Zoals in een ander topic gemeld, onderzoek ik het bouwen van een viool. Ik ben bijna zover om de klosjes op de mal te lijmen, maar heb ook alvast een blok hout gekocht om de nek uit te maken. (Lees: om te proberen de nek uit te maken). Nu is dat blok een trapezevormig prisma, terwijl op heel veel instructiefilmpjes men start met een vierkant blok, of is het niet duidelijk te zien wat er precies gebeurt met dat blok alvorens het neksjabloon erop wordt getekend. Verschillende varianten zie ik voorbij komen. Is het de bedoeling er eerst een vierkant van te zagen/schaven? Of teken je gewoon het slabloon op een schuine kant, uitzagen maar en gaan? Lijkt me dat je dan veel meer hout moet verwijderen. Aan de andere kant zal er toch een reden zijn waarom deze blokken in deze vorm worden verkocht.
Het halsblok wat de houtdealers leveren heeft altijd een trapeziumvorm. Dat wordt gedaan omdat er dan minder afvalhout ontstaat en ieder halsblok is er één. Wanneer deze vorm zondermeer wordt gebruikt en er wordt een sjabloon opgelegd, ontstaat er vervorming omdat er dan projectie plaats vindt onder de hoek die het trapezium heeft. Worden er dan ook gaten ingeboord (bestemd voor de toekomstige sleutels), dan gaat het helemaal fout! Dus oppassen geblazen. E is wel een oplossing voor: Een latje of vlak aanbrengen met een dikte die de scheefstand opheft. Op deze manier wordt de kleinst mogelijke fout gemaakt. Wanneer de groene kant (zie tekening) op het plateau van de kolomboormachine wordt geplaatst komen de gaten (kleinere diameter nemen dan ze moeten worden) voor de stemsleutels er in ieder geval mooi haaks op de nerf in. De sjabloon zal een geringe fout bewerkstelligen die kan worden gecompenseerd door de marge langs de afgetekende lijn iets groter te nemen. Een krul steken is voornamelijk creëren met de ogen en een sierlijke lijn maken. Dat maakt iedere krul uniek!
Hartelijk dank voor de reactie! Dus wat het sjabloon betreft: opleggen, uitzagen met een redelijke marge en vervolgens verder afwerken en zorgen dat de hoeken netjes 90 graden worden (waar van toepassing). Voor de gaten is het denk ik ook mogelijk om die pas te boren als de hals in een wat gevorderd stadium is met alleen nog rechte hoeken? Dan is het latje niet nodig.
Wanneer een soortgelijke opvulling óók aan de bovenkant wordt aangebracht, worden daarmee de contouren veel nauwkeuriger. En kan een kleinere marge worden aangehouden bij het zagen. Wanneer de gaten voor de stemsleutels veel later worden geboord, is er meestal geen rechte hoek meer voor handen. Uiteraard is het zo, dat wanneer de gaten er eenmaal inzitten er geen vrijheidsgraden meer zijn. Het is een keuze. Addendum: ik weet niet wat de afmetingen zijn van het halsblok, maar met een beetje geluk kan er een rechthoekig blok van gemaakt worden (zagen) zo lang er nog 42 mm breedte over blijft.
Dat gaat 'm helaas niet worden, kortste kant is 36mm (aan de ene zijde; de andere zijde 39mm). Het stuk hout is dus vrij krom/scheef (in diverse richtingen). Eerst recht schaven en dan de opvulling? Of luistert dat niet zo nauw?
Ik zou het correctievlak ruim bemeten nemen en oplijmen. Nadat de lijm droog is, precies haaks schaven.