Symphony nr. 2 in D Major in 3 movements

Discussie in 'Eigen werk' gestart door Koos A. Oosterhof, 11 jun 2013.

  1. Koos A. Oosterhof

    Koos A. Oosterhof Koos A. Oosterhof

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    62
    In november 2009 begonnen aan Symfonie nr. 2.

    Eigenlijk is het een Psalmsymfonie; in elk deel van de symfonie (3 delen) zijn melodie fragmenten te horen van Psalm 135.

    In deel 2 (Larghetto) heb ik een 4 stemmig koor toegevoegd, waarbij Psalm 135 achterelkaar wordt gezongen, ondersteund door het orkest.

    Delen:
    -1: Allegretto
    -2: Larghetto (met koor Psalm 135)
    -3: Allegro-Moderato

    Te zien en te beluisteren op Youtube:

    Deel 1:

    Deel 2:

    Deel 3:
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Koos,

    het zou mooi zijn als je dit werkje in het echt zou kunnen (laten) uitvoeren en daar dan een opnamen van kunt maken. Misschien dat het er nog eens van komt?

    Frits
     
  3. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Deel 3 is het best.

    Het traditionele zingen vind ik (in deel 2) zwaar, past niet met een pauk er bij.
    Vergeef me; Het is net of het er in geslagen word, net of u het alleen voor vers 4 heeft gecomponeerd. Het wordt wel meer majestueus met de pauk.
    De berijming van 1773 is origineel ritmischer, vrolijker (van wat ik terug kan vinden).

    Kunt u het nog vrolijker maken? Opgewekter? Meer korte noten in de zang.
    Kunt u ook zwellen enz. met uw programma?

    Stel dat je vers 3, 11 of 12 aan het zingen bent, dan komt de laatste regel echt niet tot zijn recht.
    Ik ben van mening dat het een beetje universeel voor de verschillende verzen moet zijn. De muzikale entourage vind ik wel goed gedaan. Niet dat ik het in deze programma/ computer vorm nog eens wil beluisteren. Tot de tijd dat het wordt uitgevoerd denk ik dat u er nog wel uw handen vol aan heeft om het te verfijnen.

    Succes verder.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Mijn ervaring met composities die af zijn is, dat je er later niet meer aan moet 'sleutelen', omdat uiteindelijk dan alles moet worden veranderd. Dat komt omdat het voorgaande direct in verband staat met wat er daarna komt. Begin je met een wijziging dan ontstaat er als het ware een nieuwe compositie.
     
  5. Koos A. Oosterhof

    Koos A. Oosterhof Koos A. Oosterhof

    Lid geworden:
    24 okt 2010
    Berichten:
    62
    Maurien,

    Bedankt voor je reactie op symfonie nr. 2.

    De (gezongen) melodie van Ps. 135, in deel 2, is genomen uit het Liedboek v.d. Kerken uit 1973.
    Bedoel je met "Het traditionele zingen" de melodie van 1773 ?
    De gehanteerde melodie is iets veranderd sinds ik het nog moest leren op de lagere school (1953); de derde regel van elk vers, de "g", heeft een halve verhoging gekend (dus gis ipv g); eigenlijk mooier.
    Beide (de gis en de g) heb ik toegepast in deel 1, 2 en 3 (de g in deel 1 en 2 en de gis in deel 3).
    Ik heb gekozen voor vers 1 omdat dit vers een zekere grootsheid uitstraalt (lof en majesteit).
    Bij de berijming van 1773 kan ik niet waarnemen of de berijming ritmischer zou zijn.
    (In het Liedboek v.d. Kerken is vers 11 en 12 niet vermeld)
    Korte nootjes in de zang gaat voorbij aan het universele, daarom heb ik de melodie, voor het gezongen gedeelte in deel 2, overgenomen uit het Liedboek. Vóór het gezongen gedeelte, heb ik de vrijheid genomen, de melodie wat aan te passen.
    De suggestie mbt het zwellen enz. van de melodie, zal ik meenemen in een volgende compositie, bedankt daarvoor.

    Ik denk zeker, als het wordt uitgevoerd, dat er nog wel wat kleine wijzigingen worden aangebracht, maar dat zie ik dan wel.
    Grote wijzigingen verwacht ik niet.

    Koos
     
  6. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ja ik bedoel daarmee de melodie, misschien mezelf anders moeten formuleren.

    Uiteraard word dit op verschillende ritmes gezongen her en der in het land. Maar met het tempo waar u het in heeft gecomponeerd moet je wel heel grote longinhoud hebben. Iedereen zijn smaak, toch wil ik u uitdagen de basismelodie bij wijze van spreken op een blokfluit op verschillende tempi te spelen, dan zult u merken dat het ook echt een vrolijk lied kan zijn.

    Succes en laat je niet ontmoedigen door mij ;)
     

Deel Deze Pagina