Top 3 favoriete Vioolconcert

Discussie in 'Viool' gestart door Flix, 1 apr 2005.

  1. Flix

    Flix

    Lid geworden:
    13 mrt 2004
    Berichten:
    24
    Mijn lijstje:

    1. Alban Berg
    2. Bela Bartok (nr. 2)
    3. György Ligeti


    [edit](Dit bericht is door Flix bijgewerkt op 13/03/2006 om 16:25 uur)[/edit]
     
  2. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Ken er geen één van ;-)

    Oei, ik red het niet met drie denk ik (wisselt ook nog wel eens). Met was smokkelen:
    - De vioolconcerten van Mozart
    - Vioolconcerten 1,2,4 van Paganini
    - nr 3 van Sains-Saens

    Zit ik al op de drie? (d) (s)




    [edit](Dit bericht is door Christoff bijgewerkt op 01/04/2005 om 13:40 uur)[/edit]
     
  3. Flix

    Flix

    Lid geworden:
    13 mrt 2004
    Berichten:
    24
    Van jouw rijtje ken ik alleen die van Mozart. Toevallig heb ik vanochtend nog zijn Vierde beluisterd. Wat een heerlijke muziek is het toch. (s)
     
  4. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Ja, absoluut! Het klinkt zo heerlijk natuurlijk. Meestal vinden mensen viool behoorlijk kattegejank. In de vioolconcerten van Mozart hoor je de viool op haar mooist vind ik (zeker de Philips opnamen Grumiaux/Davis).

    Dat vind ik belangrijk aan vioolconcerten; of er naar de viool geluisterd is. Het vioolconcert Beethoven ben ik dan bijv ook niet zo weg van (gek genoeg wel Beethoven fan) omdat ik het zo gekunsteld vind klinken voor viool. Z'n vioolsonates behoren echter weer tot mn favoriete vioolmuziek. Die muziek klopt gewoon.

    Een vioolconcert van Paganini kan ik je zéker aanraden. Bij voorkeur met Accardo of Perlman!!!


    [edit](Dit bericht is door Christoff bijgewerkt op 01/04/2005 om 16:53 uur)[/edit]
     
  5. Flix

    Flix

    Lid geworden:
    13 mrt 2004
    Berichten:
    24
    Ik heb precies hetzelfde met Beethoven. Ik ben stapelgek op de man, maar ik ben niet zo gecharmeerd van zijn Vioolconcert. Ook de versie van Pletnev, waarbij de viool is vervangen door een clarinet, heeft mijn oordeel niet kunnen beinvloeden. En de vioolsonates zijn inderdaad schitterend.
    Bedankt voor de tip! Ik zal zeker eens gaan luisteren.


    [edit](Dit bericht is door Flix bijgewerkt op 01/04/2005 om 17:24 uur)[/edit]
     
  6. Paganini

    Paganini

    Lid geworden:
    4 mrt 2006
    Berichten:
    1
    Ik ben een verschrikkelijke 'newbie' in de klassieke wereld.
    Maar de vioolconcerten die de laatste tijd de meeste indruk op me hebben gemaakt zijn:

    1) Tschaikovsky - Vioolconcert in D majeur (opus 35)
    2) Alles van Paganini (uiteraard)
    3) Mozart Vioolconcert in D majeur (Eugène Schäfer)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Op dit moment ziet het er als volgt uit:

    1. Wieniawski 2e vioolcocert
    2. Mendelssohn
    3. Max Bruch

    Dit kan overigens later zo maar weer veranderen, zodat dit een momentopname is. (Als no. 4 zou ik nog Glasonov kunnen noemen, omdat sommigen zich ook niet beperken tot 'slechts' drie voorkeuren).
     
  8. cecilia

    cecilia

    Lid geworden:
    3 mrt 2006
    Berichten:
    8
    1 Bach, vioolconcert in D mineur BWV 1052

    2 Mozart, vioolconcert no. 3, KV 216

    3 Beethoven, vioolconcert in D, Op.61





    Na de stilte komt muziek het dichtst bij het verwoorden van het onuitsprekelijke

    Aldous Huxley
     
  9. Flix

    Flix

    Lid geworden:
    13 mrt 2004
    Berichten:
    24
    Ik heb ook nog een tweede lijstje:

    1. Henry Dutilleux
    2. Elliott Carter
    3. Peter Maxwell Davies


    [edit](Dit bericht is door Flix bijgewerkt op 13/03/2006 om 16:25 uur)[/edit]
     
  10. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Hoi,

    Hmmm, mag ik maar drie stukken uitkiezen? (c)

    1. Concerto in D, mn eerste deel, Johannes Brahms
    2. Concerto no 2 in B klein, Nicolo Paganini
    3. Concerto no 1 in G klein, Max Bruch

    Ook mooi maar geen vioolconcerten:

    Carmen Fantasie, Georges Bizet, Butterfly Lovers Concert, diverse partita's voor viool van Bach een aantal moderne stukken (oa Gerswin) door Yehudi Menuhin en Stephane Grapelli.

    Groetjes van Juupje
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik weet dat het 'out of topic' is, maar wil toch even het volgende kwijt:

    Aldous mag dat dan gezegd hebben, maar ik heb zo m’n twijfels over de inhoudelijke bedoeling van zijn uitspraak, helemaal wanneer ik in aanmerking neem dat Aldous er een nogal vreemde zienswijzen op nahield die vooral ontsproten uit de effecten van de inname van LSD en/of mescaline en aanverwante artikelen. Ik vrees daarom dat Aldous zèlf niet meer in staat was gewone woorden uit te spreken en niet meer wist wat hij zei.

