Stukkende viool

Discussie in 'Viool' gestart door Zaza, 18 feb 2010.

  1. Zaza

    Zaza

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1
    Hallo uallen!

    Ik zit al een tijdje met het idee om viool te gaan leren spelen. Nu heb ik van iemand een oude viool gekregen, waar vroeger aardig wat op is gespeeld (zo ziet ie er uit en dat werd er ook bij verteld), maar hij ligt een bietje uit elkaar. De kast is prima in orde zo te zien, geen scheuren of barsten en de lak ziet er goed uit, alleen ligt het staartstuk en het vingerbord (Heet dat zo? Ik weet er echt nog niks vanaf) en de kam eraf. Deze zijn wel van mooi ebbenhout, heb ik er los bij, en alles is verder onbeschadigd (voor zover "niet meer op de viool zitten" geldt als onbeschadigd). En natuurlijk zijn de snaren naar de gallemiezen.

    Weet iemand of het erg kostbaar is om deze onderdelen er weer op te plakken? Of is het uberhaupt naief van mij om te denken dat een viool nog wel te fixen is als er een staartstuk en vingerbord vanaf zijn? Ik ga van de week even langs bij een vioolbouwer, die kan het me natuurlijk allemaal haarfijn vertellen en zo, maar ik ben eigenlijk ook gewoon heel nieuwsgierig naar wat jullie daarover zouden denken.

    Ik heb ook geen idee wat een nieuw beginnersviooltje zou kosten, maar als ik voor dat bedrag deze op zou kunnen laten knappen dan zou ik dat toch ook wel erg leuk vinden, al was het alleen al om het ontiegelijk ouderwets uitziende koffertje waarin het ding zit.

    Nouja, in ieder geval bedankt alvast voor de reacties, ik wacht in spanning...! :D
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Welkom Zaza,

    Ik moest even wennen aan een aantal nieuwe woorden, maar ze bestaan echt: gallemiezen, prachtig! (Mijn spellingcontrole 'zegt' dat het fout is).
    Vingerbord? Komt waarschijnlijk van 'finger board', zoals een toets in het Engels heet. Is direct omgezet naar het Nederlands. Vingerbord is bij 'ons' dus: toets.

    Als het echt zo is dat de toets slechts los is en het staartstuk een nieuwe lus dient te krijgen, dan vallen de kosten nog wel mee: voor zo'n € 80,= kun je een heel eind komen. Maar vaak blijkt dat er toch nog wat meer aan de hand is. Een stapel die scheef staat (of gevallen is) of een kam die niet past en natuurlijk een setje snaren die om en nabij de €50,= kunnen kosten. Dan kan het ook nog zijn dat de stemsleutels niet goed passen of aan vervangen toe zijn.
    Aannemende dat het instrument veel méér voorstelt dan een simpel Chineesje, is de investering dat wel waard.
    Maar, zoals eerder gezegd, dit is afgaande op jouw informatie, het instrument niet gezien hebbend.

    Frits
     
  3. Tante

    Tante

    Lid geworden:
    22 okt 2008
    Berichten:
    49
    En als dat allemaal niet mocht baten kan je natuurlijk ook een nieuw beginnersviooltje, al dan niet gehuurd, in dat ouderwetse koffertje stoppen.

    groet en plezier
     

Deel Deze Pagina