Tips

Discussie in 'Viool' gestart door Lunagra, 22 jun 2013.

  1. Lunagra

    Lunagra Lucinda de Graaff

    Lid geworden:
    19 jun 2013
    Berichten:
    5
    Hoi allemaal,

    Ik ben 15 en na gitaar en piano leek mij viool een fantastisch instrument. Ik heb het één en ander op dit forum gekeken en ben al veel te weten gekomen.

    Maar nu mijn vraag.

    Hebben jullie tips om de goede noot uit je viool te krijgen?
    Ik vind het opzich wel zuiver maar de noot komt er niet zo mooi uit. Weten jullie waar dat aan ligt. Ik speel nog niet heel lang en ik weet dat je ook niet in 1x alles kan maar ik wil graag weten hoe dat komt zodat ik daarop kan bouwen.

    Ook als jullie andere leuke tips voor mij weten zoals liedjes die je als beginner kan oefenen zijn die van harte welkom.

    Ben erg benieuwd wat jullie voor mij in petto hebben. :D

    Groetjes,
    Lucinda
     
  2. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Veel tips zijn al eerder op dit forum besproken en erg veel zijn er te vinden met de volgende link:

    Index » Spel » wanhopig
     
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Het grootste probleem van mensen die al gitaar spelen en overstappen naar viool is de streek. De streek bepaalt het geluid...eigenlijk alles op de toonhoogte na. Daarom is het ook zo enorm belangrijk om les te nemen bij een goede docent want zonder les is het bijna niet te doen om een mooi geluid uit je viool te krijgen. Bij een piano druk je op een toets en ben je al bijna klaar...bij gitaar zit er nog wel iets techniek bij het aan slaan van een snaar maar bij een viool zit minimaal 70% van het geluid in de streek. Die moet technisch goed zijn.
     
  4. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ook wordt het op de viool moeilijker, want daar zitten geen zichtbaren fretten op als het over zuiverheid gaat zoals op een gitaar.
    De streek en verschillende streektechnieken die worden toegepast op de viool vormen de verschillende klanken op de viool.
    Maar zoals Willeke al zei, is een viooldocent onmisbaar bij de eerste kennismaking van een viool. De viool is en blijft 1 vd moeilijkste instrumenten in de muziekwereld. Waarbij een goede basis D.M.V vioollessen onmisbaar is.
     
  5. Lunagra

    Lunagra Lucinda de Graaff

    Lid geworden:
    19 jun 2013
    Berichten:
    5
    De winkel waar ik mijn viool heb gekocht raadde me vioollessen ook aan. Ik heb dus nu ook les. Maar ik dacht dat jullie misschien nog extra tips hadden waarop ik kan letten.

    @Maurien Bart: Ik heb even naar jouw linkje gekeken maar dit is niet wat ik bedoel. Natuurlijk zit ik er wel eens naast maar als ik mijn stemkastje de tonen laat luisteren kleurt hij groen maar de klank is net als of hij inademt. En ik wil graag weten waaraan dat ligt zodat ik daarop kan oefenen.
     
  6. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Tips voor de streek:
    - strijk in het begin halverwege tussen toets en kam
    - strijk recht dus met de haren haaks op de snaar
    - druk niet te hard (ook niet te zacht)
    - strijk met voldoende snelheid (maar ook weer niet te snel)
    - zorg dat je bovenarm op ongeveer gelijke hoogte met je stok is
    - houdt je pols soepel om snaarwisselingen te kunnen maken

    En de oefeningen om dit allemaal goed te leren beheersen zul je waarschijnlijk de komende jaren van je docent krijgen. Viool leren spelen doe je niet in 1 of 2 jaar masr afhankelijk va het gewenste niveau benje zeker een jaar of 6-8 onderweg en sommige hebben na 15 jaar nog les om vooruit te komen.

    Overigens...heb je al ooit op de viool van iemand anders gespeeld? Als jij namelijk schrijft "de winkel waar ik mij viool heb gekocht" doet me dit vermoeden dat deze niet van een vioolbouwer af komt en kan het wel eens zijn dat de viool niet optimaal is afgesteld. Als je op een andere viool (die wel van een vioolbouwer af komt) en heel ander geluid krijgt met jouw techniek dan heb je grote kans dat jouw viool goed afgesteld moet worden.
     
