Na al heel lang te hebben na gedacht heb ik vandaag dan toch de stap gezet . Ik ben vandaag op proeflessen geweest voor viool bij Maaike Abels met het idee om te zien of het mij inderdaad zou bevallen . De combinatie van het heerlijke geluid en gevoel van de viool samen met een vrolijke lerares heb ik dan ook meteen afspraken gemaakt voor mijn eerste lessen. Ik wilde niet meer stoppen. Hoe heb ik zonder gekund? :lol: Nu morgen naar zlasa om een viool te huren, kan niet wachten. Aldus een nieuwe vioolverslaafde
Welkom hier Dennis, En ik hoop dat je heel veel plezier zult hebben in het viool spelen. Een vrolijke lerares erbij, wat wil je nog meer? Succes en groetjes, Anara
@ Anara bedankt voor de hartelijke welkom , vond ik erg prettig. tja wat wil ik nog meer? lekker veel studie tijd en hopelijk zo goed worden of indebuurt van vele andere violisten op dit forum :lol: hoe dan ook ik zal denk ik altijd wel lol blijven houden mits er zo nu en dan een vooruitgang te bespeuren valt. @ oosterhof vioolbouw klopt maaike is inderdaad ook lid van dit forum . heb nu een vraagje waar ik liever niet WEER een topic voor wilde maken , dus hopelijk mag het hier. zoals ik al aangaf , heb ik dus een viool gehuurd en wilde weten hoe goed deze viool nu is volgens de kenners hier, wat mag ik verwachten? het is een studie viool die ik huur voor 15 euro per maand met het voledige koop bedrag van 800 euro bij zlasa. (die overigens mij zeer deskundig hebben geholpen) dis is een 4/4 viool waar een (label?) in zit waar op staat *2050 4/4 , josef jan Dvorak , hand crafted by Shuna , en iets van chegie * de kam is van het merk Aubert , en de snaren hebben bij de krul een soort bordoux rood /aubergine kleur . ik vraag dit maar ivm het alvast bedenken of ik het istrument na een tijd wel zal kopen of tog beter een andere of vervanging van bv kam/ snaren graag hoor ik uw deskundige advies en aanmerkingen vriendelijke groet dennis
€800 voor een Chinees :| Ik zou voor dat geld toch echt naar een vioolbouwer gaan en daar een mooie viool uitzoeken, ik weet zeker dat je dan meer voor je geld krijgt.
Ik denk dat chegie staat voor Tsjechië maar dat zegt natuurlijk nog niets over waar alles is vervaardigd. Het kan nog steeds een Chinees zijn die in Tsjechië is "afgemaakt". Zelf heb ik overigens een Chineese altviool gehad die door een vioolbouwer in Nederland (Pot en van Dalen) speel klaar is gemaakt voor 520 euro en heb daar 4 jaar lang erg veel plezier van gehad. Dat een viool uit China komt zegt dus niet altijd iets over de kwaliteit. Na 4 jaar heeft hij wel het veld moeten ruimen omdat er bij het spelen in 4e positie en hoger de nodige bijgeluiden bij kwamen (en dat lag niet aan mijn gebrekkige techniek) maar in lagere posities speelde hij erg fijn en klonk heel mooi.
