strijkstok onderhoud

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door violinda, 1 feb 2018.

  1. violinda

    violinda

    Lid geworden:
    1 feb 2018
    Berichten:
    2
    Hoi!
    ik ben nieuw op dit forum, dus hoop dat de post op de goede plek zit enz.
    Ik heb laatst de haren van mijn strijkstok (eind 19e eeuw, frans) laten vervangen,
    en kreeg de waarschuwing van de vioolbouwer dat binnenkort het ding waar de schroef van de spanknop (sorry voor de vage verwoordingen) versleten zal zijn en dat mijn stok dan niet meer te spannen zal zijn.
    Nu gebeurde er vandaag bij het ontspannen wel iets waardoor de stok niet helemaal lekker meer ontspant (maar wel gewoon spant), en ik heb gekeken en dat ding waar de schroef in zit lijkt nog niet doorversleten.
    iemand een idee wat er ongeveer is gebeurd? en of ik ervoor terugmoet? want hij spant dus op zich wel en ontspant bijna volledig (moet er alleen een stuk langer voor draaien).
    heb de stok nu anderhalf jaar.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Welkom violinda,

    als ik het zo lees denk ik dat er een stuk schroefdraad op de spanschroef zit wat versleten is. Het kan ook nog dat zowel de schroef als de oogbout (zie tekening) aan vervanging toe zijn. Het versleten gedeelte op de spanschroef zit dan aan het einde dat wil zeggen op die plek waar de haren ontspannen gaan. Je kunt wel verder terug draaien maar er gebeurt bar weinig, zo begrijp ik. Ik zou dit toch maar laten maken. Een stok die nooit helemaal kan ontspannen verliest op den duur zijn spankracht.

    SlofV4b.jpg
     
    José vindt dit leuk.
  3. violinda

    violinda

    Lid geworden:
    1 feb 2018
    Berichten:
    2
    Ah, de oogbout, dat is degene waarvan de vioolbouwer zei dat hij bijna versleten zou zijn!
    al had hij het wel over maanden (en duurde het nu één dag).
    kan het alleen de oogbout zijn wanneer de stok inderdaad niet meer helemaal lekker ontspant? (wel bijna).
    en hoeveel kwaad kan het om er tot maandag mee te wachten, om het aan mijn docente te laten zien?
    bedankt voor de snelle reactie :)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat lijkt me niet, want als het draad van de oogbout versleten is dan zou de stok ook niet opgespannen kunnen worden. Uit jouw informatie blijkt dat opspannen juist wél kan. Maar het beste is daar even naar te laten kijken.
    Zo lang je de haren kunt spannen kun je er ook mee spelen. Dus tot maandag er mee doorgaan lijkt me wel te kunnen.
    Kan het ook zijn dat de slof een beetje blijft 'hangen' dat laatste stukje om te ontspannen? Als je de spanschroef linksom draait kan het zijn dat de schroef uit het schroefhuis gaat steken. Als dat het geval is blijft de slof 'hangen' en zou dat niet duiden op versleten schroefdraad.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Bij veel stokken is de boring van het slofasgat net niet helemaal centrisch (door slijtage of door een foutje bij de fabricage), waardoor op sommige plaatsen meer frictie tussen slofschroef en "oogbout" onstaat dan op andere plaatsen, zodat het oogboutje én de slofschroef beide slijten. In dat geval kan het beste zowel de slofschroef als de oogbout worden vervangen. (Het is soms ook mogelijk een fout in de boring of slijtage te verhelpen). In de meeste gevallen kan het originele knopje worden behouden, hetgeen voor deze specifieke stok van groot belang is.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat lijkt mij dan intussen wel een klus voor een strijkstokkenmaker. Die zou zo'n euvel grondig kunnen verhelpen.
     

Deel Deze Pagina