TOBIAS-QUIZ No. 3

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 24 mei 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.541
    Tobias-Quiz nummer 3
    Hier zijn 7 Violen t.w. Frans Italiaans Duits Chinees.
    Geen tussentijdse rapportage, Quiz stopt over één week, of als de Violen goed zijn geraden. 1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg z.png
     
    marloes s vindt dit leuk.
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Ik wil geen zeurpiet zijn maar de ene quiz is nog niet voorbij of de andere wordt alweer gestart.

    Misschien ben ik een oude brompot, ik ben geen spelletjes persoon maar, de ene is nog niet afgelopen of de ander wordt gestart en helaas niet met en ander onderwerp/onderdeel. Maar naar mijn mening als een nieuw soort “TROS” festival dat eigenlijk op het zelfde terug komt.

    Laten we eens vervalsingen vergelijken met echte oude Italianen, voor zover we het nog kunnen achterhalen en bewijzen wie het gebouwd heeft, in welke periode, etcetera.
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    BTW, geen van bovenstaande instrumenten vertoont tekenen van slijtage/gebruik.
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Dit soort kwissen levert geen leermomenten op, het is wat blind raden, maar het waaróm blijft buiten beschouwing. Kom kenners, geef eens aan waaróm je denkt dat een bepaalde viool Duits is, of Frans, of Italiaans! Mijn duidelijk Zuid-Duitse altviool komt uit China en is tóch duidelijk Duits: hoge welving, wat primitieve f-gaten, dus beslist niet Italiaans. Maar nu de kenmerken van een Frans instrument: wie schrijft het op? Dáár leer ik iets van!
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.541
    Remi er is ook een oudje bij, die heb je dan zeker over het hoofd gezien.

    Kom op mensen doe eens een gokje !
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik ben het met de andere schrijvers eens, een 3e ronde voegt niet veel toe. Het blijft inderdaad weer een beetje gokken natuurlijk, ik ben dan ook geen kenner of taxateur. Maar ik wil ook geen spelbreker zijn dus daar komt ie:

    1 Chinees
    2 Frans
    3 Italiaans - Guadagnini
    4 Duits - Klotz
    5 Italiaans
    6 Frans
    7 Chinees
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    1.Chinees
    2.Frans
    3.Italiaans
    4. Duits
    5. Chinees
    6. Chinees
    7. Chinees
     
  8. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik zit alle quiz dingen mee te lezen maar ik wil ook graag lezen hoe je het verschil ziet. Het betere gokwerk is voor sommigen leuk maar ik wil graag weten waarop het is gebaseerd....kan iemand mij vertellen hoe ik op basis van een foto kan zien of het een Duitser, Fransoos, Italiaan of Chinees (of iets anders) is???
     
  9. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Deze keer doe ik voor spek en bonen mee.
    1:chinees
    2: italiaans: vermoed Testore
    3: italiaans: inderdaad denk ik ook Guad
    4:duits
    5:chinees
    6: frans: bailly
    7: frans: silvestre
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Dit vraag ik dus ook voortdurend! Kom nou eens een keer met kenmerken voor elke soort! Of blijkt nu duidelijk hoe vaag en onnauwkeurig het beoordelen van strijkinstrumenten eigenlijk is?....En dat een hele handel ten dele op drijfzand berust?.. Franse en Duitse violen uit Shanghai, ze worden echt aangeboden! Ik zou hier graag een link willen plaatsen, maar dat mag jammergenoeg niet. Héérlijk wereldje!
     
  11. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Viool nr 1 lijkt me een nieuwe Chinese viool. Strak gemaakt en gelakt. Viool nr 3 lijkt me aan de krul en de f gaten te zien een Guadagnini. Nr 4 lijkt me vanwege de f gaten en de krul iets Mittenwalds/Klotz. Nr. 6 heeft een label, lijkt me iets Frans.
    Verder zijn er nog 3 violen maar die kunnen van alles zijn. Op foto's is nieuw en oud dan slecht te onderscheiden.
     
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.541
    Beste Dick je doet voor spek en bonen mee, dat betekend dat je geen punten krijgt en ook geen prijzen.
    Maar beste kerel ik moet je wel feliciteren hoor, want volgens mij ben jij een echte expert, hier komt dan de uitslag met wat extra informatie over de betreffende Violen, want de vraag was niet door wie ze gebouwd waren en in welk jaar, maar in welk land ze gemaakt waren.

    1. Is een nieuwe Chinees
    2. Een Italiaan van Orlindo DiBianchi uit 1947
    3. JAZEKER ook een Italiaan en wel "De Hammer" van Stradivarius
    4. Een Duitse Viool uit de 18e eeuw
    5. Een splinternieuwe Chinees
    6. Een Franse Viool uit Mirecourt
    7. Ook een Franse Viool uit Mirecourt uit ongeveer 1910

    Maar met een dergelijke figuur in huis gaat de aardigheid er natuurlijk wel snel vanaf, en is dit door sommige genoemde gokspelletje ten dode gedoemd.
     
  13. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    En nu vlot, voordat er weer een nieuwe quiz verschijnt: Dick, waar kijk je nu naar? Wat zijn de punten die eruit springen, waardoor bijv. Die chinezen door de mand vallen?
     
  14. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Okee dan!
    Ik let op de wijze waarop de lak opgebracht is, de kleur, de algemene uitstraling van de viool, de inleg, de krul.
    Soms kun je aan de symmetrie zien dat het om een Franse viool gaat, omdat ze vaak een buitenmal gebruiken.
    Chinezen zijn een meester in het nabouwen, maar hebben naar mijn idee steeds hetzelfde lakproces wat ze hanteren. Daardoor lijken ze toch allemaal een beetje op elkaar.
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Beste Dick, de door jou genoemde kenmerken kunnen mij niet overtuigen: de genoemde symmetrie is geen kenmerk: alle goed gebouwde violen zijn symmetrisch; is een Franse viool dan niét symmetrisch? Ik heb een goed gebouwde Chinese viool die overduidelijk gespoten was (="sinasappel-oppervlak), maar ik heb er ook een die fraai mat gelakt is, met schakeringen. En wat de krullen betreft: elke bouwer maakt ze weer verschillend, ik denk niet dat een bepaald land een eigen krultype heeft. Volgens mij is een indeling naar land niet mogelijk.

    Er staan in Nederland Franse orgels, gebouwd door Nederlanders, er staan ook typisch Duitse barokorgels, gebouwd door Nederlanders: de vorm van het pijpwerk en de daardoor voortgebrachte klank , de dispositie (= welke typen pijpen bij elkaar geplaatst zijn) wordt Frans of Duits genoemd. Maar een Duitse vioolklank, een Chinese vioolklank, een Italiaanse vioolklank? Ik geloof er niks van!
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    En daarom ga ik dus niet op dit soort vragen in: zie #15
     
  17. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Gelukkig ben ik daarom geen vioolexpert maar een violist met een passie voor violen en vioolbouw.
     
  18. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.541
    Iemand kan zonder een expert te zijn, toch een goed en niet verklaarbaar gevoel hebben voor de kenmerken van een Viool, hij kan het misschien zelf niet eens echt redelijk verklaren, maar gewoon omdat hij zich vele jaren verdiept heeft in Violen en hun bouw kan hij er op verbazingwekkende wijze toch een goed oordeel over hebben.
    Dit gevoel kan niet aangeleerd worden je hebt het of je hebt het niet, aldus Psycholoog Tobias.
     
  19. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Inderdaad, op verbazing-wekkende wijze! Ik bin ferbjustere!
     

Deel Deze Pagina