    Een gedeelte van zijn waanideeën en fantasieën zijn helaas bewaarheid in WO II.


    En tot slot nog een opmerking over de top drie favoriete vioolconcerten:

    het blijkt dat sommigen langs 'slinkse weg' proberen méér dan drie op te geven door diverse malen verschillende lijstjes (van drie) te ventileren. Leuk bedacht natuurlijk, maar valt buiten mededinging wegens vals spel, zodat de commissie ( (g) ) overweegt tot diskwalificatie. (c)
     
  12. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    He, spook ik drie dagen hier rond....Loop ik al de kans op diskwalificatie! (h) Wel erg leuk om de lijstjes van andere mensen hier te lezen. Er zit altijd muziek tussen die je nog niet kent zodat je weer "nieuwe muziek" leert kennen en beluisteren.

    Juupje
     
  13. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    He, spook ik drie dagen hier rond....Loop ik al de kans op diskwalificatie! (h) Wel erg leuk om de lijstjes van andere mensen hier te lezen. Er zit altijd muziek tussen die je nog niet kent zodat je weer "nieuwe muziek" leert kennen en beluisteren.

    Dag Juupje,

    Over dat diskwalificeren zou ik me maar niet druk maken. Groucho Marx heeft eens gezegd dat hij nooit lid zou willen worden van een vereniging die hem als lid zou willen hebben :)

    En over 'nieuwe muziek' gesproken, het valt me op dat de meeste lijstjes wel een beetje voorspelbaar zijn. Bach, van Beethoven, Mozart, Mendelssohn en Bruch. Het eerste van Bruch, neem ik aan, want er zijn er nog twee. Allemaal 'mooie' muziek, ongetwijfeld. Maar er zijn nog zoveel onterecht vergeten vioolconcerten. En dan bedoel ik niet zozeer monsters als het concert van Reger (dat is zo lang dat het niet eens op een LP past) of Busoni, maar bijvoorbeeld het prachtige tweede van Joachim, de concerten van Hubay of die van Lipinski. En niet te vergeten, het concert van Heinrich Ernst. Nou hebben al deze concerten één ding gemeen, namelijk dat zij (vooral dat van Ernst) beestachtig moeilijk zijn, hetgeen wellicht de animo voor openbare uitvoeringen in de weg heeft gestaan.

    Aangezien ik inmiddels al op twaalf vioolconcerten zit, zie ik uiteraard af van deelname aan deze wedstrijd :)

    Groet,
    Hopf
     
  14. Flix

    Flix

    Lid geworden:
    13 mrt 2004
    Berichten:
    24
    Nou, ik vind dat mijn 2 lijstjes toch niet erg voorspelbaar zijn. (s)


    [edit](Dit bericht is door Flix bijgewerkt op 13/03/2006 om 16:33 uur)[/edit]
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ben het met je eens Flix.

    Maar voorspelbaar hoeven ze niet te zijn, omdat dit geen voorwaarde is c.q. was.

    Het is trouwens ook geen echte wedstrijd, zodat diskwalificatie maar gekheid is, maar dat had je ook wel door (o) .
     
  16. Flix

    Flix

    Lid geworden:
    13 mrt 2004
    Berichten:
    24
    Het is zeker geen wedstrijd. Hoewel ik er wel een sport van maak om lijstjes te publiceren. Hier volgen er nog een paar.

    Lijst met toegankelijkere vioolconcerten dan de door mij eerder genoemde concerten zou er voor mij zo uit zien:

    1. Benjamin Britten
    2. Dmitri sjostakovitsj
    3. John Adams

    Mijn 'ijzeren reperoire' Top 3 zou zijn:

    1. Johann Sebastian Bach (voor 2 violen)
    2. Wolfgang Amadé Mozart (nr. 5)
    3. Johannes Brahms

    En de naam van de componist aan wiens Vioolconcert ik een schurft heb luidt:

    Philip Glass (s)
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik vrees nu dat er wat betere afspraken gemaakt dienen te worden over wat soort lijstje en hoeveel van ieder er nu wordt gevraagd.

    Diverse mogelijkheden:

    1) lijst van de drie meest favoriete vioolconcerten
    2) lijst van de drie minst gewaardeerde vioolconcerten
    3) lijst van de drie meest onbekende vioolconcerten
    4) lijst van de drie minst uitgevoerde vioolconcerten

    Misschien zijn er nog wel een paar mogelijkheden, maar deze schieten me zo te binnen.
     
  18. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    En als we daar eens allemaal verschillende lijstjes van maken? Dan kunnen we en, en, en en..... (ja hoor, heb je er weer zo één die niet voor of of gaat, maar voor en en (h) )

    Juupje
     
  19. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    En de naam van de componist aan wiens Vioolconcert ik een schurft heb luidt:

    Philip Glass (s) [/quote]


    Hulde! En op het gevaar af dat ik hele volksstammen over me heen krijg, mag ik daar het Concerto Funèbre van Hartmann en het tweede concert van Milhaud aan toevoegen (evenals die 150 nagenoeg identieke vioolconcerten van Vivaldi)?

    Vraagje: heeft de laatste liefhebber van het vioolconcert van Schumann (Robert, niet William) inmiddels het licht uitgedaan? Want dat is nou eens een niet al te sterk stuk waar ik wel een zwak voor heb. Ook als ik in aanmerking neem dat Schumann zelfs voor strijkers nog pianomuziek schreef :)

    Hopf
     
  20. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Oh, ik vergeet nog wat. We kunnen nog iets aan het lijstje toevoegen: de 3 meest favoriete stukken die voor viool en orkest zijn geschreven, maar niet als vioolconcert.

    Juupje
     

Deel Deze Pagina