symbolen van muziekinstrumenten

Discussie in 'Overig' gestart door Solange, 29 nov 2015.

  1. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Beste strijkers,

    Wie weet waar ik de symbolen voor de muziekinstrumenten van strijkers en houtblazers kan vinden?


    Groetjes, Solange.
     
  2. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Wat voor symbolen bedoel je precies?
     
  3. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Symbool dat een altviool, cello, contrabas, saxofoon, klarinet, hobo, althobo, fagot, voorstelt.
    Voor viool is dat een cirkeltje met een streepje bovenaan, 2 boogjes in dat cirkeltje dat de f-gaten voorstelt.
    Voor cello is dat hetzelfde maar stelt een streepje onderaan dat cirkeltje de eindpin voor.
    Online vind ik er niets over ...
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik ben dergelijke symbolen nog nooit tegen gekomen. Kan er ook niets over vinden op internet.
    In partituren staat er heel simpel Viool 1, Cello, Klarinet en dergelijke bij (of in de gewenste taal). Dat geeft geen enkele verwarring.
     
    Solange vindt dit leuk.
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Heb je de mogelijkheid om een voorbeeld van een van de symbooltjes te plaatsen?

    Remi
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Voor percussie het volgende gevonden met behulp van het op symbolen zoekken. Het kan dus duidelijk wel op internet staan.
    percussionmarks1.gif
     
  7. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Ik post morgen de pagina uit de cursus.
    Remi, zo een symbooltjes zijn het dus! Iets van die aard had ik ook al gevonden op het internet maar het zijn de houtblazers- en strijkerssymbolen die ik zoek. Ik laat je morgen zien wat ik bedoel, heb de cursus hier nu niet.
     
  8. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Ik ben ze tot op heden ook nog niet tegengekomen, het was me ook vreemd.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Volgens mij bedoel je deze:

    [​IMG]

    en dan heb je ook nog deze:
    (echt symbolisch is het allemaal ook niet weergegeven. Meer natuurgetrouw.

    [​IMG]

    en als toepassing om aan te geven hoe een orkest geordend is:

    [​IMG]

    Maar nu ben ik wel benieuwd waar jij, Solange, die symbolen voor nodig hebt.
     
  10. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Mercikes Marcelita voor je zoekwerk maar het is eerder in de richting van de symbolen voor percussie die Remi eerder postte.
    Waarvoor ik die nodig heb? Wel het zit zo, mijn oudste dochter studeert aan de KSO (Kunst Secundair Onderwijs) muziek (viool - piano). Ze zit in het eerste jaar van de 2de graad (14 jaar dus) en had haar bril niet bij op de les muziekanalyse. De symbolen werden aan bord gebracht en de lln. moesten overpennen.
    Nu heeft ze wel examen van muziekanalyse en om geen fouten in te studeren, dacht ik ... laat ik dit toch maar even navragen, meid!
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Solange, geef eens wat info over de cursus, scan of foto van een les-pagina kan een groot verschil zijn.
    Wat is de onderwijs methode?
     
  12. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Ik post morgen de desbetreffende pagina en het voorblad van de cursus. Heb ze nu niet in mijn bezit.
     
  13. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
  14. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    cursus is muziekanalyse, eerste jaar, 2de graad KSO.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Dat is dus per houtblaasinstrument de toonvorming analyseren en de symbolen kennen, begrijp ik.
    Maar komen die symbolen op een andere plaats weer terug, dat dat dus de reden is dat je ze moet kennen? Dat je ze in de beroepspraktijk weer herkent?

    @gevoeligesnaar herken jij dit van jouw muziekstudie? Moesten jullie ze ook leren? Zo ja, wat deden jullie daar dan verder mee? (= waarom zou je dit moeten weten?)
     
  16. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Ik vroeg dit zelfs net aan mijn leerkracht AMT (akkoordenleer) en zelfs hij kende te tekentjes niet.
    Mogelijke vraag op het examen is 'geef de symbolen van volgende muziekinstrumenten' of omgekeerd.
    Nu ben ik dus in de ban van de symbolen want het is voor mij ook nieuw maar wel boeiend. Misschien is het wel zeer oud, wie weet ...
     
  17. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Ik ga zoeken!
     
    Solange vindt dit leuk.
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Dan denk ik toch eerder dat de vraag is welke instrumenten bedoeld worden met...en dan de symbolen.
    Of ze moeten er gelijk een test in tekenen van maken, zou dat werkelijk gebeuren? En dat met tekens die kennelijk toch niet zo'n grote rol in het muziekgebeuren spelen als zelfs de leraar ze niet kent...
     
    Solange vindt dit leuk.
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Mede leerling vragen?
    En dan willen wij het natuurlijk ook weten om onze nieuwsgierigheid te bevredigen ;)
     
    Solange vindt dit leuk.
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Niet veel te vinden, kan het een lettertype zijn uit een notatieprogramma voor bladmuziek?

    Remi
     

Deel Deze Pagina