Titanic-viool gevonden?

Discussie in 'Overig' gestart door Elman, 31 jan 2012.

1. Elman

Elman ♫ ♪

Lid geworden:
    4 sep 2007
  2. Walter_vd_Hee

Walter_vd_Hee Walter van der Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Interessant!
    Zijn lichaam (en dus ook de viool) werd 2 weken na de ramp gevonden, dat roept bij mij de vraag op; wat doet het met een viool als je hem 2 weken onderdompelt in ijskoud, zout water?

3. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Gewoon uitproberen! ;)

4. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Mooi verhaal, wel toevallig dat de viool precies 100 jaar na de ramp opduikt. Ik las elders dat men ermee op wereld tournee wil en vervolgens de viool denkt te kunnen verkopen voor £1 miljoen (Engelse ponden)

Je zou verwachten dat een viool in zeewater last krijgt van oplossende lijm en er niet veel van overblijft.
    Het verhaal was overigens al in maart 2011 bekend maar blijkbaar is men er tot vandaag nog niet aan toe gekomen om de echtheid definitief vast te stellen. Dat lijkt me overigens ook niet zo eenvoudig. Ik kan ook een leren koffer met een viool uit begin 1900 in de Waddenzee laten dobberen en dan claimen dat ie op de Titanic was :D

http://www.assistnews.net/Stories/2011/s11030196.htm

5. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Eén van de 'geheimen' van Stradivari zou zijn om het hout een tijdje in zeewater op te slaan...

6. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dat lijkt me een beetje moeilijk als je in Cremona woont. Ik heb dat verhaal niet eerder gehoord. Wat wel is onderzocht, is de behandeling van het hout met Borax (Natriumtetraboraat). Zie elders op dit forum onder 'Nagavary' of 'houtworm' als zoekwoorden, als ik het me goed herinner.

7. Walter_vd_Hee

Lid geworden:
    30 jun 2011
    Zijn esdoorn kwam van de Balkan en kwam via de haven van Venetië het land binnen.
    In Venetië is niet zoveel land en de houtopslag was onder water, tenminste zo heb ik het ergens gelezen, ik weet alleen niet meer waar....

8. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Aha, dat zijn de ruwe stammen, nog voordat ze gezaagd werden en nog voordat ze in Cremona waren.

Deel Deze Pagina