Strijkstok met Zarelon™

Discussie in 'Overig' gestart door marloes s, 11 nov 2015.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Ik dacht dat ik dat nu juist had uitgelegd: wanneer Zarelon alleen met de plakkerigste hars zou functioneren, is de keuze voor echt haar toch snel gemaakt? Ik wil niet te snel conclusies trekken en even afwachten wat jullie verdere ervaringen zijn. Wat ik hier en daar op fora kan lezen stemt niet in alle gevallen heel optimistisch.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Ja, het beharen gaf geen probleem en het was fijn dat ik een printje van de instructie had meegenomen. Instructie van de strijkstokmedewerker van Zaret dus. Hij (te Hietbrink) had weleens een ander nylon materiaal op een stok moeten zetten, maar dat was andere 'koek'. Hij is benieuwd naar de ervaringen. Het kan immers een oplossing zijn voor strijkers die heel snel door hun haar heenstrijken. Alleen natuurlijk als de toon/klank strijkinstrumentwaardig is.

    Nu alleen dus het oppervlak wat verruwen met schuurpapier. Er is vooruitgang, maar het is nog lang niet het niveau van het geluid dat jij met je Bernadel had! Had jij nou het oppervlak iets ruwer gemaakt? 't Is dat het hier zulk rotweer is, anders was ik even op pad gegaan (mezelf uitgenodigd) naar een contrabassist in de regio, een hele aardige met wie ik ook cello speel. Om dan een keer zijn hars te mogen proberen....Goed, hij is gewaarschuwd:D:rolleyes:;).

    Maar je verkoopt zelf ook Pops! O.K., als de strijkers het nou zo nodig willen, zul je er bij denken... Misschien is het voor zarelon minder erg, omdat het materiaal er wellicht níet touwachtig van wordt...(?). Zou het voor de toonvorming nadelig zijn, dat touwachtige dat paardenhaar dan wordt? Of zarelon? Dat laatste weten we in ieder geval nog niet. Je moet het zien als proeflab. En als zarelon alleen met Pops goed zou functioneren, dan is voor mij het goed functioneren geen reden om dan zarelon af te keuren. Want onder goed functioneren versta ik dan het kunnen maken van mooie tonen en daar ben ik uiteindelijk op uit!
    En voor jou is het vast geen ramp als we voor onze mooie zarelontonen bij jou Pops bestellen...?;)
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Nee hoor, liefst zo veel mogelijk! Ik denk alleen dat een vioolstok met Pops niet echt fijn strijkt, haar of nylon. Jullie ervaringen met Zarelon gaan tot nu toe toch een beetje in de richting van stokken met nylonbeharing (weet van één keer dat het "spandex" heette, de andere keren wist ik het merk niet: het leek op heel dun visdraad) die ik heb gezien tot nu toe: glad en moeilijk te harsen. Maar ik zal proberen onbevooroordeeld te blijven. Uiteindelijk is het de hars die het werk doet en de beharing is in eerste instantie het medium dat de hars de snaar doet grijpen. Dan moet de hars er natuurlijk wel op blijven zitten. Succes met het experiment!
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Marcelita, ik heb de beharing niet opgeruwd, dat lijkt mij een uiterste maatregel.
    Eerst straks de Pops hars proberen.

    Als de Zarelon een mooie toon geeft met de Pops en ik door de Pops minder vaak hoeft te harsen, zou dat prachtig zijn.
    Maar ik ga dan ook kijken wat de Pops met mijn snaren en cello zef doet.
    Het is niet de bedoeling dat de Zarelon en mijn cello snaren één grote klomp van Pops hars gaan vormen.
    En ik ben benieuwd naar de klank van de Zarelon.

    Bert, het is nog zeker niet gezegd dat ik op de lange termijn uiteindelijk voor de Zarelon zal kiezen.
    De tijd zal het moeten uitwijzen.
    En verder vind niet dat de Zarelon zelf moeilijk te harsen is, maar de Zarelon verliest snel zijn hars.

    Verder vind ik het leuk om een beetje te spelen met de Zarelon.:rolleyes:
    Te ondekken welke mogendheden er wel en niet zijn.
    Hoe haal ik het beste en het slechtste in de Zarelon naar boven ?
    Lekker een beetje aanrommelen en langzaam een besluit vormen .:D
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Goed ik heb net mijn Zarelon ingeharst met Pops contrabas hars.
    Tjonge, dat spul is net lijm.:p
    Ik heb behoorlijk wat moeite moeten doen om iets van die hars op de Zarelon te krijgen en ik was even bang dat ik de Zarelon stuk zou trekken op deze zeer kleverige hars.:eek:
    En ik wilde ook niet een hele dikke laag, maar net genoeg om te kunnen spelen.
    Eerst met een doek de oude hars van de strijkstok , toen Pops hars erop en spelen maar.
    Ik voelde echt de Zarelon aan de snaren trekken en merkte ook direct het verschil in geluid.
    Het geluid is voller, warmer, luider een meer beetje sprankelend .:)
    Toen ik mijn paardenharen strijkstok pakte gaf die voor mijn gevoel een bijna dof geluid.:confused:

    Tot nu toe ben ik wel te speken over de Pops hars in combinatie met de Zarelon voor cello strijkstok.
    Maar het moet uiteindelijk geen kleverige zooi worden op mijn strijkstok en cello.

