Toe aan tweede viool?

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Adagio, 21 jun 2009.

  1. Adagio

    Adagio

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    16
    Ik zou graag wat advies willen van kenners. Ik heb zo'n 4 jaar vioolles en heb vanaf dag 1 mijn eigen studieviool: Een Stentor conservatoire (ong. 350 euro nieuwe aanschaf, denk ik want heb 'm kado gekregen).

    Een prima viool, en ik heb er met veel plezier opgespeeld. Ik zit er alleen aan te denken een betere viool aan te schaffen, een duurdere dus. Ik erger me af en toe aan het schelle geluid van mijn instrument en ik mis de warmere klank die ik bij andere violen hoor. Ik heb de e snaar wel twee keer vervangen, ook een duurdere snaar, maar mijn ervaring blijft hetzelfde.

    Ik had vooralsnog het idee nog twee a drie jaar te wachten en dan een echt duurdere viool aan te schaffen. Maar wat is wijsheid? Als ik wacht zou ik duurdere snaren nemen op deze viool. Maar je ziet ook slijtage op de toets, de verf bladdert daar af en het leertje van de strijkstok laat ook steeds los.

    Voor mijn gevoel verdien ik nog geen betere viool! Ik vind het nogal vroeg om na 4 jaar al meteen een luxe instrument aan te schaffen.

    Ik weet ook niet aan wat voor prijsklasse ik moet denken als ik een echt goede studieviool wil.

    Heeft iemand tips?
     
  2. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Uit ervaring weet ik dat een beter instrument een nieuwe impuls kan geven aan het spel. Opeens doen bepaalde kleine bewegingen er toe, die eerst niet door het instrument werden beantwoord.
    Ik zou niet zo calvinistisch denken of je het wel verdient, maar meer uitgaan van wat je je kunt of wilt veroorloven.
    Ook is het altijd nog mogelijk om een vioolbouwer eens te laten kijken of er qua klank nog meer uit je huidige instrument te halen is door aanpassingen als stapelverplaatsing, nieuwe snaren of een andere stok. Maar als de grens van de mogelijkheden bereikt is, ga dan goedmoedig voor het beste dat je je kunt permitteren, en gun jezelf dat ook.
     

Deel Deze Pagina