  7. Lunagra

    Lunagra Lucinda de Graaff

    Lid geworden:
    19 jun 2013
    Berichten:
    5
    @Willeke_D: Ik heb nog nooit op een viool van iemand anders gespeeld. Misschien kan ik dat wel een keertje proberen. Maar mijn viool is geen prul viool of hoe jullie het noemen. ;) Het is een beginners viool. Ik weet niet zo goed hoe een viool van een vioolbouwer klinkt met mijn niveau. :/ Alleen kan het dan ook zo zijn dat mijn D-snaar gewoon wel mooi klinkt maar als ik mijn vingers erop zet dat het dan lijkt alsof de tonen worden ingeademt? Mij lijkt dat als beginner een beetje stug dat dat dan ligt aan de afstelling. Het kan rustig wel zo zijn hoor. Daarom vraag ik het :)

    In ieder geval bedankt voor de tips.
     
  8. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Waarschijnlijk zijn je snaren gewoon vies van (teveel) harsgebruik.
    Probeer na of voor het spelen de snaren met alcohol schoon te maken, niet morsen op de lak A.u.b. anders word je viool net zo lelijk als die van mij.

    Heb je de haren wel opgespannen?
    De ruimte tussen het midden van de boog en de haren moet ongeveer een pink dik zijn. Let op: Te strak spannen kan er voor zorgen dat de boog breekt!

    Het kan ook zijn dat je de hars niet optimaal is.
    bij Index » Spel » wanhopig al eerder vermeld dat dit effect heeft op het geluid.


    Hier onder nog meer mogelijk nuttige links met betrekking tot de volgende onderwerpen;

    Discussie over hars

    Tip over schoonmaken van van haren op strijkstok

    Inspelen van nieuwe boog
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    De haren haaks op de snaren???
    Dat lijkt me toch van niet!! Probeer juist alle haren op de snaren te zetten. Later zul je merken dat je ook andere effecten c.q. klanken kunt verkrijgen door de hoek te variëren.

    Dat een dergelijke viool uit de 'muziekwinkel' niet optimaal is afgesteld is bijna een zekerheid. Maar denk nu niet dat door een juiste afstelling door de vioolbouwer er 'opeens' een pracht instrument te voorschijn komt, want het is nu eenmaal zo dat wat er niet in zit, er ook niet uit kan komen. Wanneer echter de meest optimale afstelling is verkregen zal het allicht beter zijn dan wat het nu is. Verwacht geen wonderen van een goedkoop seriematig gebouwd instrument.
     
  10. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Wat ook een gemakkelijke oefening is voor beginners. Zijn alleen maar de open snaren aan te strijken zonder vingerzettingen. Dus m.a.w je strijkt alleen in zelf verzonnen ritmes op bv de G - snaar dan wissel je tijdens het strijken naar de D - snaar waar je weer een ander ritme voor verzint. Zo kun je bv lange op en af streken maken. Of hele korte streken met lange streken afwisselen zonder dat je de vingers op de snaren zet. Op deze manier kun je ook tonen vormen op je viool zonder dat je hoeft na te denken over je vingerzettingen. Probeer ook het verschil tussen meer of minder druk op de strijkstok te zetten.

    Je zult merken dat je bij de G- snaar meer druk op de stok moet zetten dan op de E -snaar. Strijk tevens bij lange op en afstreken van slof tot punt en andersom. Op deze manieren kun je horen of je strijktechniek naar wens is en of je je druk op de strijkstok goed verdeeld.

    Gr D
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik begrijp uit eerdere reacties, dat je pas in 2010 bent begonnen met vioolspelen, vandaar misschien dit vreemde advies? :(
    Met korte streken kun je nooit werken aan een betere toonvorming. Dat moet je juist met lange streken doen en ook niet aan 'losse' snaren want in de hogere posities heb je een heel andere streektechniek nodig.
     
  12. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik maak op uit het verhaal dat ze pas begonnen is, en of dat iemand tips heeft voor haar qua liedjes voor beginners etc. Daarom schrijf ik ook wat gemakkelijk is voor een beginner.

    Het eerste wat ik leerde op vioolles was deze methode. Zonder vingerzettingen leren rechtstrijken en toon vormen. Met korte streken moet je ook immers goede tonen kunnen vormen zoals bv bij spiccato. Zo vertelde mijn docente dat. Maar mischien zijn de meningen daar over verdeelt. Mischien past mijn advies niet bij het algemene verhaalbeeld of ik mis een gedeelte van het verhaal. Aangezien ik niet kan opmaken dat ze in 2010 al gestart was op de viool. Maar het is maar immers advies. Ik neem aan dat een beginneling nog niet in de 3e positie of hoger zit. Anders is mijn mening ongegrond.

    Gr D
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Mijn reactie post#11, was aan jou gericht en jij bent toch begonnen in 2010?

