Interessant! Zijn lichaam (en dus ook de viool) werd 2 weken na de ramp gevonden, dat roept bij mij de vraag op; wat doet het met een viool als je hem 2 weken onderdompelt in ijskoud, zout water?
Mooi verhaal, wel toevallig dat de viool precies 100 jaar na de ramp opduikt. Ik las elders dat men ermee op wereld tournee wil en vervolgens de viool denkt te kunnen verkopen voor £1 miljoen (Engelse ponden) Je zou verwachten dat een viool in zeewater last krijgt van oplossende lijm en er niet veel van overblijft. Het verhaal was overigens al in maart 2011 bekend maar blijkbaar is men er tot vandaag nog niet aan toe gekomen om de echtheid definitief vast te stellen. Dat lijkt me overigens ook niet zo eenvoudig. Ik kan ook een leren koffer met een viool uit begin 1900 in de Waddenzee laten dobberen en dan claimen dat ie op de Titanic was http://www.assistnews.net/Stories/2011/s11030196.htm
Dat lijkt me een beetje moeilijk als je in Cremona woont. Ik heb dat verhaal niet eerder gehoord. Wat wel is onderzocht, is de behandeling van het hout met Borax (Natriumtetraboraat). Zie elders op dit forum onder 'Nagavary' of 'houtworm' als zoekwoorden, als ik het me goed herinner.
Zijn esdoorn kwam van de Balkan en kwam via de haven van Venetië het land binnen. In Venetië is niet zoveel land en de houtopslag was onder water, tenminste zo heb ik het ergens gelezen, ik weet alleen niet meer waar....