Te veel Hars op strijkstok?

Discussie in 'Cello' gestart door jojo, 2 feb 2013.

  1. jojo

    jojo

    Lid geworden:
    2 feb 2013
    Berichten:
    1
    Hallo
    Al een tijdje neus ik rond op dit forum en heb nu een vraag die ik graag wil stellen.

    Zal eerst even wat over mijzelf vertellen.
    Ongeveer een half jaar geleden heb ik kennis gemaakt met de cello, ben gaan lessen en huur nu een cello en stok van een vioolbouwer in de buurt.

    Mijn kennis van de cello is nog niet zo groot, dus ik weet nog niet zo goed wat ik wel en niet kan verwachten van de cello en de strijkstok.
    Ik heb wel gitaar en klarinet gespeeld maar met strijkinstrumenten heb ik totaal geen ervaring.
    En dit is nu precies de reden dat ik cello ben gaan spelen, een mooie nieuwe uitdaging.

    Maar nu mijn vraag.
    Vorige week heeft de vioolbouwer nieuwe haren op de stok gezet omdat de oude totaal waren uitgerekt.
    Maar nu is er tijdens het spelen een vreselijk gekras en is er zeer veel hars. (deze stuift echt rond)
    Is dit normaal bij nieuwe haren op de strijkstok?
    Hoe komt het dat het nu zo krast?
    Is er teveel hars? zo ja hoe kan ik dit dan verwijderen?

    Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Een vioolbouwer die een stok opnieuw behaard zal deze inharsen en ja, in zijn enthousiasme kan dat wel eens aan de royale kant zijn. Te veel hars gaat stuiven, koekt vast aan het instrument en zorgt voor een krassend geluid.

    Hars gaat eraf door te spelen...dus heel veel spelen (lange losse snaren van slof tot punt...ook een goede strijkoefening) en daarna de cello schoon maken door de overtollige hars op de klankkast schoon te maken.
     

Deel Deze Pagina