    Spiccato is nog lang niet aan de orde wanneer je nog in de beginfase van het vioolonderricht zit. Dus ik weet niet wat je docent je hier probeert wijs te maken. Ja natuurlijk moet je met korte noten ook een goede toonvorming hebben, maar dat leer je door met lange streken te beginnen en ook met vingerzettingen, omdat daarmee de klinkende snaar korter wordt en de streektechniek moet worden aangepast om eenzelfde goede toon te krijgen. Wanneer de toonvorming enkel en alleen geoefend wordt op 'losse' snaren gaat het bij positiespel alsnog verkeerd. Vandaar dat ik dat eerder een vreemd (=verkeerd) advies noemde.
     
  14. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Helaas moet bevestigd worden wat Frits in #9 al schreef, wat niet in de viool zit komt er ook niet uit.

    Toch schiet me net nog iets te binnen;

    De kam is misschien niet geplaatst door een deskundige; is niet op maat gesneden en sluit niet perfect aan op het bovenblad.

    Ook kan het zijn dat de kam op de verkeerde plaats staat, wat ook aangeeft dat het niet door een deskundige er op is gezet.

    De inkepingen bij de F gaten wijzen naar de plaats waar tussen de kam moet staan, de kam te ver naar voren of naar achter zorgt voor een beroerd geluid, nu wil het niet altijd zo zijn dat de inkepingen de juiste plaats aangeven die perfect zou zijn, het is een referentie.

    De kam op maat maken is niet zo gigantisch duur, richtprijzen kunnen de vioolbouwers misschien wel vermelden.

    Toch denk ik dat voor klankverbetering u in dit geval even beter langs een viool bouwer kunt gaan. Waarschijnlijk dat uw docent ook kan zien of de kam op de juiste plaatst staat.

    Succes!
     
  15. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Aah ok. Ja idd. Ben ik in 2010 begonnen.
    Spicatto is mischien een slecht voorbeeld. Maar goed er blijken dus meerdere wegen te zijn die naar Romen leiden. En ik torn niet aan mijn les methoden van mijn viooldocente. Ze speelt al 40 jaar en heeft conservatorium gedaan dus zal ze wel weten waar ze het over heeft.
    Maar afijn. Als je een bijv een lesboek openslaat v bijv ik speel viool. Dan zie je dat je altijd eerst op de losse snaren ritmes begint te strijken, en daarna komen de vingerzettingen aan bod. Maar het verschilt dus blijkbaar v docent tot docent, hoe men les geeft etc.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Maar het doel van die oefeningen is niet de toonvorming, maar het leren strijken en dan met name de bewegingen die daar bij horen. Uiteraard zal gaandeweg dit soort oefeningen de toonvorming steeds beter gaan, omdat er bij iedere les gecorrigeerd wordt wat fout gaat.
     
  17. Lunagra

    Lunagra Lucinda de Graaff

    Lid geworden:
    19 jun 2013
    Berichten:
    5
    De oefening waar jullie het over hebben zoals spicatto heb ik ook gedaan. Ik hen ook het boek "Ik speel viool" Dus dat heb ik ook wel geoefend. Maar waar ik een beetje op doel is met de vinger zetting. Als ik op een losse snaar strijkt klinkt het voor mijn oren best oké. Maar als ik me vinger op de snaar zet is de toon wel zuiver maar vind ik het geluid een beetje ingeademd. En ik denk dat dat meer aan mij legt dan aan mijn viool. (je kan je viool niet altijd de schuld geven. :p) Ik heb ook mijn stemkastje naar de noten geluisterd en die zei dat ze zuiver waren. En ik ben er van overtuigd dat de viool en de hars met de toon te maken hebben maar is dat ook zo als de losse snaar wel goed klinkt maar met vingerzetting niet? Dat vraag ik me dus af.
     
  18. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Mischien zou je eens op iemand anders zijn viool mogen spelen, om te ervaren of het dan ook zo klinkt dat geluid wat je omschrijft. Als dat geluid dan niet ter oren komt, dan zou je je viool eens kunnen na laten kijken. Of mischien kun je vragen of je viooldocent even op je viool kan spelen, zodat je even op een afstand naar je eigen viool kunt luisteren of je dat geluid kunt ontwaren.

    Gr D
     
  19. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    In dit geval zou het ook kunnen zijn dat je de vinger niet hard genoeg indrukt zodat de snaar de toets niet goed raakt. Te hard indrukken is natuurlijk ook niet goed maar te zacht ook niet.

    Even proberen om de snaar harder in te drukken is natuurlijk zo geprobeerd.
     
  20. Lunagra

    Lunagra Lucinda de Graaff

    Lid geworden:
    19 jun 2013
    Berichten:
    5
    @willeke_D: Dat ga ik proberen. Ik heb me viool net opgeborgen. En ik denk dat de mensen om me heen niet zo blij zijn als ik nog even ga spelen :p

    Morgen dus even proberen.
     

Deel Deze Pagina