Te kort aan vioolbouwers??

Discussie in 'Overig' gestart door Willeke_D, 29 jun 2012.

  1. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Vandaag op www.nu.nl een artikel over een dreigend te kort aan ambachtslieden. Hierbij worden kappers, opticiens en timmerlieden genoemd maar op de foto zie ik de afbeelding van een hals-in-aanbouw en op de achtergrond een gelakte cello?

    http://www.nu.nl/economie/2847261/dreigend-tekort-vaklieden.html

    Hoe zit het met de vioolbouwers in Nederland (en dan bedoel ik de vakmannen, niet de (internet) winkels die toevallig, naast gitaren, drumstellen en saxofoons, ook een viool in- en verkopen)?

    Ik ken een aantal vioolbouwers en dat zijn allemaal mannen die de 45 ruim gepaseerd zijn. Zijn er nog jonge vioolbouwers? Of is dit ook een uitstervend ras? En vooral de vraag, blijft er nog wel vraag aan vioolbouwers of gaan we met deze instrumenten ook naar een "wegwerp-cultuur" en kopen we in de toekomst een nieuwe stok als de haren op zijn? Of bestellen we massaal onze instrumenten via internet bij een winkel ergens in binnen- of buitenland zonder het instrument ooit hebben horen spelen of zelf hebben bespeeld?
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Ik ken genoeg Nederlandse jonge bouwers, maar veel daarvan werkt nog bij een leermeester in het buitenland. Vergeet niet dat er op dit moment ook heel veel amateur bouwers zijn!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik denk dat de vraag naar vioolbouwers wel blijft bestaan, maar er zijn er steeds minder die nog violen bouwen helemaal vanaf de ruwe plank. De vraag ernaar blijft, omdat het voor een vioolbouwer steeds vaker neerkomt op repareren en dan moet je op z'n minst een paar instrumenten helemaal gebouwd hebben. Er zijn in Nederland maar een paar vioolbouwers die uitsluitend nieuwbouw plegen. Iemand die dat doet is Matthieu Besseling: hij repareert –als dat nodig mocht zijn- alleen zijn eigen gebouwde instrumenten. Voor de rest bouwt hij alles nieuw en gebruikt hij geen elektrisch gereedschap, wat op zich heel bijzonder is.
    Zelf bouw ik nog steeds nieuwe instrumenten, maar het is niet zo dat er een wachtlijst bestaat van vier of vijf jaar. Ik heb wel eens opdrachten tot het bouwen van een instrument, maar ik vind het voor een potentiële klant veel interessanter om een reeds bestaand instrument uit te proberen. Die kan ik dan aanbieden want ik heb een aantal in voorraad. Bovendien kan er dan vergeleken worden. Bij een bouwopdracht moet je als opdrachtgever altijd maar afwachten hoe de klank er uit komt, want naar mijn mening is ieder instrument weer anders. De klank is nooit volledig voorspelbaar.

    Het bestellen via internet zou bestaansrecht kunnen krijgen, wanneer er geen variabelen meer zitten in het materiaal zodat er een productielijn op gezet kan worden. Men experimenteert volop met koolstofvezel, maar de klank van instrumenten die daarmee vervaardigd zijn, laat het nog afweten ten opzichte van met goed geselecteerd klankhout gemaakte instrumenten. Bovendien is zoiets moeilijk te repareren: een vioolbouwschool zal zich niet bezig houden met koolstofvezel.

    Er is ook een trend gaande in de nieuwbouw van de oude Barok-instrumenten en die zijn nu nog schaars, zodat hier wellicht een specialisatie kan optreden in de handmatige bouw. In die zin zijn kennis, vakmanschap en ervaring de ingrediënten om tot dergelijke instrumenten te komen.
     
  4. zzp1

    zzp1

    Lid geworden:
    8 nov 2012
    Berichten:
    16
    Nee, dat hij geen elektrisch gereedschap gebruikt is (theoretisch) wel verklaarbaar.

