Tricolore darmsnaren

Discussie in 'Overig' gestart door vanezcha, 24 nov 2012.

  1. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Goede dag,

    Ik weet niet in welk gedeelte ik dit bijdrage moet posten, het heeft namelijk met setup en ook spelmanier te maken...

    Ik heb een paar vragen, het gaat namelijk over darmsnaren, bijvoorbeeld Tricolore.

    Al een tijdje ben ik aan het overwegen om darmsnaren te gebruiken, ik heb voor Tricolore gekozen omdat ik denk dat deze set wat goedkoper is dan andere darmsnaren set die ik heb gezien. Voor de E snaar wil ik Goldbrokat E (met kogel)

    Maar dan wordt het mijn eerste keer om darmsnaren te gebruiken. En omdat het mijn eerste keer is heb ik toch wel nogal domme vragen:

    1. Welke gauge geeft makkelijker respond? Heeft dit wel te maken met de manier hoe ik streek en hoe zwaar mijn strijkstok is? Ik heb een Arcus CF strijkstok, heel licht dus.

    2. Varnished of unvarnished?

    3. Heeft mijn viool wel andere setup nodig? Bijvoorbeeld een lagere kam?

    4. Mijn viool heeft alleen 1 finetuner op de E snaar, ik denk dat het een hill startstuk is. Kan ik wel snaren met lusjes gebruiken (GDA)? (Ik heb altijd snaren met kogels gebruikt.....)

    5. Heeft iemand ooit Tricolore snarenset gebruikt? Zo ja, is de pitch wel stabiel?

    6. Als je wel darmsnaren gebruikt, welke snarenset gebruik je?

    Groet,

    Vanessa
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Ik heb nog nooit van die snaren gehoord...

    E snaar zou ik staal met aluminium of zilver wikkeling nemen.

    1, heeft te maken met de druk van de snaren op de viool. De viool kan van nature te zacht klinken dan moet je forte nemen, als de viool te hard/schel klinkt dan neem je dolce. 9/10 volstaat medium.

    2, huh? nog nooit van gehoord.

    3, nee zeker niet, lagere kam speelt makkelijker maar daardoor krijg je een warmere toon ten koste van kracht/openheid.

    4, lus gaat niet om een fijnstemmer voor kogel, de meeste sets komen met kogel aansluiting. GDA zijn altijd kogel of hebben een knoopje (darmsnaren zonder wikkeling)

    5, ik gebruik zelf passione en ben er zeer tevreden over, paar dagen inspelen en ze zijn heel stabiel en klinken zeer warm en open maar dat verschilt per instrument.

    6, -
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    @Vanechza:

    ik ken het Tricolore merk niet, maar heb voor een Barokinstrument wel eens een set darmsnaren aangeschaft. Er is een site die je via een aantal variabelen zoals de gewenste frequentie voor de A en de snaarlengte, het resultaat van een berekening laat zien op welke dikte je dan uitkomt. Ik heb dat hier even voor je neer gezet. (Even de Gamut String Calculator selecteren, daarna de Violin family en dan volgt de rest vanzelf). In dit voorbeeld loopt de spankracht af van hoog naar laag. Je kunt voor de G een wat hogere spankracht selecteren en dan krijg je ook een grotere dikte natuurlijk. Moet je zelf even proberen. Het mooiste is om ook de G en de D een beetje dezelfde spankracht mee te geven.

    In Nederland zit een dealer die deze snaren verkoopt: Berry Hendriksen.

    @Chrish,
    De snaren waar Vanechza op doelt (tenminste dat denk ik) zijn allemaal niet omwikkeld. Voor een betere kwaliteit worden deze darmsnaren geslepen om overal even dik te worden. Ze kunnen ook worden behandeld met een laklaagje waardoor het gewicht (iets) toeneemt. Er zijn wel YouTube-filmpjes van firma's die laten zien hoe een darmsnaar dan wordt gemaakt.

    Bij dit soort snaren zit er geen kogeltje aan dus heb je ook niets aan een fijnstemmer. Die is trouwens ook niet nodig bij dit soort snaren.

    Frits
     
  4. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Bedankt.

    Dit is de Tricolore set, door Gamut dus.

    Ik zie dat Berry Hendriksen Gamutsnaren verkoopt maar niet Tricolore. Hoe duur kost Gamut snaren bij mnr Hendriksen? Op Gamut site kost het bijna dezelfde als Pirastro Passione en Olivs. Tricolore GDA is dus nog goedkoper, vergelijkbaar met de prijs van Obligato.

    Ik denk dat ik GDA Tricolore in medium gauge ga kopen, en goldbrokat E medium gauge met kogel (op gamut site hebben ze dan alleen lusje, deze ga ik ergens anders kopen).

