hoi strijkers, ik vroeg mij af of er nog mensen zijn, die net als ik de neiging hebben om tijdens het oefenen van het vioolspel, de tanden nogal stevig op elkaar te klemmen. De ene keer valt het mij meer op dan de andere keer, maar het is toch wel opvallend bij mij. Dit belet mij dan hoogst waarschijnlijk toch ook om echt ontspannen te spelen. Ik heb niet de indruk dat ik heel gespannen speel, maar die tanden bewijzen toch wel het tegendeel. Als ik een stuk beter begin te kennen, kan ik me er ook op concentreren om dit niet te doen, maar of ik dan werkelijk anders speel, weet ik niet... Iemand die dit herkent? Groetjes, Viva
Ja!! Ik heb vaak als ik heel geconcentreerd speel en alles geef (of bijna alles) dat ik m'n mondholte soort vacuum zuig ofzo... heel raar eigenlijk... :/ kaken op elkaar klemmen heb ik nog niet ontdekt bij mezelf...
Als je viool speelt, dan mag je je tanden niet op elkaar klemmen. Dat geeft inderdaad spanning. Je kaken moeten net zo ontspannen zijn als in het normale leven.
Als je geconcentreerd werkt aan ontspannen spel althans niet meer spierspanning gebruikt dan noodzakelijk is, kom je altijd wel een lichaamsdeel tegen dat niet echt met vioolspelen van doen heeft, maar wel spanning vertoont. Vroeger voelde ik iets dergelijks in mijn keel. Je zag er niets van, maar onnodige spierspanning heeft toch wel altijd een verspillende of blokkerende werking. Er op bedacht zijn en jezelf tot orde roepen is nuttig gebleken. Heel soms merk ik het nog wel eens, maar dan reageer ik er direkt op en is het weer ontspannen.
Zoiets heb ik ook gehad maar dat duurde niet zo lang. Nu is het meer het naar binnen trekken van lippen en op mn lip bijten. Speel je dan niet erg gespannen als je je tanden stevig op elkaar klemt? Klemt je linker hand dan ook niet mee?
Lippen naar binnen trekken en op je lippen bijten is ook een uiting van spanning. Niet doen dus, want daar lijdt je spel onder.
Ik ben blij om te merken dat ik alvast niet de enige ben! Mijn linkerhand was tot voor kort nog redelijk gespannen, maar sinds ik positiespel oefen, is dat heel veel verbeterd. Maar mijn rechterpols gaat nog niet steeds soepel genoeg mee. Er komt ook zo enorm veel bij kijken, dat er altijd wel iets nog niet goed is... Maar zoals Alexander zegt: tanden klemmen kan niet goed zijn voor een ontspannen vioolspel! Ik zal er op letten: geen kaakspieren meer opspannen! (ik heb ondertussen gemerkt dat een lichte glimlach tijdens het spelen dit kan voorkomen...)
Ik probeer de eerste seconden voor ik echt begin te spelen, bewust in- en uit te ademen met mijn middenrif.Verder probeer ik recht op mijn beide voeten te steunen en als mijn viool in houding zit, probeer ik te denken dat ik wel recht sta, maar dat er een onzichtbare hulpkoord is gespannen vanaf mijn borstkas tot tegen het plafond. Dat zorgt bij mij voor een relaxed effect. Als ik speel probeer ik soepel te blijven ademen met de muziek mee, niet dat mij dat altijd lukt...