The Daysailer and the Night Cave

Discussie in 'Eigen werk' gestart door Joost van Dongen, 4 dec 2017.

  1. Joost van Dongen

    Joost van Dongen

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    40
    Homepage:
    Ik heb weer een nieuw liedje voltooid! :) Deze keer een instrumentaal nummer met een boel instrumenten, waaronder cello. Tegen het einde zit ook een uitgebreide cello solo.



    Ik heb ook weer bladmuziek ervoor gemaakt, en een opname zonder cello om mee mee te spelen, mocht iemand het leuk vinden om eens heel wat anders te spelen:
    De cello solo heeft vanaf 3:48 een distortion effect in de opname. Ik vind het tof om met dat soort effecten te klooien om ook andere klanken uit mijn cello te kunnen krijgen en het past zo net wat beter bij het gevoel dat ik hier wilde creëren. Maar voor meespelen klinkt het ook prima zonder distortion, dus je hebt geen distortion pedaal nodig om mee te kunnen spelen.

    Enjoy! :)
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2017
    Marcelita vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dit stuk inspireert om mijn effectenmachientje eens verder goed te verkennen en eens wat effecten los te laten op de cellopartij. Misschien dat ik nog een effect vind dat ik aardiger vind passen dan distortion. Ik heb hier een digitech 355.
    Maar ja, heb eerst wat etudes die nu toch echt moeten gaan lopen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Je maakt mooie muziek Joost!
    Echter, vind ik dat in dit stuk de begeleiding veel te sterk is. De cello komt er nauwelijks bovenuit en dat maakt dat het hele stuk qua dynamiek in onbalans verkeert. Ik denk dat het nóg mooier wordt als je daar wat aan wilt/kunt verbeteren. Zo zou de cello in de fortissimo maten er toch hoorbaar bovenuit moeten komen en dat doet 'ie niet. Aan het eind wordt een crescendo opgebouwd maar dat loopt 'slechts' van mf naar f (166 → 173).
     
  4. Joost van Dongen

    Joost van Dongen

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    40
    Homepage:
    Dank je! :)

    Dat de cello vaak ondergesneeuwd is in dit stuk komt doordat de cello grotendeels als begeleiding bedoeld is. :) Het hoofdthema zit in de toetsen: dat is de melodie die op 0:16 begint en die ook aan het einde weer terugkeert. Alleen in de cello solo vanaf 3:48 is de cello bedoeld als hoofdinstrument.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik had de cellopartij er bij gehaald en wellicht dat ik daardoor een andere verwachting had dan jij bedoeld had.
     
  6. Joost van Dongen

    Joost van Dongen

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    40
    Homepage:
    Ja is ook logisch dat als ik een cello partij post dat je verwacht dat het stuk om de cello draait. :)

    Mijn volgende stuk draait weer echt om de cello: ik ben bezig een cello trio dat ik heb geschreven op te nemen.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ha, leuk, ik ben benieuwd!:)
     

Deel Deze Pagina