Strijkstokken ter beoordeling

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door Muzirene, 25 okt 2020.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hoi iedereen,

    Het is zondag, dus ik kan niet naar een vioolbouwer. Maar ik ben wel nieuwsgierig, misschien kunnen jullie me iets aangeven...

    Ik heb hier twee strijkstokken ter beoordeling. Of het waard is om ze op te laten knappen.
    Met beide stokken is aardig wat gespeeld in het verleden, dus misschien toch wel interessante stokken.

    De ene stok heeft haar, dus daar kon ik mee strijken. Ik heb hem eerst helemaal schoongemaakt ('zilver?' omwikkeling was bruin met groen uitslag en haren waren heel vies). En die strijkt niet verkeerd. Het is niet 'mijn' stok, maar ik denk dat iemand er wel mee uit de voeten kan. Misschien kan iemand me er meer over vertellen?
    Die stok heeft in de punt een kunststof (plastic) blokje. Dat maakt dat ik denk dat het misschien toch gewoon iets simpels is.

    De haarloze stok kon ik wat verder uit elkaar halen. Toen bleek naar mijn idee dat deze stok wel opnieuw behaard is geweest. Einde was netjes omwonden en afgebrand en met een houten blokje in de slof vastgezet. Wig in de slof is netjes en herbruikbaar, gewoon goed hout gebruikt ook.
    In de punt zit een houten blokje. Ik zie niet dat hij er geplaatst is met een mes (zo deed ik dat, had ik zo geleerd, en dan kwam er een klein gaatje in het blokje.

    Beide stokken zijn niet gemerkt.

    Natuurlijk is het, als iemand het waard vindt om ze te herstellen, het altijd waard om ze te herstellen. Maar zeker de haarloze stok, waarvan ik eerst dacht dat het echt niks zou zijn, vraag ik me nu af of ik dat niet verkeerd heb beoordeeld. (Ik ging hem verder onderzoeken omdat ik ineens zag dat hij toch best veel gebruikt moet zijn, hars op de stok en je ziet het aan de slof.)

    Helaas behaar ik zelf niet meer en heb ook het gereedschap niet meer, anders zou ik dat bij deze stok zeker gaan doen, om te kijken hoe hij strijkt...

    Gewoon jullie gedachten....
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De haarloze stok werd enige decennia geleden veel bij Chinese "violen" uit de onderklasse geleverd. De wikkeling is van hergebruikt transformatordraad. Veel gebruikt zegt nog niet zo veel over de kwaliteit: als je niets beters hebt gebruik je het toch.
    De stok met haar lijkt mij een Duitse of Tsjechische (wellicht Tsjechoslowaakse) studiestok van eenvoudige kwaliteit, waar -mits recht en zonder overgewicht (de stok)- een beginner best mee uit de voeten kan.
     

Deel Deze Pagina