Te hoog gegrepen?

Discussie in 'Viool' gestart door danielle1990, 30 nov 2009.

1. danielle1990

danielle1990

Lid geworden:
    6 apr 2008
    Hallo,

Ik speel nu ong. 2 jaar viool, en heb ondertussen van mijn 4e leraar les. Hiervoor heb ik er dus al 3 gehad.
    Maar ik heb bij deze leraar het gevoel dat hij denkt dat ik al best ver ben.
    Ik ben namelijk nu bezig met Concertino 21 - Rieding, en ik denk zelf dat dit te hoog gegrepen is. Maar als hij zegt dat het wel mijn niveau, dan geloof ik hem ook wel weer.
    Ik speel al een lange tijd piano, dus qua noten en theorie zit het allemaal wel goed.
    Qua noten lukt die Concertino me ook wel, maar qua klank volgens mij niet...
    In mijn omgeving zeggen ze ook dat het niet altijd even mooi klinkt.... En dit is best demotiverend. Als ik dan een heel simpel stukje in alleen de 1e positie speel vind mijn moeder de klank veel mooier.
    Maar dit is best logisch, omdat het dan zo makkelijk is...

Wat vinden jullie hiervan? Moet ik dan maar gewoon met het stuk verder gaan, en hopen dat mijn klank in de toekomst mooier wordt?

2. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Ik speel ook bijna 2 jaar, ben nu net bezig met 3e positie dus je bent dan best ver. Ik speel op dit moment de stukken van vivaldi van de suzuki methode. Klank is in de 3e positie bij mij ook niet super mooi. Heb je de concerto van rieding in Bes al gedaan? Is onder mijn eigen niveau maar wel mooie stukken.

3. Rebecspeelster

Rebecspeelster

Lid geworden:
    17 sep 2008
    Om je grenzen te verleggen, is een stuk dat in moeilijkheidsgraad verder ligt dan wat je tot nu toe aankon, wel noodzakelijk. Maar het hoeft niet het enige stuk te zijn wat je speelt. Juist het spelen wat stukken betreft binnen die grens, maakt dat je je vorderingen direkt kan toepassen en horen.

4. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Homepage:
    Alles wat je in studie hebt, klinkt nooit optimaal. Dat geldt ook voor professionals. Je klank wordt in de toekomst veel mooier als je gewoon doorgaat met viool studeren. Dat staat vast. En trek je vooral niets aan van demotiverende opmerkingen.
    Ik wens je veel succes. :)

5. danielle1990

danielle1990

Lid geworden:
    6 apr 2008
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik zie het toch weer wat positiever in :) Ik hoop dat door veel te studeren de klank beter wordt.
    Waar kun je eigenlijk de boeken van suzuki kopen?
    Ben ze eigenlijk nog nooit tegen gekomen...

6. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Beste Danielle,

Soms is het heel goed om een stuk te spelen dat net even wat te moeilijk is, omdat je er enorm veel van leert, ondanks dat het (nog!) niet perfect klinkt. Dat zal het in de toekomst misschien wel doen.

Als je een beetje vastloopt met het stuk, kun je er ook voor kiezen het een half jaartje of een jaartje te laten 'rusten', ondertussen andere dingen te spelen die de moeilijkheden van dat stuk aanpakken en dan met je verbeterde techniek dat stuk er weer bij te pakken. Dat is helemaal geen schande en kan soms tot betere resultaten leiden dan 'alleen maar doorstuderen' op dat stuk.

Elk Suzuki boek kun je bij mij bestellen en kan vaak binnen enkele werkdagen geleverd worden. Ze staan niet op mijn website, maar ik kan vrijwel alle bladmuziek bestellen tegen de gewone standaard boekenprijs.

Mocht je dus een Suzuki boek willen hebben, mail of bel me dan even.

7. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Homepage:
    Een ander voordeel van het even laten liggen van een stuk is, dat je niet meer weet welke fouten je maakte en ook niet meer weet wat je ervan maakte. Je staat er dus weer geheel fris tegenover met een gegroeide techniek. Een bijkomend voordeel is ook nog dat het stuk ook nog gegroeid is in muzikale benadering.

In principe zou je drie soorten stukken moeten hebben:
    1 Muziek die je studeert: dit is nieuw materiaal.
    2 Muziek die je voorlopig hebt weggelegd: dit heeft bijvoorbeeld een eerste 'lezing' gehad. Je kan het redelijk spelen en wordt na een aantal weken opnieuw bestudeerd.
    3 Repertoire: dit kan je goed spelen. Het krijgt regelmatig een onderhouds beurt bijvoorbeeld voor een concert of voorspeel avond.

8. Ferrie

Ferrie Ferrie van Heerebeek

Lid geworden:
    30 aug 2008
    Homepage:
    Danielle, ik kan me een beetje voorstellen dat jouw leraar op zoek is naar jouw "plafond" om daarvandaan verder te gaan. Beschouw het maar als een compliment en een kwestie van vertrouwen in jou. Wellicht heb je meer in huis dan je zelf durft te denken. Vergeet niet dat mogelijk ook jouw harmonisch inzicht (vanuit het pianospelen) jou een (lichte) voorsprong geeft op anderen na 2 jaar vioolspelen. Dus: onderschat jezelf niet en heb vertrouwen in de afwegingen van je leraar.

Het laatste wat je moet doen is het je aantrekken wat anderen (dan je eigen leraar) zeggen over het resultaat. Niet altijd is het resultaat van belang maar de juiste aanpak is van doorslaggevende betekenis.

How come, dat je al in 2 jaar tijd een 4e leraar hebt?

9. danielle1990

danielle1990

Lid geworden:
    6 apr 2008
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik ben ook eigenlijk maar met één stuk nu bezig, al 3 weken....
    Begin het stuk al best zat te worden.

Maar mijn eerste leraar was best een goede leraar, alleen stopte hij met lesgeven in mijn woonplaats. Toen ben ik bij een vrouwtje op les gegaan, en dit was 3x niks. Daar heb ik dus een half jaar niet veel geleerd.
    Vervolgens ben ik wat verder weg van mijn woonplaats op les gegaan. Dit beviel ook wel goed, alleen dit was wel een stuk rijden. En toen had ik mijn rijbewijs ook nog niet, dus dit was ook niet erg handig.... Toen ik hoorde dat de muziekschool in mijn woonplaats weer een nieuwe viooldocent kreeg ben ik daar maar weer op gegaan.
    Dus nu heb ik les van Mario van Elswijk. Kent iemand hem?
    Het is wel een hele goede violist, maar ik weet niet of ik nou echt veel kan leren van hem. Hier baal ik wel erg van... Want ik wil het zo graag goed leren!
    Ik denk dat hij meer een uitvoerend musicus is, en geen docent...

In het dorp naast mijn woonplaats heb je wel een hele goede muziekschool... Maar helaas is de wachtrij super lang. Sta nu al 2 jaar op de wachtlijst :(

Ik heb mezelf namelijk ook wat verkeerde dingetjes aangeleerd. Zoals de vibrato. Hij klinkt mooi, maar het is bij mij meer een soort trillen ofzo....
    Het is in ieder geval niet de juiste manier van vibreren.
    Erg lastig om dat af te leren als dat er eenmaal in zit... :/

Kan iemand me eigenlijk vertellen wanneer je je snaren moet vervangen?
    Ik heb mijn viool nu ong. 1,5 jaar...

Deel Deze Pagina