstok?!?!?!
    [​IMG] [​IMG]

    Heb jij zo'n lange pink? En hoe haak je je duim achter de slof?....

    Fotootje?
     
  5. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Misschien begrijp ik het verkeerd, maar beschrijft Annemee niet precies de houding als op jouw foto's? (ok misschien heeft ze de pink dan iets verder weg maar de 2e foto heeft de pink ook al vlak bij de spanschroef)
     
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik heb zelf lange vingers, maar ik krijg mijn pink niet op de spanschroef...

    En ik snap ook niet hoe je je duim achter de slof haakt (of zoiets) en zo meer sturing en druk krijgt. Dus ik ben gewoon nieuwsgierig!
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ja, Huub, die spreekt me zeer aan. Als ik celloleraar was deed ik dat ook!
     
  8. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja dat kan kwaad ;) voor mij is de rechterhand en de strijktechniek het moeilijkste verschil met viool.
    Niet de linkerhand dus, alhoewel dat in het begin ook een uitdaging was.
    Ik heb heel lang viool gespeeld en ben 9 maanden geleden met cello begonnen.

    Als ik de stok op de vioolmanier vasthoudt ga ik harder knijpen en krijg ik erge last van mijn pols, ook door de andere hoek. (Maar dat heeft ook te maken met de pols vs hele arm strijktechniek)

    Zoek eens op cellostrijktechniek op het forum, heb daar een hele tijd terug iets over gepost ;)

    Op de goede cellomanier heb ik het gevoel dat ik geen grip heb op de stok. Dat is na 9 maanden cello nog steeds lastig.

    Ik zou oppassen met teveel aanklooien zonder les. Het is leuk dat je meteen wat kan spelen, maar een cello is toch geen viool:p en je motorische geheugen weet dat niet :D
     
    Nikin vindt dit leuk.
  9. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    En, Annemee, hoe gaat het nu met de cellolessen en het spelen? Het is altijd leuk als je vooruitgang kunt melden, of hoe tips je wellicht geholpen hebben....
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ik vind de houding van de hand op de tweede foto (vioolstok) erg vreemd: de pink en de duim zitten naar mijn mening verkeerd. De duim zit te ver in de kromming van de slof en niet goed tegenover het duimleer. De pink staat vreemd en behoort meer over de stok.
     

Deel Deze Pagina