@chris ok ik wist niet dat het een Chinese betreft, tja ik vraag het ook omdat ik de huur van een jaar als korting kan krijgen op het instrument. Tuurlijk zit ik ook met het idee te spelen om van een gediplomeerdeviool bouwer te huren maar goed geld speelt toch weer een rol , wil dus echt heeel zeker weten dat ik een heeeeeel goede viool heb voor het bedrag dat ik er in stop waar ik dus ook zo voordelig mogelijk als toestaat de viool voor moet kopen. @Willeke geloof ook zeker dat een Chinese viool erg goed klinkt maar als beginner met tja niet zo heel veel geld (echt heel veel kans op sparen is er ook niet) wil ik als er dan toch gekocht moet worden zoveel mogelijk de bijgeluiden enz. vermijden. Aangezien het mij dan weer gaat kosten om een andere te moeten kopen, ondanks dat ik een groentje ben van het hoogste soort op vioolgebied sta ik toch achter een goede kwaliteit aangezien ik ben gezegend met een erg goed gehoor. De vraag van de stok. Hmmmm, ik zit nu al te fronsen nu ik er goed naar heb gekeken. 't Is een achthoekige stok zonder merk. Staat niks op en jaaaaa nu komt het: volgens mij zit er op het metaal net achter het leertje plakband gewikkeld. Hij strijkt voor het gebrekkige strijktechniek toch wel aardig lijkt me, maar misschien dat dit voor de bescherming van dat metaal dient? vriendelijke groet Dennis PS ik zoek vast dekking ivm de info over de stok die ik verschaf :lol:
Het is geen Chinees maar wel van erg lage kwaliteit. Als je de naam op google zoekt met daarachter "violin" dan kom je er al snel achter dat het eigenlijk brandhout is. De prijzen die op internet lees liggen ook veel lager dan de prijs die NoName#2 vraagt, goed ze heeft een winkel en veel promo, maar om nu 50% overhead kosten te betalen over een viool... Als je je wat langer speelt en je wilt de stap maken om een viool aan te schaffen, probeer dan minstens 20 violen uit in jouw prijsklasse en maak dan een beslissing.
@ Dennis: je schreef: "en de snaren hebben bij de krul een soort bordoux rood /aubergine kleur ". Kun je de kleurcodering geven van zowel aan de kant van het staartstuk als die van de stemsleutels? Met jouw gegevens kom ik er niet uit welke type snaren er op zitten. Of zou het kunnen dat het er zo uitziet?
@ Oosterhof 't lijkt wel of die van mij helemaal andersom zitten. De verschillende kleuren zitten bij mij aan de staartstuk van G naar E: vuurrood, blauw, groen en paars lijkt wel. En de kleur die bij de kop zitten lijken verdacht veel op de kleur die bij u aan het staartstuk zitten. Ben tot nu nog wel tevreden hoor maar ik vrees dat ik over een jaar toch een betere prefereer vandaar de info
@ Dennis, ik kan het niet helemaal plaatsen, het lijkt wel of er voor de D en de G altvioolsnaren op zitten. Weet je zeker dat er bij de kleuren van het staartstuk geen andere spiraalkleur doorloopt? Anders kom ik op de volgende merken: E: Dominant (Thomastik) A: Prim (stalen kern) D: lijkt een C voor altviool van Pirastro Aricore (kunststof kern) G: lijkt een C voor altviool van Dominant (Thomastik) Dus ik vind het nogal vreemd wanneer deze snaren er op zitten! Kunststof gemengd met stalen kern. Komt niet veel voor. Frits
nee er zitten totaal geen andere kleuren doorgeweven. Het zijn enkel en alleen de kleuren die ik aangaf groet dennis
Dennis, ook een Chinese viool hoeft echt geen brandhout te zijn, ik speel zelf met veel plezier op een Chinese alt. Chinezen kunnen namelijk ook heel mooie instrumenten maken. En hoe ze dat doen is me een raadsel, het moet een geweldige massa-industrie zijn. Maar violen maken kunnen ze! Ja, ze werken wat anders dan bijvoorbeeld de Italianen. Maar Dennis, ook Italianen maken wel eens een instrument dat niet helemaal deugt, dan zit er bijvoorbeeld een scheur bij de halsaanzet of dan is de lak niet echt mooi opgebracht bijvoorbeeld... Geniet van je vioollessen, Dennis, en houd ons op de hoogte van je ontwikkelingen!
dennis, als je een viool huurt bij een vioolbouwer ligt de maandelijkse kost ook ongeveer 10-20 euro.