    Het komt er hier op neer:

    1) een slechte violist kan een goed instrument voor lange tijd onbruikbaar maken; zo ook het voor lange tijd niet bespelen van een instrument een viool geen goed doet.
    Elektrisch gereedschap brengt vervormingen in de atomaire structuur van de parenchymbanden voort. Het is allemaal theorie maar ik kan het wel volgen.
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Uhum, wat kun je dan volgen? Kun jij me dan aanwijzen waar de parenchymbanden zitten? Zou je die doorsnijden als je een elektrische zaag gebruikt? Kan dat kwaad? Welke schade richt een elektrische boormachine aan in het veld der parenchymbanden?
    :/
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Paremchymbanden komen vooral voor in Zapatero- en Zebranohout, dat moet jij toch weten Liuwe! ;)
    Maar het wordt wel erg off topic zo!
     
  7. zzp1

    zzp1

    Lid geworden:
    8 nov 2012
    Berichten:
    16
    Goed, maak er een grapje van. :cool:

    Parenchymbanden zijn de spieren van de houtstructuur. De in de lengterichting liggende vezels die het hout bij elkaar houden en er de mechanische eigenschappen aan geven.

    Ontzenuw dan ook dat een slecht bespeelde (goede) viool) in algemene zin verknoeid kan worden.
     
  8. zzp1

    zzp1

    Lid geworden:
    8 nov 2012
    Berichten:
    16
    Dit hoortb feitelijk in "Bouw" thuis, het is aan de moderator om dit te verplaatsen dan wel te verwijderen.

    Ongekaderd denken, weet je nog wel? :)

    Hier is de link over parenchymbanden.

    https://sites.google.com/a/khbo.be/hout/Home/fundamentele-studie/microstructuur
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    De meeste deelnemers hier houden wel van een grapje! ;)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    @ zzp1:

    De oude meesters hadden weliswaar geen elektrisch gereedschap maar er werden wel degelijk gaten geboord, want boren hadden ze al. Alleen werden die boren handmatig in beweging gebracht. Wanneer nu beweerd wordt dat door elektrisch gereedschap de “atomaire structuur van de parenchymbanden” wordt aangetast, dan zou dat toch ook gebeurd moeten zijn bij het handmatig boren der gaten door de oude meesters? De boor gaat immers in beide gevallen het hout in?

    De celwanden van de cellulose worden aan elkaar gehecht door lignine en hemi-cellulose. De hemi-cellulose zorgt voor de cross-linking en de lignine zorgt voor versterking van de binding en dus van de gehele structuur. Van “atomaire parenchymbanden” heb ik nog niet eerder gehoord, maar ik verneem graag een bron waarin zoiets staat vermeld.

    Dat een viool die gedurende vele jaren bespeeld wordt beter gaat klinken, wordt niet door iedereen bevestigd hoewel ik overtuigd ben dat het wel zo is. Dat heeft naar mijn mening ook te maken met de verandering van de structuur van de cellulosevezel, omdat de holle binnenste wand (vacuole) nog vaak vocht bevat die er in de loop van jaren uit verdwijnt.

    De bewering dat “een slechte violist een goed instrument voor lange tijd onbruikbaar kan maken” vind ik buitengewoon interessant. Ik zou dan ook graag willen weten hoe dat zou kunnen. (Dan bedoel ik uiteraard niet dat er allerlei beschadigingen of zelfs breuk optreedt door verkeerd gebruik.)

    Frits
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Dat goede violisten een matig instrument door er regelmatig op te spelen zouden kunnen verbeteren en dat omgekeerd een beroerde violist een juweeltje zou kunnen verpesten is een vaker gehoorde opvatting. Enig bewijs voor die opvatting heb ik echter nog nooit gezien of gehoord. Wellicht heeft zzp1 daarvoor ook een link beschikbaar?
     

Deel Deze Pagina