Tsjechische cello

Discussie in 'Cello' gestart door Yolande, 22 jan 2008.

  1. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Hallo!

    Ik heb de mogelijkheid om een mooie cello te kopen. Hij komt uit Tsjechie.

    Heeft er iemand ervaringen met cello's uit Tsjechie? Zijn deze van redelijke kwaliteit? Veel meer nieuws (soort hout o.i.d.) is mij (en de verkoper) niet bekend. Hij zou door een officiele vioolbouwer uit Tsjechie geimporteerd zijn.

    Wie kan me er wat over vertellen?

    Groetjes,

    Yolande
     
  2. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    Ik denk dat je een beetje te weinig details hebt om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. :/ Een cello uit Tjechie?? Klinkt ongeveer het zelfde als : is bier uit Tjechie OK??? sorry een serieus antwoord is op deze manier niet mogelijk.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Wanneer je het een fijne cello vindt die speelt zoals jij graag wilt en je hebt ook het nodige vergeleken, ga er dan mee naar een (andere) vioolbouwer voor een taxatie van de handelswaarde en de verzekeringswaarde, zodat je weet dat de gevraagde prijs niet te hoog is.
    Oordelen over een instrument dat je niet in handen hebt en niet kunt zien is meestal lastig, tenzij het om zo'n internetprul van 100 euro gaat.
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Yolande,

    Ik ben bekend met een aantal zeer goede vioolbouwers in Tsjechië, maar er wordt in elk land ook wel troep gebouwd.

    Je zou dus iets meer details moeten geven.

    Wel is Tsjechië naar verhouding goedkoper, omdat het arbeidsloon gewoon wat minder hoog is, dus de verkoopprijs daardoor ook. Maar ja, het importeren kost dan weer geld.

    Ik heb zelf een professionele viool uit Tsjechië en bevalt zeer goed. De taxatiewaarde was op het moment van importeren drie keer zo hoog als de inkoopprijs in Tsjechië, vanwege die lage loonkosten dus.

    Ik speel er reeds tien jaar met heel veel plezier op.
     
  5. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Nou, hier dan iets meer info. De cello komt uit Tsjechie van Hercikova instrumentbouwers. Houtsoort is me (en de verkoper) nog steeds onbekend, maar de cello glimt erg. Dus hij zal wel niet handgelakt zijn. Als ik op de naam 'Google', dan krijg ik allemaal onleesbare pagina's ha ha...

    Kent iemand die bouwer?

    Groetjes,

    Yolande
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Hercikova duidt eerder op een vioolbouwster dan op een vioolbouwer
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Huh?? Logica?

    Heeft zoiets als: Kournikova eindigt op een a en is dus een vrouw.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Tsjechoslowaakse logica!

    Ik vond geen Hercikova op http://www.musicologica.cz/slovnik/hesla.php?op=sekce&psm=He
    van de universiteit van Brno, waar allerlei tsjechische en slowaakse vioolbouwers worden genoemd en soms beschreven. Een Hercikov uit de 19 eeuw is daar wel te vinden.

    Maar dat zegt wellicht ook niet alles.
     
  9. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    Even relativerend:
    Klinkt de cello naar je zin?
    Heeft die voldoende mogelijkheden voor de toekomst?
    Is de prijs die er voor gevraagd wordt naar jou idee in verhouding met wat de cello biedt?
    Heb je de cello kunnen vergelijken met andere in de zelfde prijsklasse liggende instrumeten en je vindt deze nog steeds de beste?

    Is alles met ja beantwoord?

    Koop dan deze cello, want het maakt echt niet uit van welke maker die is. Het gaat om de klank, hoe die speelt en de mogelijkheden die het instrument jou biedt.

    Geniet van het instrument alsof het een Strdivarius is. Wie weet is de maker over 100 jaar wel heel erg beroemd.
    ;)
     
  10. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Nou, ik heb hem gekocht hoor! En ja hoor, ik heb er gelijk een band mee gekregen. Hij deed me daadwerkelijk wat toen ik hem zag.

    Er moet nog wel wat aan gebeuren. De kam heeft te brede pootjes, en vanmiddag gaat de cello dan ook naar een vioolbouwer voor een andere. Er moesten ook nieuwe snaren op, omdat hij nu klinkt als een snerpende rockgitaar. Zie mijn stukje bij 'spel' voor vragen over nieuwe snaren.

    Dus dank voor al jullie reacties, vooral de laatste van Kaapsviooltje. Natuurlijk gaat het er om wat ik er zelf van vind, maar je bent toch altijd bang voor de figuurlijke 'kat in de zak'. Mijn leraar heeft hem echter gisteren gezien en even bespeeld, en op de kam en de snaren na (en hij moet nog wat meer ingespeeld worden, hij is nog iets te nieuw) kan het een prachtding worden. Ik heb er dus goed aan gedaan.

    Groetjes,

    Yolande
     
  11. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    [sorry, ik reageerde op het verkeerde bericht]
     
  12. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Zomaar uit nieuwsgierigheid: als de cello klonk als een snerpende rockgitaar, en je docent was er op het moment van kopen niet bij om een oordeel te geven, wat heeft je dan doen besluiten om hem te kopen? Ik kan me zo voorstellen dat de klank je als eerste aan moet spreken, en die was niet je van het begrijp ik uit je bewoordingen!

    Nogmaals, gewoon nieuwsgierigheid.
     

Deel Deze Pagina