Topkam of "Nut" vervangen

Discussie in 'Viool' gestart door Erik Leeuwarden, 18 feb 2009.

1. Erik Leeuwarden

Erik Leeuwarden

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Hallo,

De topkam van mijn viool is te diep ingesleten waardoor de snaren rammelen tegen de toets. Nu wil ik graag een hogere topkam op de hals plaatsen, maar ik heb geen waar ik dat van moet maken. Ik vermoed dat ebben een goede keuze zou zijn, maar dat kan ik niet vinden. Bij gitaren wordt er vaak kunststof of been gebruikt en dat werkt daaar erg goed. Zou dit geschikt zijn voor op een viool?

Ik zal mijn vraag/vragen nog eens ordelijk herhalen:

Waar maak ik een topkam van?

Waar kan ik een klein stukje ebben krijgen?

Is been of kunststof geschikt als materiaal net als bij een gitaar?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast hartelijk bedankt voor uw reactie!

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Erik,

Welkom op dit forum!

Een kielhoutje van been wordt wel eens gedaan, maar ik vermoed dat nergens anders aan de viool iets is uitgevoerd met een benen versiering? In dat geval past een stukje ebben het beste.
    Tja, waar koop je dat? Ik koop meestal grote stukken die ik uitzoek en als ze me bevallen koop ik dat om de voorraad weer een beetje aan te vullen.
    Je kunt ook terecht bij ProArte in Antwerpen, en daar kost zo’n kielhoutje in de ruwe vorm:
    € 0,40 incl. BTW.
    Voor een order onder de € 90,= komt er dan nog € 3,75 extra bij de verzendkosten. Dat is een beetje onzin en daarom stuur ik je gratis een stukje ebbenhout waaruit zo’n kielhoutje wel te maken is. Moet je alleen even je gegevens door mailen. :)

Frits

3. Erik Leeuwarden

Erik Leeuwarden

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Frits,

Ik heb je gemaild. Bedankt voor je reactie. Ik zie het stukje hout graag tegemoet zodat ik een beter geluid uit de viool ga halen.

Groet,

Erik

4. Lise

Lise

Lid geworden:
    17 okt 2007
    Een ex-vriendje van me die antiekrestaurateur was, hield zijn ogen altijd goed open om oude pianotoetsenborden te vinden. Daar sloopte hij dan het ebben en ivoor af. Ik heb er wel eens bij gestaan toen hij bij het oud vuil zo'n toetsenbord vond.

5. Erik Leeuwarden

Erik Leeuwarden

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Dat is nog eens een leuke tip. Als ik ooit zoiets tegenkom zal ik er aan denken. Je staat te kijken wat mensen soms weggooien.

6. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik vraag me af of er tegenwoordig nog piano's te vinden zijn waarvan de toetsen zijn belegd met ivoor. Dat zullen dan toch wel behoorlijk oude exemplaren moeten zijn. Misschien dat de oude harmoniums dat ook nog hebben?

Frits

7. Lise

Lise

Lid geworden:
    17 okt 2007
    Bij kringloopwinkels staan ook vaak oude, kapotte piano's. Als je ze zou moeten opknappen (nieuwe snaren e.d.) kost dat volgens mij een fortuin. Maar de toetsen zijn vaak nog prima recyclebaar.

8. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Wanneer je dan je best doet om iemand aan een stukje ebbenhout te helpen, dat opstuurt en daarna na meer dan zeven weken er niets meer van hoort, ja, dan is dat toch wel teleurstellend.

Misschien dat Erik nog eens verslag zou kunnen uitbrengen over de afloop van ‘operatie kielhoutje’?

Afwachten maar.

Frits

9. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik heb zojuist een berichtje gehad van Erik die meldde dat hij door omstandigheden (verhuizen en nieuwe baan) er nog niet aan was toegekomen. Zodra er wat te melden valt zal hij er verslag van doen.

