Strijkstok vasthouden

Discussie in 'Overig' gestart door Nootje, 11 feb 2007.

  1. Nootje

    Nootje

    Lid geworden:
    21 jan 2007
    Berichten:
    25
    Voor velen onder jullie waarschijnlijk een makkelijke taak, maar voor mij verschrikkelijk moeilijk!! Ik kan m'n strijkstok dus in de juiste greep vasthouden (vingers ontspannen en gebogen), maar meteen daarna verspannen m'n vingers weer. Waar precies in je hand of vingers moet je spanning voelen? Zo'n strijkstok is best zwaar. Ik zit hier al vele dagen te oefenen, maar het lijkt me maar niet te lukken. Iemand een tip?
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Nootje toch !

    Een strijkstok zwaar?
    Dat valt toch wel mee als ’t goed is weegt een vioolstrijkstok rond de 60 gram.

    Ja, ’t is inderdaad in het begin moeilijk om haaks op de snaren te strijken, de stok niet te veel laten wegglijden naar de kam of de toets en de juiste hoek ten opzichte van de snaar te houden. Soms staat je hand (als je het goed doet) best in een vreemde hoek

    Wat voor aanwijzingen geeft je leeraar(es)?

    Remi
     
  3. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    wellicht een tip voor de beginners onder ons , zelf heb ik het boek van Ivan galamian `principes van het vioolspel en het viool onderwijs`bij de bibliotheek geleend en bij een copyshop laten copieeren en met zo`n ringband een boekje van laten maken !
    Dit is een heel nuttig boek voor iedereen die viool speelt of het wil leren!

    kwint
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    @ Nootje,

    Een strijkstok mag dan 60-65 gram wegen, zoals Remi terecht vermeldt, maar dat is het gewicht gemeten op het zwaartepunt. Wanneer de stok aan het einde wordt vastgehouden, dus bij de slof, heb je toch te maken met een groter gewicht door de hefboomwerking. Door nu de strijkstok aan de onderzijde te laten rusten op de duim en met de pink tegendruk te geven kan de stok in balans gebracht worden. De wijsvinger kan dan fungeren als middel om extra druk op de snaren te genereren. De resterende vingers hebben niet meer functie dan te zorgen dat de stok niet uit de hand vliegt tijdens het strijken, al dan niet heftig of snel.
     
  5. Chantal

    Chantal

    Lid geworden:
    8 feb 2007
    Berichten:
    16
    Homepage:
    Hey, misschien is dat boek wel een goede tip ja, hartstikke bedankt!
     
  6. Peter

    Peter

    Lid geworden:
    1 mei 2003
    Berichten:
    24
    Hoi Nootje,

    Het is allemaal een kwestie van tijd. Het juiste vast houden van de strijkstok en ook het ontwikkelen van je spieren in je hand. Veel spelen! Vooral in het begin dagelijks. Al is het maar een kwartiertje.
     

Deel Deze Pagina