Traümerei Schumann.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 27 okt 2017.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hier speelt Mischa Elman Traümerei van Schumann.

    Jozef Mengele de beruchte kamparts, was er een hartstochtelijk liefhebber van.
    Hoe kan het dat deze engel des doods, deze liefelijke muziek zo graag hoorden.
    http://www.classicstogo.nl/features/auschwitz/

     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Tja, dit hoort bij de donkere kanten van de mensheid. Bij sommigen is hun 'donkere kant' pikzwart, dus is het wat extremer.
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Bij sommigen is het karakter pikzwart, maar Mengele was geen loslopend psychopaat die iets verschrikkelijks deed. Hij behoorde tot een grote groep van mensen, die verder een normaal leven leiden en die van kunsten en mooie muziek hielden. Maar aangestuurd door een overheid vervielen zij tot deze wandaden, dat maakt het juist zo onbevattelijk en beangstigend.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2017
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Heel mooie uitvoering voor strijkorkest

     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ik kan niet beoordelen of Josef Mengele een psychopaat (of sociopaat) was, want ik heb daar niet voor geleerd. Maar als hij geen psychopaat, was is het des te onverklaarbaarder waarom deze arts en antropoloog zo’n spoor van gruwelijkheden op zijn geweten had. Hij werd in 1937 lid van de NSDAP en trad een jaar later toe tot de SS. Vanaf 1943 was hij betrokken bij de selectie van slachtoffers ten behoeve van zowel de gaskamer als -onverdoofde- medische experimenten op gevangenen. Ter illustratie: het levend villen en verwijderen van organen ten einde na te kunnen gaan hoelang de slachtoffers de behandeling zouden uithouden. Maar gelukkig leidde hij, in jouw woorden, verder een normaal leven, houdend van kunst en mooie muziek. En daar gaat het maar om.
    Welke rol hierbij is toe te kennen aan iets als ethiek of ethische opvattingen, ontbreekt in je bijdrage. Maar uit de literatuur op dit punt kan worden opgemaakt dat Mengele hierdoor niet al te zeer werd geplaagd.

    Waar ik me wel aan stoor is je opvatting ‘dat lieden als Mengele, aangestuurd door een overheid, vervielen tot deze wandaden.’ Kom nou toch! Geen overheid kan een mens dwingen tot gruweldaden als geschetst. Ik ben mij er zeer van bewust dat mensen in staat zijn tot erge dingen. Maar die geschiktheid moet dan in potentie al aanwezig zijn en ontstaat niet spontaan als gevolg van aansturing door een overheid. Jouw redenering doet mij namelijk al te zeer denken aan het ‘Befehl ist Befehl’. Een argument dat al door het Tribunaal van Neurenberg naar de prullenbak is verwezen.
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik weet niet precies wat je bedoelt Hopf. En ik denk dat jij ook niet precies begrijpt wat ik bedoel. Maar ik geloof dat wij er hetzelfde over denken.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Mij lijkt die Mengele nou niet bepaald een 'fijne vent'.
     
  8. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    het lijkt me dat de onuitgesproken veronderstelling eens moeten betwijfelen dat omdat goede mensen van mooie dingen houden (en de waarheid spreken) dus mensen die van mooie dingen houden niet slecht kunnen zijn..?
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Naar mijn mening deed Mengele niet meer of minder dan dat er telkens in een oorlog gedaan wordt.
    Voor Mengele waren het proeven met enkele personen.

    Het spuiten van Agent Orange, het bombarderen met Napalm, en tegenwoordig het gebruik van glyfosaat...

    Monsanto is zo wie zo verbonden aan Agent Orange en Roundup (glyfosaat)....
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het is juist zo onbegrijpelijk dat mensen die van mooie dingen houden, en die ontroerd kunnen raken door mooie muziek, zulke vreselijke dingen kunnen doen.
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Omdat anderen ook vreselijke dingen deden en doen maakt Mengele niet beter.
     
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Wellicht is het dan begrijpelijker dat mensen die slechte dingen doen, ook van lekker eten, mooi weer, kunst en muziek houden...?
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2017
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik begrijp deze zin niet. Lijkt me ook geen Nederlands. :eek:
     
  14. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    klop. Moet zijn:

    het lijkt me dat we de volgende onuitgesproken veronderstelling "omdat goede mensen van mooie dingen houden kunnen mensen die van mooie dingen houden niet slecht zijn" moeten betwijfelen.
     

Deel Deze Pagina