Frits

10. Erik Leeuwarden

Erik Leeuwarden

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Bij deze ook maar even een bericht van de topic starter zelf. Ik ben erg blij met het stukje ebbenhout. Ik heb gemerkt dat daar erg lastig aan te komen is. Door drukte zoals hierboven beschreven ben ik er inderdaad niet aan toegekomen. Op niet al te lange termijn ga ik aan de klus en ga de viool weer goed maken. Zodra operatie kielhoutje achter de rug is laat ik de stapel nog rechtop zetten, nieuwe snaar er op en dan kan ik gaan spelen.

Ik ga jullie op de hoogte houden!

Met vriendelijke groet,

Erik

11. Erik Leeuwarden

Erik Leeuwarden

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Het heeft lang geduurd voordat ik er mee aan de slag durfde. Ik heb gisteren het oude kielhoutje er af gesloopt en vanavond ga ik aan de slag met het ebbenhout om een nieuwe te maken.

Ik heb gisteren meteen een nieuwe set snaren gehaald zodat ik die weer comlpeet heb. Er mistte een.

Nieuws volgt

12. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik dacht even dat je 'ons' vergeten was. ;)
    Valt dus mee.

Laat maar weten of het allemaal gelukt is.

Frits

13. Erik Leeuwarden

Erik Leeuwarden

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Ik was het niet vergeten. Eerder beloofde ik al om nieuws omtrent deze reparatie te melden. Het duurde allemaal alleen veel langer dan verwacht. Gisteren heb ik de snaren gehaald en als stok achter de deur om nu bezig te moeten heb ik het oude kielhoutje er af gesloopt. Nu moet ik 'm wel vervangen omdat ik er nu echt niks meer mee kan

:)

14. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik denk niet dat Erik ons na meer dan een jaar, nog laat weten hoe de viool van hem klinkt. Laten we maar aannemen dat het allemaal is gelukt met het topkieltje.

15. Erik Leeuwarden

Erik Leeuwarden

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Ik kreeg via de mail door dat er op het topic gereageerd was.

Ongehinderd door enige kennis van vioolbouw ben ik aan de slag gegaan met het ruw op maat maken van het kielhoutje op basis van het kielhoutje wat er uit kwam. Het bleek al gauw dat het materiaal (ebbenhout) behoorlijk hard is, maar met een dremeltje in combintie met veschillende hulpstukken kwam ik er goed doorheen.

Nadat ik de ruwe vorm had bepaald ben ik op internet gaan zoeken wat de juiste hoogte van de snaren moet zijn boven de toets. Dit heb ik toegepast op het kielhoutje en daarna de bovenkant nog wat afgevlakt zodat de insnijdingen niet te diep onder het oppervlak lagen.

Al met al een behoorlijk geslaagde reparatie, maar wat bleek was dat de hals van dit viooltje wel erg smal is vergeleken met andere en daardoor voor mij heel lastig te bespelen. Qua klank en dergelijke kan ik weinig zeggen, aangezien mijn muzikale kwaliteiten mbt de viool geen goede benchmark zijn. Het gerammel van de snaren was na de ingreep verleden tijd. Bij het aantokkelen van de snaren klonken ze goed zuiver.

Ondertussen heb ik het viooltje voor een zacht prijsje weer wegggedaan. Ter vervanging heb ik een e-viooltje gekocht waar mjin vingers wel de ruimte hebben. Deze bevalt me erg goed. Ik weet dat niet iedereen hier op het forum even enthousiast is daarover, maar dat is weer een ander verhaal :)

Ook al heb ik niet veel gebruik gemaakt van het gerepareerde viooltje, Ik heb erg veel plezier beleefd aan de reparatie, voor weinig heb ik een ander er blij mee kunnen maken en er is een viool gered van de vuilstort. Dat is ook wel wat waard.

Groet,

Erik

16. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dat is aardig: tóch een reactie!

Bedankt Erik!

Ik heb een tijdje geleden ook voor het eerst kennis gemaakt met een E-viool.
    Heel bijzonder. Best leuk.

17. Erik Leeuwarden

Erik Leeuwarden

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Nog bedankt voor het stukje ebbenhout en bedankt voor de adviezen.

Voor een ieder die zoiets ook eens wil proberen: Als de viool het niet waard is te laten repareren, dan is het zeker de moeite waard om een poging te ondernemen en het zelf te repareren.

Onderschat je eigen kunnen nooit! :)

Deel Deze Pagina