Te koop aangeboden: Nederlandse meesterviool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Robi, 24 jan 2012.

  1. Robi

    Robi

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    5
    ...................
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Wie is de bouwer?
     
  3. Robi

    Robi

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    5
    ...................
     
  4. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Hoe kan ik met zo weinig info nou serieuze belangstelling krijgen? Of gaat het alleen om de vraag of ik serieuze belangstelling heb om een kleine 4000 euro uit te geven? Nou, nee dus.

    Tips zijn welkom zeg je? Ok, ten eerste, maak alle informatie hier openbaar en ten tweede neus even rond op dit forum om te zien hoe je foto's kunt plaatsen. Misschien komt er dan belangstelling.

    Ben ik de enige die dit een beetje vreemd vind?
     
  5. Robi

    Robi

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    5
    ...........
     
  6. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Ik maak geen verwijten, ik heb al helemaal niet gezegd dat ik het verdacht vind en aanvallen is al helemaal niet mijn intentie. Ik vind het alleen vreemd dat je de gevraagde informatie niet publiek maakt, zodat iedereen er zijn / haar mening over kan geven.
     
  7. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Heb ik ook begrip voor, maar ik zou voor 4000 euro ook graag de mening van Frits, Bert, Geert, Liuwe, Remi, etc... willen hebben.
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Op verzoek de naam van desbetreffende handelaar verwijderd.
     
  9. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Bij veel internet fora kun je na x aantal minuten niet meer je bericht wijzigen. Misschien iets voor onze beheerder om over na te denken?
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dat heeft zijn voor- maar ook zijn nadelen. Zo heeft inmiddels de initiator voldaan aan het verzoek meer informatie en afbeeldingen te verstrekken. Dat zou dan niet mogelijk geweest zijn wanneer er op te korte termijn geen toegang meer zou zijn.
    Ik kan er binnen dit onderwerp niet verder op ingaan, maar zal het zeker als idee meenemen bij een volgende wijziging.

    Frits
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Als ik de tweede foto uitvergroot bekijk, heb ik steeds het gevoel dat het instrument asymmetrisch is. Het lijkt alsof de linkerhelft concaaf is t.o.v. de rechter helft. [Als ik het symbolisch maak zie ik sterk overdreven dit: )| ]
    Ik heb al zitten meten vanaf de monitor, maar kan er geen vat op krijgen. De toets lijkt wat te ver naar links te zitten, maar dat is het niet alléén, er is nog iets anders. De linker bovenste long lijkt kleiner dan de rechter bovenste. Of dat aan de achterkant van de corpus ook zo is, valt moeilijk te zien omdat die afbeelding gedraaid is.
    Ziet iemand anders dat ook? :|

    [​IMG]

    Verder vind ik de inleg wel heel erg dicht (lees: té dicht!) aan de rand zitten, hetgeen ik minder fraai vind. Zegt natuurlijk niets over de klank, waar het uiteindelijk om gaat. Of het de vraagprijs waard is, vind ik vanaf een aantal foto's moeilijk te beoordelen.
    Waar ik ook niet achter kom is wie, of welke firma de viool heeft getaxeerd. Er zit wel een certificaat bij, maar ja, dat zegt ook niet alles.
     
  12. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Het lijkt alsof er een scheurtje zit, rechts van de toets, aan de bovenrand (treble upper bout).

    De asymmetrie zou bewust kunnen zijn omdat het een del Gesù kopie is, maar ik ken het origineel niet.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Kan ook een beschadiging in de lak of een lakfoutje zijn.
     
  14. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Ja, inderdaad, een scheur loopt meestal evenwijdig aan de houtnerf.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Mag ik daaruit afleiden dat de asymmetrie ook door jou wordt gezien? ;)
     
  16. Walter_vd_Hee

    Walter_vd_Hee Walter van der Hee

    Lid geworden:
    30 jun 2011
    Berichten:
    181
    Ja :) maar die toets te ver naar links lijkt me wel een issue.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Verder valt me nog iets op, wat geen invloed zal hebben op de klank, maar wat ik minder fraai vind: de krul!

    [​IMG]

    De eerste wending en een deel van de tweede laten duidelijk sporen van de bewerking zien: allemaal radiaal gestoken en verder niet afgewerkt. Had mooier afgewerkt kunnen worden. Het lijkt nu wel een haastklus.
    Je kunt natuurlijk ook zeggen, dat dit het 'visitekaartje' van de bouwer is! :)
     
  18. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Achterbladen hebben elk een geheel ander patroon. Of dit de bedoeling is? Fraai is het niet...

    Hoop geld voor een matig afgewerkte viool.
     
  19. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Gek hoor,

    Maar volgens mij bouwt Arjen voornamelijk barokviolen (oude molstraat, schuin tegen over de kroeg, @den haag).


    Remi
     
  20. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Die sporen in de krul zijn echt geen slordigheden, die zijn bewust zo gedaan. Ook Mazzotti doet het op sommige van zijn violen:

    http://www.mazzottiviolin.com/dettagli_17.htm#3

    Vermoedelijk zijn er wel meer vioolbouwers die dit soort "sporen van het creatieve proces" laten staan. Echt mooi vind ik het niet, maar ja, wie ben ik? Het is wèl een regelmatig patroon.
     

Deel Deze Pagina