Toon maken

Discussie in 'Viool' gestart door Lize, 6 jul 2009.

  1. Lize

    Lize

    Lid geworden:
    4 jul 2009
    Berichten:
    6
    Beste allemaal,

    Ik ben Lize, ben 34 jaar en ben nu anderhalf jaar op vioolles. Ik vind de viool een prachtig instrument, maar heb soms moeite met toon maken...de docente wijst me erop dat ik nog moet leren goed contact te maken met de snaar, dus als het ware in de snaren moet gaan hangen en veel meer "lawaai" moet gaan maken. De viool moet zeg maar meer klank gaan produceren.

    Hebben jullie tips voor het verbeteren hiervan?

    Bedankt en groetjes,

    Lize
     
  2. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    eerst forceren en kijken hoe ver je kunt gaan met in de snaar spelen, dus dat je een kraakgeluid krijgt. Dan een stukje terug waardoor je alleen nog het in de snaar geluid over houdt...
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Bij de klankproduktie op een viool zijn drie zaken van belang:

    1 Klankpunt: dit is de plek waar het haar van de stok de snaar raakt. Het klankpunt kan zijn: vlakbij de kam (hard geluid) tot vlakbij of bij de toets (zacht geluid).

    2 Stoksnelheid: dit is de snelheid waarmee je je stok over de snaar beweegt. Stoksnelheid kan zijn: langzaam tot zeer snel.

    3 Druk op de stok: dit doe je door middel van draaien van de rechter onderarm en hand van en naar je toe. Hierdoor kan je meer of minder druk op de stok krijgen.


    Deze drie onderdelen zijn van elkaar afhankelijk. Als je er één wijzigt, dan moet minstens één van de andere twee onderdelen aangepast worden.
    Als je bijvoorbeeld de druk op de stok verhoogt bij een gelijkblijvend klankpunt, dan vereist dit een hogere stoksnelheid. Verlaging van de druk op de stok bij een gelijkblijvend klankpunt, vereist daarentegen een lagere stoksnelheid.


    Experimenteren hiermee kan alleen maar goed zijn. Het kan ook goed zijn om van combinaties en de klankresultaten een tabelletje te maken. Van belang is hierbij, dat je één van de drie punten hierboven bij iedere combinatie, constant houdt. Dan heb je het op een andere manier ook in je hoofd.
     
  4. Carl

    Carl

    Lid geworden:
    9 nov 2008
    Berichten:
    43
    Anderhalf jaar op les en 'nog' moeite met het maken van een mooie toon, dat lijkt me helemaal niet gek, sterker nog volstrekt normaal hoor. Kwaliteit van toon blijft altijd een punt van grote aandacht, welk niveau strijker je ook bent.

    Alexander heeft 't hierboven haarfijn uitgelegd, de drie factoren die de toon kwaliteit bepalen. Misschien voor de duidelijkheid nog als aanvulling bij punt 3 (druk op de stok); je oefent de meeste druk uit met je wijsvinger (door het draaien van je onderarm naar je toe) wanneer je meer lawaai uit je viool wilt krijgen, met name wanneer je op de bovenste helft van de stok speelt;

    Een oefening voor toon-kwaliteit die ik zelf regelmatig doe is deze;

    de 'drie-minuten-streek' (niet letterlijk te nemen, mag ook iets minder ;) ); strijk zo langzaam mogelijk, hele stok gebruiken, en probeer de toon zo gelijkmatig mogelijk te houden. Met allerlei gradaties in dynamiek; zo zacht mogelijk, van zacht naar hard en omgekeerd, zo hard mogelijk. Een leuke is ook; zacht beginnen aan de slof, en dan naar de punt toe crescendo maken.
     
  5. Lize

    Lize

    Lid geworden:
    4 jul 2009
    Berichten:
    6
    Dag allemaal,

    Bedankt voor jullie reacties.

    Misschien is het ook belangrijk dat ik mijn rechterbovenarm minder ophef bij het spelen. Mijn docente wijst me er namelijk vaak op dat ik dat nog te veel doe en te veel vanuit mijn schouders speel. Ik moet meer met mijn onderarm gaan werken.

    Overigens "knijp" ik ook met mijn linkerhand nog te verkrampt op de snaren, maar ook dat schijnt veel voor te komen bij beginnende leerlingen?