    Komende dagen ga ik een weekje weg en mijn cello naar de vioolbouwer i.v.m. een irritant bijgeluidje.
    Dus het gaat van mijn kant even stil worden, maar na dit weekje ga ik weer lekker verder met uitproberen en ben ik heel erg benieuwd naar de verhalen van Marcilita en Frits
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Veel plezier, Marloes met je weekje uit! En ik hoop dat de vioolbouwer raad weet met het irritante bijgeluidje!

    Dank voor je uitebreide verslag over Pops!
    Ik ben nog steeds verbaasd dat jouw Bernardel zich wel op de zarelon liet aanbrengen, zonder dat je de zarelon wat hebt opgeruwd! Het is zo'n glad oppervlak, die zarelon, dat het totaal geen toon maakte met mijn hars. Dan moet die Benardel al een stuk kleveriger zijn.
    Alhoewel je wel heel erg goed te spreken bent over de klank die je met Pops krijgt, naast toch ook de huivering over de kleverigheid, zoek ik toch liever even verder naar andere alternatieven dan Pops.
    En daarbij volg ik graag jouw ervaringen als je weer terug bent. Intussen komen hier mijn ervaringen op het forum.

    Ik heb bijvoorbeeld het vermoeden dat je toch niet helemaal zonder een kleine opruwingsbeurt kunt. Denk dan niet aan grof schuurpapier, maar eerder iets dat ook in fiets/bandenplakdoosjes te vinden is.

    En ik zat ook te denken aan een behandeling van mijn hars. Het bovenste laagje kan een beetje gedroogd zijn, maar als je die er nou ook met een iets ruwer, maar niet te ruw, schuurpapiertje eraf haalt....?
    Wat ga ik dan treffen?
    't Is maar een wilde gedachte. Waarschijnlijk moet ik het niet doen, want de hars voldoet nog wel voor mijn paardenhaar.
    Verder ben ik hier en daar aan het informeren. Zo ook bij Zaret zelf. Verbazingwekkend eigenlijk dat daar geen instructies bij zijn geleverd over hoe je de zarelon na bevestiging op de stok verder in gebruik krijgt!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Als je kijkt in het lijstje van alle 'zegeningen' die Zarelon™ kunnen worden toegeschreven dan hoort daar ook bij dat het gemakkelijker hars opneemt dan paardenhaar:

    • Better Grip for a Bigger and Better Sound
    • No Stretching or Breaking
    • Unaffected by moisture, humidity, and temperature
    • Easier Playing
    • Does not Oxidize or Attract Finger Oil
    • Better Consistency
    • Any Bow can use Zarelon
    • Takes rosin easier than horsehair
    • Impervious to insects
    • 5 Year Warranty
    Als dat nu blijkt niet waar te zijn, wat kan men dan aanrichten of claimen bij Peter Zaret?
     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het verbaast mij echt Marcelita.
    Mijn cello hars is inderdaad geen enkel probleem.
    Is jou huidige hars mischien oud of uitgedroogd?

    Verder de tip gekregen van Peter om de Zarelon eventueel op te ruwen met schruurpapier korrel 150.
    Strijkstok met Zarelon opspannen en 15 a 20 keer over het schuurpapier halen.
    Wel zegt hij erbij dat je dit maar éénmalig moet doen en niet vaker.

    Wie weet ga ik dat ook nog proberen maar dat ga ik pas doe als al het andere uitgeprobeerd heb.
    Éénmaal opgeruwd kan je dat niet meer terug draaien.
     
    zapling vindt dit leuk.
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Verse hars gebruiken (van met name Pops is bekend dat die snel veroudert) Een nieuw blokje hars en een niet ingeharste strijkstok geeft wel eens een probleem bij het eerste inharsen: het gladde vlak van het nieuwe harsblokje voorzien van een paar krassen met het dichtstbijzijnde scherpe voorwerp, dan komt de hars wel los.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Ik ben ook verbaasd over dat zinnetje dat suggereert dat het beter hars opneemt dan paardenhaar.
    Mijn hoofd staat echter vooral naar hoe ik het zover krijg dat ik kan gaan spelen. Toen ik met de stok van Marloes speelde, smaakte dat naar meer!:D.
    Morgen of vrijdag ga ik op jacht voor hars, daar had ik vandaag geen tijd meer voor. Heb met een licht type schuurpapier (uit het doosje van de bandenplak) de zarelon lichtjes opgeruwd. Het voelt nu als paardenhaar Dat moet echt voldoende zijn voor het verse blokje hars dat er dan op gaat.

