Strijkstok

Discussie in 'Viool' gestart door fleurtje, 5 feb 2012.

  1. fleurtje

    fleurtje

    Lid geworden:
    5 feb 2012
    Berichten:
    3
    Heb nu een jaar vioolles. Een melodie spelen gaat wel.
    Maar om het mooi te laten klinken en de strijkstok goed te gebruiken vind ik heel erg moeilijk.
    Is dat normaal na een jaar lessen ? Heeft iemand een goede tip?
    Ben wel op late leeftijd begonnen, scheelt misschien ook wel.

    Fleurtje.

    P.S. Ik speel op een akoestische viool.
     
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    beste Fleurtje,

    Ik lees in de andere post dat u met 70 jaar bent begonnen met vioolspelen?
    Dan is het bewonderenswaardig dat u na een jaar zegt dat een melodie spelen "wel gaat". Ik ben met een jaar of 53 begonnen en speel nu 7 jaar. Ik vind het moeilijk om niet alleen de noten te raken maar ook goed te tellen en accenten te leggen en er een "leuk stukje muziek" van te maken.

    In de andere post heb ik het volgende geschreven over "oudere beginners" en dat is dus ook op u van toepassing, neem te tijd.


    Het GROTE probleem is dat je als je al wat ouder bent je graag te snel resultaat wilt hebben en daarbij ook nog weet wat mogelijk is.

    Als je iemand van 17 jaar al heel behoorlijk viool hoort spelen dan wil je dat ook zo snel mogelijk kunnen. Liefst binnen 1 of 2 jaar. Alleen is die als kind waarschijnlijk op z'n 7e of zo begonnen met les, is dus al 10 jaar bezig en heeft de eerste 2, 3 jaar eigenlijk maar wat staan krassen. Een kind vindt dat niet erg.
    Maar een volwassene wil dat niet, het gevoel hebben bijna niet vooruit te komen. Deze frustratie is voor volwassenen de grootste valkuil omdat je om viool te leren spelen toch wel echt ruim de tijd moet nemen.
     
  3. Suzy

    Suzy

    Lid geworden:
    24 nov 2009
    Berichten:
    16
    Hallo Fleurtje,

    Goed leren strijken is erg moeilijk! Na een jaar les is het zeker normaal. Ik speel jaren en jaren en krijg op conservatorium les en toch zijn de knelpunten vaak hoe ik mijn stok gebruik. Dus maak geen zorgen als je dat na een jaar nog moeilijk vindt!

    Dus helemaal perfect wordt het nooit maar als je veel tijd en aandacht er insteekt, kun je met een leuke niveau leren strijken. Vraag van je docent of hij goede strijkoefeningen heeft. Deze herhaal je dan heel vaak. Concentreer op paar dingen tegelijk en als je daar meer gemak krijg, kun je weer nieuwe dingen leren. Het is belangrijk om deze apart te oefenen en dan proberen toe te passen bij de stukken je bezig bent.

    Veel succes en speelplezier!

    Groet,
    Suzy
     

Deel Deze Pagina