    Groetjes,

    Lize
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Als je rechtshandig bent komt dat voor ja. Linkshandigen hebben daar minder last van maar die hebben meer moeite met rechtstrijken.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Hebben die meer moeite met recht strijken of rechts strijken? Ik vermoed het laatste hoewel een combinatie van beide ook mogelijk is.

    Frits
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Ikzelf ben links, rechtstrijken is moeilijk. Ik heb in het begin weleens gewisseld en links strijk ik velen malen mooier en heb ik veel meer gevoel. Rechts blijven bepaalde technieken moeilijk. Met links vindt ik de noten wel sneller dan een rechtshandige. Krampende vingers nog geen last van gehad.
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het is ook een optie om voor een linkshandige viool te kiezen. Wel moet ik daarbij meteen opmerken dat het vrij moeilijk is om nadien op rechtshandig over te stappen en dat linkshandig spelen in een orkest of ander gezelschap lastig kan zijn.

    Toch is er af en toe vraag naar linkshandige instrumenten. Ik kan deze voor een kleine meerprijs volledig 'links' gebouwd leveren. De meerprijs is klein omdat het een origineel linkshandig gebouwd instrument betreft en niet een omgebouwd rechtshandig instrument. Het ombouwen van rechtshandig naar linkshandig op een adequate manier is erg kostbaar.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Elders op dit forum is er al eens uitgebreid gediscussieerd over linkshandige violen.

    Ik laat het bij een enkele opmerking:
    met een linkshandige viool kun je orkestspel wel vergeten!

    M.a.w.: linkshandig = niet echt handig.

    Frits
     
  11. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Klopt helemaal! Voordat je overweegt een linkshandig instrument aan te schaffen, neem de genoemde nadelen in overweging (naast lastig/onmogelijk orkestspel ook lastig overstappen naar rechtshandig en beperkte keuze in instrumenten).

    Wel kan een linkshandig instrument de oplossing zijn als je kampt met een handicap en toch viool wilt kunnen spelen (bijv. een missend vingerkootje aan de linkerhand).

    Ik verkoop wel vrij regelmatig linkshandige bassen (momenteel meer dan rechtshandig :), in een jazzband waarin vooral 'geplukt' wordt maakt het linkshandige dan weer niet zo veel uit.
     
  12. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Terugkomend op het bericht van Lize,
    Knijpen komt wel vaak voor ja. Probeer eens een keer om een maat te spelen zonder met je duim de viool te raken. Probeer wel je duim te ontspannen en niet naar achter te verkrampen. Hang met je andere vingers aan de snaren om optimaal het hanggevoel te creeren. Speel dan weer met je duim als steun en niet als knijpstand tegen de hals.
    Een ander trucje is een paar maten spelen en dan je hand losschudden en weer een paar maten spelen.
    Met je rechterschouder moet je niet te veel doen. In feite doe je daar net zo veel mee als wanneer je met een biertje of wijntje aan de bar hangt.
    Probeer maar eens lekker te gaan hangen op een bank met je arm op de rugleuning. Dit hanggevoel moet je dan proberen te houden bij het vioolspelen, alleen heb je dan geen bank meer maar een strijkstok op de snaren.
    Voor het schouder optrekken kan je nog deze oefening doen. Trek je schouder een keer op en ontspan hem dan weer. Doe dit nogmaals met je arm omhoog en opzij. Houd nu ook je stok vast met een gespannen en ontspannen schouder en merk het verschil en houd de ontspanning vast tijdens het strijken.
    Het klinkt misschien erg makkelijk, maar wees niet getreurd als het niet in een keer lukt. Het is lastig. Heb vertrouwen in jezelf en de docent. Het komt na rustig oefenen vanzelf goed. Oefen nooit te fanatiek zodat je ontspannen blijft spelen en niet gaat verkrampen en speel regelmatig lekker voor jezelf om te genieten van de muziek.
     
  13. komen019

    komen019 Hans Komen

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    50
    "Linkshandigen hebben meer moeite met recht strijken."

    Ik ben van jongs af aan in alles links (tekenen, schrijven, vroeger voetballen, momenteel tafeltennissen) en in mijn geval klopt dit helemaal.

