totaalpakket voor cello speelvreugde

Discussie in 'Cello' gestart door JanHut, 3 sep 2014.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Stel:
    de cello: je vind een cello die naast krachtig ook behoorlijk warm en zoemend wil klinken (hoeft niet perse een heel dure te zijn);
    de set-up: je gaat, ook als je geen klachten hebt, elke 1,5 jaar bij de vioolbouwer langs en laat de cello en stok bekijken;
    de stok: past bij het niveau en de stijl die je speelt, je voelt je erop thuis;
    de hars: je hebt er een paar tientjes extra voor over en koopt Kolstein of andere bijzondere hars (waarvan je niet al teveel op de haren doet);
    de snaren: je hebt snaren waarbij je 'wauw' voelt bij de klank; zonder extreme snaarspanning; kwaliteitssnaren zoals Larsen medium of speciaal uitgezochte combinatie;
    de omstandigheden: je let enigszins op (voldoende) luchtvochtigheid als de verwarming aan gaat of het vriest; je let op temperatuurwisselingen (even in de hoes laten als je van buiten komt en het was koud);
    dan: heb je grote kans enorm veel langdurig plezier aan je instrument te beleven.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    maar dan zit je wel op je eilandje te spelen!
    En dat terwijl het samenspelen nog zoveel extra voedingsbodem biedt voor veel langdurig plezier!(heb je haar weer;)).

    Je hebt een mooie samenvatting gegeven van wat je materieel bij elkaar zou willen hebben om lekker te spelen, maar gelukkig bestaat er ook nog veel 'immateriele' cellovreugde:)
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2014
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ja, omdat ik het onder 'bouw en reparatie' plaatste liet ik het over materialen gaan.
    Dan heb je het goed voor elkaar om als 'bodem' voor al het andere (spel, creativiteit, klank maken, techniek, ...).

    Van het 'eilandje' begrijp ik niet als reactie op dit. Je las dat er blijkbaar wel in - ik bedoelde het niet:
    die heerlijke cello, alles goed voor mekaar, sleep ik vervolgens mee naar het ensemble!
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Jan, ik had niet helemaal opgelet (dat het onder "bouw en reparatie" was geplaatst) en vatte het iets teveel op als: instrument en toebehoren helemaal naar je zin en dan ga je in je huisje zitten spelen en dat was-ie dan.....Slaat inderdaad nergens op! Natuurlijk sleep je die heerlijke cello vervolgens mee naar het ensemble!
     
    JanHut vindt dit leuk.
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Nog dit bij 'cello: ... hoeft niet perse een heel dure te zijn':
    hoewel ik grenzeloos geinteresseerd ben in bijzondere cello's, ook de oude italianen en de instrumenten van NMF, kun je in de goedkopere klasse verrast worden.
    Toen mijn zoon cello wilde gaan spelen huurden we een chineese cello bij Bert en kochten die later. Zoon kon ermee uit de voeten en als ik er op speelde met gevoel en goede verwachting kwam er een heel bijzondere klank uit. Als ik ontevreden was geweest met m'n eigen cello had ik deze zo willen hebben.
    (Zoon ging toch verder met piano en de cello maakte een nederlands meisje in antwerpen heel, heel blij!).
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Geldt ook voor snaren en stok; hoeven niet persé heel duur te zijn.

    Aanvulling: de reisverpakking van de cello! Want zonder dat kom je niet bij je ensemble. Dat hoort dus ook in het totaalpakket. Een hoes of koffer die stevig genoeg zijn om de cello tijdens het reizen te beschermen.
     

Deel Deze Pagina