Technische storing :D

Discussie in 'Cello' gestart door ie Bie, 27 nov 2018.

  1. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Hallo.
    Ik heb niet veel ervaring met mijn cello. Oorspronkelijk (in een ver verleden) studeerde ik viool maar door aanhoudende tendinitis aan ellebogen links en recht en na nutteloze operaties, moest ik daarmee stoppen.
    Honderd jaar later is mijn liefde voor de cello (ik mocht vroeger niet combineren van mijn leraar viool) nog steeds even groot (en het gemis aan vioolspel ook) waardoor ik nu als bijna-50-er cello ben beginnen studeren.
    Ik heb een heel goede leraar maar wat ik zelf kan uitzoeken, probeer ik ook zelf uit te zoeken ipv te wachten tot ik naar de les kan. Mijn lessen duren ook maar 30 minuten, ik kan niet eens alles spelen wat ik als werk meekreeg naar huis, dus beperken we het babbelen een beetje :)

    Ik huur een cello. Mijn leraar werkt sinds kort ook in de winkel waar mijn instrument vandaan komt en hij zocht een goed instrument uit voor mij. Een collega zorde dat die gereviseerd werd. Twee weken geleden (ik heb mijn cello sinds oktober) merkte mijn leraar dat de kam helemaal schuin staat en niet echt helemaal op maat is gesneden. Hij klaagde al vaak over een hele brede wolftoon (van mi tot fa op de re-snaar) en wilde dat laten in orde brengen. Hij nam mijn cello voor enkele dagen mee en zijn collega werkte de kam wat bij.

    Sindsdien trilt mijn strijkstok heel erg wanneer ik op de re-snaar speel. Volgens mijn leraar komt dat nog steeds door die kam (hij staat nog steeds even scheef als (zoniet erger dan) voordien.
    Ik twijfel echter of het niet aan mijn strijkhouding ligt. Ik vind ook dat mijn toon regelmatig nogal knarsend is terwijl ik op andere momenten een erg volle, galmende toon heb.
    Ik zal een vervangcello krijgen binnenkort omdat mijn leraar niet akkoord gaat dat ik met een instrument speel dat niet optimaal is.