    Als ik nu voor mijn gevoel recht strijk en ik kijk in de spiegel, dan blijk ik behoorlijk scheef te strijken, vooral bij de snarenwisseling (afstreek) van de a-snaar op de e-snaar. Is hier nu sprake van optisch bedrog??
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Optisch bedrog?

    Ja, misschien als de spiegel niet helemaal vlak is? :)


    Frits
     
  15. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Op het moment dat je "goed" voor de spiegel staat om een streek naar rechtheid te kunnen beoordelen, betekent het dat je schuin naar rechts moet kijken. Dit be-invloed vaak de streekrichting. Tenzij zoals ik ooit eerder op het forum hier gelezen heb, je twee spiegels gebruikt zodat je jezelf kan zien vanuit de normale kijkrichting / hoofdstand.
     
  16. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Of linkshandigen meer moeite hebben met recht strijken, dat weet ik niet. Ik weet wel dat Paganini en Mozart linkshandig waren. Van de huidige violisten weet ik dat Vadim Repin linkshandig is. Repin won op 17 jarige leeftijd de Koningin Elizabeth wedstrijd. Wellicht zijn dit goede voorbeelden om niet langer moeite met recht strijken aan linkshandigheid te koppelen.

    Er is wel een goede oefening om recht strijken te bevorderen en vooral het gevoel voor recht strijken, wat je daarbij moet ontwikkelen.
    Deze oefening kan je met iemand doen, maar ook alleen.
    Hij gaat als volgt:
    1 Plaats de punt van de stok op een snaar.
    2 Laat iemand de schroef vasthouden en controleren dat de stok paralel is aan de kam.
    2 Neem zelf met je rechterhand de stokhouding losjes aan en glij dan op en neer met je rechterhand zonder de stok te verplaatsen.
    3 Omdat de stok niet beweegt, worden hand, pols en arm geleerd volgens de juiste rechte lijn te bewegen, die een stok ook gaat als hij recht strijkt.

    Wanneer je deze oefening in je eentje doet, dan plaats je de stok met de punt op de snaar en met de slof op een verhoging zoals een muziekstandaard, die je op de juiste hoogte hebt afgesteld.
    Deze oefening moet je vele malen per dag doen en wordt volgens mij ook beschreven in 'Basic's' en een paar boeken van Menuhin.
     
    Poemie vindt dit leuk.
  17. komen019

    komen019 Hans Komen

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    50
    Dat klinkt goed, ga er meteen mee aan de slag!

    Eindelijk eens een aanschouwelijk beschreven oefening voor dit moeilijke onderdeel van het vioolonderricht (dus blijkbaar niet alleen voor linkshandigen), die hout snijdt.
    ;)
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Het is al een wat oudere reactie (#3), maar het valt me nu pas op: de druk verhogen door de hand te draaien? :(
    Met deze beweging komt er naar mijn mening geen enkele Newton aan kracht bij, maar wordt de hoeveelheid haar, die contact maakt met de snaar groter. Het effect is een groter volume, maar dat komt omdat er meer energie in de trilling van de snaar gestopt kan worden.

    Vergroting van de druk moet komen van de wijsvinger (rechter hand). De vermeerdering van druk gebeurt dan in hetzelfde vlak als waarin de strijkstok zich beweegt.

    Het door Alexander voorgestelde handdraaien, gebeurt dan juist in een vlak haaks op de beweging van de strijkstok.


    Frits
     
  19. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik zag een keer dit attribuut voor streekoefeningen. Prullenbak?

    http://people.vanderbilt.edu/~kathryn.plummer/index1.html


    Ferrie
     
  20. komen019

    komen019 Hans Komen

    Lid geworden:
    14 dec 2008
    Berichten:
    50
    Lijkt me helemaal niet verkeerd, en het ei van Columbus.
    Met dit attribuut wordt de strijkstok hermetisch aan de snaren bevestigd, en kan er niet afglijden.
    Heb zelf ook wel eens aan dit soort oplossing voor scheef strijken gedacht (d.w.z. de strijkstok in het rechte spoor dwingen) en dan gaan oefenen totdat het recht strijken a.h.w. spelenderwijs gaat.
     

Deel Deze Pagina