Tips voor begin met barokviool

Discussie in 'Viool' gestart door Carl, 11 okt 2009.

1. Carl

Carl

Lid geworden:
    9 nov 2008
    Al jarenlang violist op de 'moderne' versie van het instrument, heb ik al een tijdje het plan om het eens te gaan proberen op de barokviool. Ik heb jaren geleden al eens een instrument te leen gehad, en het een tijdje mogen proberen, zonder schoudersteun en kinhouder (actueel onderwerp hier op het forum zo ineens weer), heb toen niet doorgezet, maar weet nog wel dat ik het spelen op de 'authentieke' manier best lastig vond, en dan vooral de positiewisselingen terug...

Ik heb nu het plan om eerst eens een instrument te huren, voor laten we zeggen een half jaar, om te kijken hoe het me gaat bevallen. Iemand een idee waar ik zou kunnen informeren naar een beetje redelijk huurinstrument? Tot nu toe heb ik zelf uitgevonden dat dit bij Tanja Brandon in Hilversum mogelijk is; iemand hier die daar meer van weet, ervaringen mee heeft?

Daarnaast lijkt het me handig om wat lessen te gaan nemen; iemand een idee bij wie dit zou kunnen in Noord-Holland, met als uiterste zuid-grens Amsterdam, maar liefst omgeving van Alkmaar.

2. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Mariëtte Holtrop heeft een aantal keren een cursus barokstrijken gegeven voor de Vereniging van Huismuziek; volgens mij woont ze in Amsterdam.
    Ook Paulien Kostense woont volgens mij in Amsterdam, zij geeft ook les. Via internet kun je vast contact maken met deze dames.

Als je een "moderne" viool voorziet van barok-staartstuk, barokke kam (beide op internet voor niet al te veel geld te koop!) en darmsnaren en dan speelt zonder schoudersteum en kinhouder, met een barokstrijkstok, dan ben je al een eindje op weg; als je er op let, dan zie je in verscheidene gerenomeerde barokorkesten mensen met zulke violen spelen!
    Ik denk dat de wijze van spelen erg bijdraagt aan een barokke klank. Als je ècht barokviool wilt spelen, dan moet je gewoon een eigen instrument kopen. Ik vraag me af of ze te huur zijn, ze zijn zeldzaam.

3. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Homepage:
    Twee standaardwerken voor barokviolisten, die je in ieder geval op de plank of in dit geval op de computer, zou moeten hebben:

Leopold Mozart: A Treatise on the Fundamental Principles of Violin Playing
    Francesco Geminiani: The Art of Playing on the Violin

Ik heb de Nederlandse vertaling van Leopold Mozart's boven staande standaardwerk: Grondig onderwijs in het behandelen der viool, uitgegeven in een facsimile editie door Oosthoek (1964). Ik weet niet of die nog als zodanig te koop is.

Het boek van Geminiani is ook nog steeds te koop, volgens mij.
    Beide zijn belangrijk voor onder meer versieringen en stijlkenmerken van vioolspel in de barok (Geminiani) en de rococo periode (Leopold Mozart).

4. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    En als je een origineel exemplaar van Mozarts boek uit 1766 wilt hebben: bij Quist Antiquariaat is het te koop, voor een dikke € 3200,- .... :/

5. Ferrie

Ferrie Ferrie van Heerebeek

Lid geworden:
    30 aug 2008
    Homepage:
    Als ik nog wat te wensen zou hebben in deze periode (maar ik ben al erg tevreden met wat ik heb) dan toch wel een uitbreiding naar barok altviool.

Is het bespelen van Barok (alt)viool een heel andere discipline dan het bespelen van een gewone (alt)viool? (..... is het een vak apart....?)

Weet iemand ook verschillen in het gebruik van de strijkstok?

6. Ferrie

Ferrie Ferrie van Heerebeek

Lid geworden:
    30 aug 2008
    Homepage:
    Ik heb nooit een reactie gezien op jouw inzending van 2009: is het werkelijk zo eenvoudig een "moderne" (alt)viool om te laten bouwen naar een barok-(alt)viool?

Ik ben in het bezit van 2 altviolen (geloof het of niet en niet gekocht voor € 125,- exclusief verzendkosten, soit!) Misschien zou ik kunnen overwegen om één ervan te laten ombouwen.

Hoe is het trouwens afgelopen met jouw eigenbouw barok-viool?

7. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Ik zou een moderne altviool niet laten ombouwen; een oude kun je wel laten terugbouwen. Maar dit terugbouwen kost het nodige, ik meende een kleine € 1000,- En dan is het handiger een compleet nieuwe barokalt te kopen, lijkt me, zo'n instrument is als eenheid gebouwd. En wat ook een mogelijkheid is: een witte viool zelf ombouwen, dat hoeft ook niet veel te kosten. ;)

Mijn barokviolen geven me veel voldoening.

Deel Deze Pagina