Theodorus Cuypers uit 1790

Discussie in 'Viool' gestart door TheoB, 12 feb 2018.

  1. TheoB

    TheoB

    Lid geworden:
    7 jan 2017
    Berichten:
    34
    Nu op Mp interessante viool!!!

    very fine and rare violin /viool by Theodorus B. CUYPERS Den Haag 1790, with certificate by A.Post, Amsterdam

    in really good state of preservation, typical work but of higher grade of this maker; new setup with new string

    En verkoper heeft nog veel ander snoepgoed :)
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    In het certificaat staat een beschrijving die kan slaan op elke Chinese viool op Ebay! Geen foto's, geen maten, niks. En een verkoper die zich Geiten-Piet noemt, wekt nou niet dadelijk het vertrouwen dat je als koper toch zou willen hebben bij een viool waar 45.000 euro voor wordt gevraagd. Een Cuypers op Marktplaats? Zijn er geen andere wegen?
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik verbaas me ook over een Cuypers op Marktplaats. Het zijn niet het soort bagger-instrumenten dat je normaal veelvuldig op MP tegen komt. A. Post heeft wel enig gezag in het "wereldje".
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    In het certificaat worden wel maten vermeld. Er zijn natuurlijk veel meer instrumenten die voldoen aan die maatvoering en beschrijving. Een dergelijk certificaat zou dan toch gemakkelijk te bevestigen zijn door Andreas Post als hij degene is die de viool heeft onderzocht op echtheid en beoordeeld? Hij heeft dat nog niet zo lang geleden gedaan (23 juni 2017) volgens de opgave van de datum op het certificaat. Een Cuypers uit omstreeks 1795 zal hij zich echt wel herinneren. Als ik het wilde weten zou ik navraag doen.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het gaat om dit instrument (de G-snaar mist):

    Front back.jpg



     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Vreemd is dat we bij Cuypers violen tot 1807 zien dat de hals gecraft is, omgebouwd van barok naar huidige maatstaven. https://tarisio.com/cozio-archive/property/?ID=51233

    De krul en de f-gaten... en het verkopen van een dergelijk instrument op MP plaatst direct vraagtekens. Een Cuypers viool verkoop je niet op MP, die gaat naar de gevestigde oorden, Tarisio en zo.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Om dat bij de aangeboden viool te kunnen waarnemen, hierbij een afbeelding van de krul:


    Krul zijkant.JPG

    Er is inderdaad geen lijmnaad te zien van een 'grafting'. ​
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Dat hoeft ook niet altijd: als de hals onze "moderne" lengte heeft(en veel barokviolen hadden een hals met onze moderne lengte, rond de 13 cm), dan werd de hals bij het corpus wel eens verlengd door er van twee kanten stukjes hout tegenaan te lijmen. Zo kon je de hals inlaten in het corpus en tegelijk een zekere voorstand bereiken. Je kunt dit mooit zien bij de Harrisonviool van Stradivari, die kun je op internet wel vinden. Daar zit de krul ook nog aan de originele hals
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Misschien wel een beetje dom van mij Liuwe, maar ik begrijp je uitleg niet.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik denk dat ik er nog wel ergens een afbeelding van heb:

    Halsextensie Il Cannone.jpg


    upload_2018-2-17_12-30-24.png


    Je kunt hier duidelijk zien dat de halsvoet is opgevuld met extra materiaal (bovenste foto). De oorspronkelijke hals is nu behouden gebleven. Dit is naar mijn mening vergelijkbaar arbeidsintensief als het 'graften' van een krul. Beide ingrepen vereisen een hoge graad van expertise en vakmanschap.
    De afbeeldingen behoren toe aan die van 'Il Cannone'.
     
  11. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Nee, dit is de Harrison van Stradivari, daar verwees ik in mijn bijdrage ook naar:

    http://collections.nmmusd.org/Violins/Stradivari3598/3598StradViolin.html

    De hals is nu eigenlijk net als in de barokke situatie gewoon gelijmd tegen het corpus! Zou de restaurator er ook weer een soort spijkers ingezet hebben? Je ziet op de foto nog duidelijk de roestplekken van de oude spijkers die door het hout heenkomen.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Volgens mij heb je in #8 nergens naar verwezen, maar heb je een viool genoemd. Pas in #11 komt er een verwijzing.
    Deze afbeelding staat bij mij in het bestand als zijnde die van de Cannone. Ik ga eens op onderzoek uit, hoe dat nu zit.
    Maar de bedoeling van het plaatsen van mijn afbeeldingen was om duidelijkheid te verschaffen, hoe het verlengen van een hals in z'n werk gaat. Ik hoop dat dat is gelukt.
     
  13. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    In reactie #8 noemde ik inderdaad een viool, de Harrison van Stradivari, daar is er maar één van. Soms breekt mijn klomp, Frits. Als je de link aanklikt die ik in #11 geef, kom je op een bladzijde over de Harrison en daar staan de door jou geplaatste foto's ook op. Dáár heb je het ook gevonden, denk ik. Wat zeg ik, dat weet ik wel zeker. Maar je verschaft met het plaatsen van je foto's inderdaad de benodigde duidelijkheid.
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    De "Harrison" heeft na de verbouwing zo'n prachtig ebbenhouten randje overgehouden... De MP Cuypers wel "ge-graft" niet een randje van ebbenhout, totaal niets...
    Wel eenmaal "verbust".
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Als de vioolbouwer die de viool van barokstaat heeft verbouwd tot moderne viool zorgvuldig en voorzichtig heeft gewerkt, dan is zo'n ebben randje ook niet nodig, denk ik.
     
  16. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik kwam het tot nu toe nog niet (actief) nergens tegen. Zie permanent omgebouwde instrumenten met het bekende/herkenbare ebben ringetje...

    Remi
     

Deel Deze Pagina