Strijkstok van Johannes Cuypers waarde?

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door Shenhua, 1 okt 2023.

  1. Shenhua

    Shenhua

    Lid geworden:
    1 okt 2023
    Berichten:
    3
    Hallo, ik heb ooit op mijn ouders hun zolder een viool gevonden in een jaeger etui met 2 strijkstokken, klaarblijkelijk lag deze daar al vele jaren, mijn vader vond hem ooit bij t grof vuil. Ik heb deze uiteindelijk laten taxeren en we hebben de viool, een Johannes Cuypers uit de eind 17e eeuw verkocht aan een vioolbouwer uit Rotterdam, die toendertijd als enige oprecht was over de waarde van de viool dus ik vond dat hij hem t meest verdient had. De viool was in slechte staat dus we hebben er 10000 gulden voor gehad, de restauratiekosten waren erg hoog.

    Uiteindelijk mocht ik de jaeger etui en de strijkstokken houden plus kreeg ik een andere viool van de man ervoor terug heel aardig!. Nu vroeg ik mij af hoe ik de waarde van de strijkstok kan bepalen , ik zag online al dat de etui ongeveer 500 a 600 euro waard is, wat ik echt ongelooflijk vind, kan iemand mij helpen met de waarde van de stok?

    Mvg sabrina
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ik begrijp uit de beschrijving dat de twee strijkstokken komen uit de vioolkoffer waar de kostbare Cuypers-viool ook in zat. Bij mijn weten heeft Cuypers geen stokken gemaakt. In ieder geval is Cuypers niet bekend van door zijn hand vervaardigde stokken.
    Staat er op de stok ook een stempel? Want dat zou de herkomst kunnen vrij geven. Het is niet reëel om de waarde van de stokken te relateren aan de waarde van de viool. Er moet dus meer over bekend worden c.q. zijn wil er iets over deze stokken gezegd kunnen worden.
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Cuypers maakte zelf geen strijkstokken dus die zijn niet van zijn hand.
    Het helpt als je foto's plaatst van de strijkstokken, het liefst haaks/recht van boven op de zijkant van de kop aan weerszijde en van de slof aan weerszijde.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ja, dat schreef ik eerder ook al in #2:
     
  5. Shenhua

    Shenhua

    Lid geworden:
    1 okt 2023
    Berichten:
    3
  6. Shenhua

    Shenhua

    Lid geworden:
    1 okt 2023
    Berichten:
    3
    Ik heb geprobeerd om de boog zo goed mogelijk te fotograferen, ik kon geen naam of inscriptie vinden op de stok, wat ik wel weet is dat de meneer die de viool uiteindelijk heeft overgenomen had verteld dat de boog zo oud was dat deze niet meer kon gebruikt worden om mee te spelen. Ik kreeg uiteindelijk de jaeger etui waar de viool inzat met de 2 originele bogen en een hulp stukje om je kin op te leunen denk ik inclusief een andere viool van hem terug omdat hij het lullig vond dat ik mijn viool niet meer had en heel blij was met de Cuypers viool. Best aardig vind ik deze viool was een Stradiuvarius, een replica van de bekende Stradivarius.
     
  7. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Helaas is de strijkstok niet meer waard dan een paar tientjes. Het is een eenvoudige strijkstok gemaakt in de DDR of Tsjechië-Slovakije.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ik denk toch dat de 'oprechte vioolbouwer' uit Rotterdam destijds een goede slag heeft geslagen. Als het instrument behoorlijk in duigen ligt (of iets daar omtrent) en hij geeft er dan toch nog Hfl 10.000,= voor, moet het veel meer waard zijn geweest. En dat wist hij. Maar goed, dat is een ander onderwerp.
     
  9. RolandS

    RolandS

    Lid geworden:
    24 apr 2009
    Berichten:
    96
    Misschien interessant om wat prijzen te geven van violen van Cuypers?
     
  10. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    453
    Als je naar de prijshistoriek van veilingen gaat kijken zit je tussen de 20 en 60 duizend euro met nog wat uitschieters naar onder en naar boven, er viel dus waarschijnlijk inderdaad wel wat winst te halen uit herstel en verkoop.
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Over het algemeen zijn oude vioolkoffers, zelfs wanneer het originele Jaegers van Duitse makelij zijn (ze komen tegenwoordig ook al uit het Chinese GEWA filiaal) nauwelijks iets waard: je kunt in ieder geval niet van de huidige nieuwwaarde uitgaan.
    Ik zie overigens niet wat er mis zou zijn met enige winst behalen op de inkoop van een viool in slechte staat en die na zorgvuldige restauratie weer in het handelsverkeer brengen.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Op zich is daar niets mis mee. Maar ik vermoed dat de waarde van het instrument na restauratie niet werd gemeld. Iemand die Hfl 10.000,= geeft voor een instrument wat veel restauratie nodig heeft ziet daar een stevige handel in. En die handel is geënt op meer kennis van de waarde. Nu is mijn bewering niet gebaseerd op feiten en dus moet ik je vóór zijn, anders word ik daar op afgerekend, maar ik heb daar geen goed gevoel over. Natuurlijk kost een 'zorgvuldige restauratie' ook geld, maar ondanks dat vind ik dit een rare zaak.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Het moment van de verkoop en de toenmalige waarde is niet bekend en ook de aard en omvang van de restauratie is niet gegeven, dus er is weinig over te zeggen.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Maar dat er een bedrag van Hfl 10.000,= voor werd gegeven zegt wel iets.
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Niet zonder bouwjaar of overzicht van de restauratiehandelingen.
     
  16. JanJan

    JanJan

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    47
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Een aanvulling over de Jaeger vioolkoffers: die zijn sinds kort niet meer verkrijgbaar bij de producent.
     
  18. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik bespeel mijn viool met een viool stok van Henk te Hietbrink. En ben er zeer tevreden over.

    Heb van te voren verschillende strijkstokken uitgeprobeerd, maar ze gedroegen zich allemaal anders. De prijsklassen liepen ook uiteen.

    Grappig dat een snaar of strijkstok voor de 1 wel het gewenste resultaat brengt en voor de ander niet.
     

Deel Deze Pagina