strijkstok vliegtuig

Discussie in 'Overig' gestart door Selina, 2 feb 2015.

1. Selina

Selina

Lid geworden:
    2 feb 2015
    Hallo,

Binnenkort ga ik naar het buitenland om een aantal violen uit te proberen. Ik speel al 16 jaar op dezelfde viool en ben nu op zoek naar een viool van betere kwaliteit.

Om de violen optimaal te testen moet ik mijn strijkstok meenemen. Maar na het boeken van mijn vlucht kwam ik erachter dat de luchtvaartmaatschappij Lufthansa geen vioolkoffers in de handbagage toestaat. Dus ook geen strijkstok. Ik heb hen hierover gebeld.

Nu weet ik dat een viool in de ruimbagage absoluut af te raden is, maar geldt dat ook voor een strijkstok in een vioolkist? M.a.w. is het verantwoord om een strijkstok in te checken in het ruim? Ik heb geen aparte strijkstok kist. Als het te riskant is dan neem ik mijn strijkstok niet mee.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet

2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Wanneer je koffer het toelaat kun je een strijkstok in een goede strijkstokkoffer als ruimbagage inchecken.

3. Selina

Selina

Lid geworden:
    2 feb 2015
    Dus een strijkstok koffer die je in je ingecheckte koffer opbergt. Een losse strijkstok koffer inchecken is niet aan te raden?
    Misschien dus toch wel de moeite waard om aan te schaffen, ik denk erover!

4. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ik heb geen ervaring met het inchecken van een losse strijkstokkoffer en daarover ook geen rapportage. Ik schat in, dat een voorwerp ter grootte van een strijkstokkoffer gemakkelijk wegraakt tijdens gemechaniseerde bagageafhandeling. In een koffer met kleding e.d. is dit risico veel minder groot en is de stok ook beter geïsoleerd tegen de temperaturen die in een vrachtruim aardig kunnen dalen.
    Op mijn site kun je een aantal strijkstokkoffers vinden: ik heb ze ook op voorraad. Een link mag hier van hogerhand helaas niet.

5. Selina

Selina

Lid geworden:
    2 feb 2015
    Een strijkstok koffer gaat helaas niet passen in de koffer die ik thuis heb liggen. Ik heb wel een ander idee om mijn strijkstok toch mee te kunnen nemen op de vlucht. Bedankt voor de informatie!

6. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    En, wat is je oplossing? Misschien dat anderen hier ook wat aan hebben....

7. Selina

Selina

Lid geworden:
    2 feb 2015
    Ik heb nog een harde stevige vioolkoffer thuis liggen. Idee is om strijkstok in te pakken in laag noppen/aluminium plastic. Noppenplastic werkt beschermend en isoleert tegen warmte/kou. Vervolgens de strijkstok goed vastzetten in de koffer zodat deze niet kan bewegen. Eventueel nog extra isoleren met doeken. Ik zal na afloop van de vlucht wel laten weten of het is gelukt.

8. Selina

Selina

Lid geworden:
    2 feb 2015
    De vioolkist met strijkstok mocht uiteindelijk gewoon mee als handbagage, dus geen problemen gehad!

9. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ook nieuwsgierig natuurlijk naar het betreffende buitenland en of de missie geslaagd was!

10. Selina

Selina

Lid geworden:
    2 feb 2015
    We waren in München, een verrassend leuke stad. In het kader van de muziek zijn we nog naar een mooi klassiek concert geweest. En ik heb een hele mooie viool gevonden. Toen ik erop speelde was ik meteen verkocht. Missie geslaagd dus!

11. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Proficiat! Tof joh, daar je mooie viool te vinden! Droom die uitkomt....

12. Selina

Selina

Lid geworden:
    2 feb 2015
    Dankjewel! Ik kan bijna niet wachten tot hij aankomt in Nederland..

13. Christa

Christa

Lid geworden:
    27 jan 2015
    Wat leuk om te lezen dat het een geslaagde reis was!

14. n.plog

n.plog

Lid geworden:
    9 feb 2013
    Homepage:
    Proficiat. een goede vondst is als een overwinning!

Als ik toch nog even mag inpikken op het meenemen van een strijkstok op het vliegtuig...

Zeker als je langer gaat vliegen is het aan te raden om op voorhand bij je verhaarder langs te gaan. Hij kan dan het haar wat langer maken al is hier meestal een nieuwe verharing voor nodig. Door de koude en droge lucht kan het haar veel krimpen en veel spanning op je stok gaan zetten. Je slof losmaken is geen goed idee. je haren zullen dan nog meer kriimpen omdat ze niet worden tegengehouden. Ook is je slof erg kwetsbaar als hij niet op je stok zit.
    Als je voor langere tijd naar een gebied reist met een ander klimaat raad ik aan om de haren af te knippen en je boog bij aankomst weer te laten beharen.

goedkope doosjes om je strijkstok in te vervoeren vind je in de biljartwinkel.

15. gevoeligesnaar

gevoeligesnaar Karin

Lid geworden:
    17 jan 2014
    Heb je hem niet meteen mee teruggenomen dan?

Deel Deze Pagina