    Misschien is mijn blokje hars inderdaad wel een beetje oud/uitgedroogd, maar levert met de paardenhaar strijkstok geen problemen op.

    En in antwoord op Frits: Eerst wil ik het materiaal de tijd geven zich te bewijzen. Ik zou ook heel graag de ervaringen van Pieter Vos (zie artikel van hem linksboven http://baumgarten.nl/tips.html) willen horen.
    Kent iemand hem? Zou diegene mij met hem in contact willen brengen? Of leest hij het toevallig zelf: Ik, en ik denk ook anderen, zou heel graag wat vragen willen stellen over het spelen met zarelon.

    En als het echt niet deugt: we weten allemaal wel welke onkosten we hebben gemaakt. Of je het krijgt, is maar de vraag. Dan kun je nog beter op alle strijkersfora in binnen-en buitenland beschrijven hoe zarelon uiteindelijk werkte. Dan kan tenminste de volgende ervan leren! Zoals ik al zei, naar dit gedoe staat mijn hoofd totaal niet.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    En dan toch ook nog dit gevonden:
    http://www.fiddlehangout.com/archive/37094

    Hier vertelt Amerikaan Dan Gellert, professioneel violist, over zijn ervaringen met zarelon op een forum dat ook zo'n lekkere 'hangplek' is voor violisten. Ook anderen melden daar goede ervaringen met zarelon. Frits, er is hoop!
    ;)
    Hij vertelt dat hij voor nieuwe strijkstokbeharing Pops gebruikt als eerste behandeling. Daarna slaat de gewone hars voor viool beter aan.
    Hm, ja......toch maar Pops?
    Ik heb een mail naar hem gestuurd met wat vragen. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd hoe het nu met harsen is. Of de behoefte van zarelon aan vaak harsen is afgenomen.
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    En heel vlot heb ik ook weer reactie gehad van Dan Gellert, heel tof om zo snel te reageren!
    Ik realiseer mij wel, dat het weergeven van zijn reactie wel een grote deuk in Frits' motivatie zal kunnen geven om zarelon nog op zijn strijkstok te (laten) zetten.

    Ik geef zijn reactie puntsgewijs weer:
    - Hij heeft een beetje Pops gebruikt bij de eerste behandeling van zarelon en het was in de loop van de tijd af en toe weer nodig om dat te doen om gewone vioolhars te kunnen gebruiken. Bij paardenhaar doet hij dat ook zo, maar hij merkt dat zarelon meer hars nodig heeft;
    - En het hars blijft dus ook op je instrument komen;
    - Hij heeft niet opgeruwd met schuurpapier;
    - Zijn mening na een aantal maanden spelen met zarelon: duurzaamheid. Dat is handig als je ver uit de buurt woont van iemand die je stok behaart (Gellert doet het zelf), of ongunstige klimatologische omstandigheden (tropen) met beestjes e.d., of als je wilt bezuinigen op beharing.
    Zarelon is bruikbaar om te spelen, maar het is een inferieur alternatief voor waar het eigenlijk om gaat. Muziek maken.
    Hij heeft de zarelon van zijn Coda Bow afgehaald en speelt nu weer gewoon met paardenhaar. Voor hem heeft zarelon geen zin/nut/betekenis voor zijn musicieren.

    Duidelijk!
    Ik ga mijn koers in experimenteren. Ik ga wel opruwen. Ik hoop dan dat er verschil gaat blijken met hierboven beschreven ervaringen. Ergens in mijn achterhoofd besef ik wel dat de conclusie dat paardenhaar nog steeds veel beter is ook door mij getrokken kan gaan worden. Nu dus experimenteren en ik weet nu dat ik gewoon wat ga opruwen en dan eerst gewone contrabashars gebruiken (niet Pops, maar een stukken mildere variant). Het moet natuurlijk wel heel vers zijn. Wat zou dan een goede kunnen zijn?(vraag aan degenen die hier meer van weten dan ik).
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  13. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Als het toch redelijk speelbaar is lijkt het me een prima alternatief voor een reservestok Marcelita... Doet het ook bij gek weer, wordt niet opgegeten tijdens perioden dat je het niet gebruikt, maakt dat je niet verwend wordt als het echt zo gemakkelijk speelt... maar veel dank voor het delen van je ervaringen, dit lijkt me veel tijd en hoofdbrekens kosten en het voorkomt dat we dat allemaal zouden moeten doen...
     
    zapling vindt dit leuk.
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Het valt ook wel weer mee met die hoofdbrekens...;).
    Op een reservestok zal zarelon nog steeds wel goede diensten kunnen bewijzen; eerst maar eens zien hoe ik die zarelon werkbaar krijg!