    Experimenteren kost geld, maar ja..... :rolleyes:
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Uit de Gamut-site blijkt dat Vanechza omsponnen snaren wil hebben; op barokinstrumenten worden meestal niet-omsponnen darmsnaren gebruikt. Pirastro had vroeger ook uitstekende omsponnen darmsnaren.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Voor de A- en de D-snaar volgt dat niet uit de informatie van de site, want die snaren zijn met of zonder omwikkeling te verkrijgen.
     
  7. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    sorry voor de onduidelijkheid. Ik weet niet wat "wound gut" en "plain gut" in het nederlands heten, en weet ook niet wat ze bedoelen met varnished en unvarnished (heb snaren reviews gelezen in het engels en ze hebben zo gepost...)

    wat voor effect heeft het als ik snaren met of zonder omwikkeling koop?
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Snaren zonder omwikkeling zijn gevoeliger voor zweethanden en vocht, ze zullen iets sneller ontstemmen. Ik vermoed dat omwikkelde snaren langer meegaan, maar ik heb dit nooit empirisch getoetst. Ik denk dat een gelakte niet-omwikkelde snaar ook iets langer meegaat dan een ongelakte niet-omwikkelde snaar. Maar dat zijn maar vermoedens. Trouwens, by Savarez is sprake van "oiled gut", dat maakt het nog spannender..
     
  9. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Ik zou zeggen ga naar een vioolbouwer en probeer wat snaren. De meeste hebben wel gebruikte snaren liggen die je kunt proberen.

    De wikkeling zorgt voor een complexere toon. Enkel darm is heel warm en geschikt voor de barok muziek.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    De omwikkeling zorgt voor meer massa, dat is het voornaamste doel om te omwikkelen. De snaar moet namelijk een bepaalde dikte hebben om spankracht te creëren:

    [​IMG]

    Het materiaal van de omwikkeling zorgt ook voor meer of minder massa: zo is aluminium veel lichter dan wolfraam of zilver.

    Het is mij niet bekend dat een omwikkeling zorgt voor een complexer scala aan boventonen.
     
  11. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Goede avond,

    het is ook waar dat de snaren sneller onstemmen, daarom zit ik te twijfelen, maar op de andere kant ben ik erg benieuwd naar darmsnaren. maar aangezien dat omwikkelde snaren van Tricolore toch wel ietsje duurder zijn, kan ik vergelijken als Pirastro Passione, en dat zonder verzendkosten ook nog.... :( want in nederland, denk ik, verkoopt nog niemand Tricolore snaren, wel Gamut snaren, zoals mr. Fritz de link heeft gepost...

    ik ga toch mr Hendriksen emailen over gamut snaren, anders neem ik gewoon passione....

    @Chrish: ik wist niet dat ik gebruikte snaren kan uitproberen bij een vioolbouwer! Bedank voor de tips!
     
  12. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Misschien handig om te zeggen op wat voor viool je speel? Ik speel op een oude viool daar klinken darmsnaren meestal goed op, op moderne violen is dit minder... hoe is de klank kleur nu, wat voor klank wil je bereiken? Als je er geen verstand van hebt kan de zoektocht naar de juiste snaren duur uitvallen...

    Ik weet b.v dat de bekende pirastro evah snaren het niet goed doen op mijn instrument. Waarschijnlijk door de hoge tensie waardoor het instrument geknepen wordt.
     
  13. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    wat betekent oude viool? Barokviool?

    ik heb thomastik dominant, corelli alliance vivace, larsen tzigane, pirastro tonica gehad maar....ik heb minus punten, vooral corelli alliance vivace >> deze klinken als dode snaren op mijn viool. larsen tzigane klinkt goed, maar ik denk beter voor volksliedjes (en de E snaar maakt zo'n raar geluid als ik accoorden speel, en dat na 1 maand te hebben gespeeld met deze snarenset, en met de hele set vind ik dat ik niet stoer kan spelen, ik bedoel, er waren een paar maten op het blad waar het een beetje stoer moest klinken, maar wat ik hoorde van deze set was niet stoer genoeg, was gewoon zo'n "soft" geluid, kwam niet door mijn spel of zo, want met thomastik dominant lukte het wel), dominants vind ik goed, maar de D snaar.....(dominants GDA heb ik zowieso beschouwd als standard snaren voor mijn viool), tonica is dun (heb ik maar een tijdje ermee opgespeeld, maar deze set werd zo snel versleten).

    G en D wil ik wat warmer, A en E wel wat lichter. ik dacht aan GD infeld red, AE infeld blue, maar de hoge tensie is wat maakt mij zitten nadenken de hele tijd....
     

Deel Deze Pagina