    En ik ben nog steeds heel nieuwsgierig naar de ervaringen van contrabassist Pieter Vos! Het verhaal van de Amerikaan is er één en daar houdt de wereld niet bij op.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    En nu bleek de reactie van Zaret ook binnen te zijn gekomen.
    Advies: met schuurpapier ('light sandpaper') over de zarelon alsof je harst, die druk.
    Qua harssoorten werken de meeste van de donkere harsen beter dan de lichte. Erg goede ervaring is opgedaan met het merk Andrea.
    Oh oh, die heb ik, maar die houdt de Oefenchinees gezelschap:oops:
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Alternatieven voor Pops contrabashars:
    Nyman, Carlsson en Kolstein.
    Ik volg het experiment met veel genoegen!
    Is Andrea nog in Europa te krijgen?
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Dank je wel, Bert, voor de alternatieven!
    Ik heb Andrea in 2010 bij de Cellobiënnale gekocht bij Henk. Afgelopen keer ging het nog goed met het, inmiddels, oudje. Maar misschien weer te oud om voor zarelon goed werk te doen. Ik weet niet of het nu nog verkrijgbaar is.
    Anders maar een andere donkere hars voor cello. Of ik moet het gewoon alleen met contrabashars gaan doen, zou misschien ook nog kunnen...
    Welke donkere cellohars van het plakkerige soort Bernardel zou anders nog een goeie zijn?

    Kolstein contrabashars: is de variant 'zacht' dan net zo plakkerig als Pops?
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2015
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Tussenstand:
    Ik heb volgens de voorschriften van Zaret opgeruwd, dus met licht schuurpapier gedaan alsof ik harste.
    Daarna merkte ik, in de tijd dat ik aan het nadenken was over welke hars ik zou kopen, mijn eigen hars steeds beter werd geaccepteerd. Intussen heb ik gewoon kunnen spelen met de zarelon en dat nog wel zonder die vreselijke neerslag van hars op de cello. Eigenlijk zelfs nauwelijks hars, net zoals de situatie als met de paardenhaarstrijkstok.
    Natuurlijk moet wel die doek over het bovenblad na het spelen!

    Nu ben ik dus in de volgende fase beland, eindelijk! Die van het daadwerkelijk uittesten op hoe het klinkt.
    Ik heb die volle toon dus al gehoord met de zarelon, maar dat was nog in de fase van constateren dat de problemen met aanspreken van snaren nu voorbij zijn. Nu dus echt helemaal richten op wat ik hoor.
    Ik kan dus Frits geruststellen: met zarelon is wat te beginnen, alleen is harsen met schuurpapier dus wel nodig.

    Ik ben nu benieuwd wat de verschillen in harsgebruik gaan worden tussen paardenhaar en zarelon dat een schuurbeurtje gehad heeft. Zal het nu wél de belofte van Zaret nakomen?
    En verder natuurlijk op het gebied van toonvorming kan ik nu vooruit.
     
    zapling vindt dit leuk.
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Aaa Marcelita, goed en gedegen onderzoek!
    Fijn dat het je nu gelukt is om je Zarelon in te harsen.
    Kun je nu na het opruwen ook wat langer met je hars doen? Of moet je nog steeds elk half uur opnieuw harsen?
    Ik ben heel erg benieuwd wat je verder allemaal nog ondekt.:)

    Mijn cello is nog steeds bij de vioolbouwer en die kan ik as Woensdag weer ophalen, dan ga ik ook weer lekker met de Zarelon aan de slag.:rolleyes:
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Dank voor je compliment!
    Het begint er sterk op te wijzen dat ik een stuk langer met mijn hars kan doen. En dan gaat het om de hars die ook op mijn paardenhaar strijkstok gaat. En de hars-overlast op het bovenblad van de cello zoals ik die bij jou zag gebeuren, dat heb ik dus ook niet.

    Misschien moet je toch maar eens overwegen om toch maar te gaan opruwen op de manier die Zaret aangaf. Je hars hoeft dan niet meer de strijd aan te gaan tegen de soort coatinglaag (dat glimmende) dat zich ahw verzet tegen hars.
    Je blijft dan met die 'harsneerslag' zitten; ik proef bij Dan Gellert dat hij van dat harsgedoe met zarelon best wel is afgeknapt.

    Op het moment ben ik even hard bezig met de stukken voor a.s. dinsdag en voor huiswerk celloles. Dat doe ik dus ook op die zarelonstok en kan zo waarnemen hoe het met de hars gaat.
     

Deel Deze Pagina