Twee violen (Wunderlich en Mittenwald)

Discussie in 'Aangeboden' gestart door LvdH, 31 mei 2016.

  1. LvdH

    LvdH

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    2
    Ten gevolge van het overlijden van mijn vader vorig jaar (2015) ben ik in het bezit gekomen van 2 violen en 2 strijkstokken. Ikzelf speel geen viool en heb er ook totaal geen verstand van. De violen en strijkstokken die nu in mijn bezit zijn wil ik daarom verkopen. Maar hoe en waar kan ik dat het beste doen?
    Mijn voorkeur gaat uit naar het verkopen aan een winkel of vioolbouwer. Dit omdat ik er niets voor voel dat ' jan en alleman' aan mijn deur staat en op de violen wil spelen (begrijpelijk) met het risico dat ze daardoor beschadigd raken. Daarnaast weet ik ook totaal niet welke prijsstelling bij deze violen en strijkstokken hoort.
    Wie kan en wil me helpen en/of informeren welke weg ik in deze het beste kan bewandelen.

    Het gaat om de volgende violen:

    - Kurt Wunderlich Maker Detroit 1967
    - Staatliche Fachschule für Geigenbau. Mittenwald 1998/4152

    Wat de strijkstokken betreft. Een van de strijkstokken heeft een ivoren slof, de ander een zilveren.

    Alvast mijn grote dank voor de hulp.

    vr. groet L. vd Heijden
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hallo L vd Heijden.

    Je kunt je violen gewoon aanbieden aan een vioolbouwer bij jou in de buurt, je kunt gewoon binnen lopen en vagen of ze interesse hebben en/of eventueel een taxatie laten maken van de violen zodat je inzicht krijgt in wat ze waard zouden kunnen zijn.
    Binnen lopen bij een vioolbouwer en je violen te koop aan bieden is heel normaal, daar zullen ze niet raar van op kijken.

    Zoek op internet even aar vioolbouwers bij jou in de buurt.
    Je kunt natuurlijk ook bij meerdere vioolbouwers binnen lopen voor meerdere aanbiedingen.

    Succes met de verkoop.!
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Eerst de violen en stokken laten taxeren door een goede vioolbouwer. Je hebt de mogelijke huidige verkoopprijs nodig, niet een papiertje voor de verzekering. Dan weet je tenminste waar je het over hebt.

    Of vioolbouwers interesse hebben om de violen te kopen vraag ik me af. De markt is wat moeilijk momenteel. Als ze dat wel willen moet je rekenen op ongeveer 50% van de verkoopwaarde.
    Je kan de violen ook in consignatie geven bij een vioolbouwer. Als ze verkocht worden krijgt de vioolbouwer een percentage van de opbrengst.

    Als dat in jouw omgeving niet lukt kan je het ook eventueel bij deze firma proberen:
    http://www.corilon.com/shop/en/consignment_sales.html

    Succes!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik zou ze laten taxeren, desnoods bij twee verschillende bouwers.

    Corillon is sponsor van deze site, dus warm aanbevolen. Hoewel ik denk dat het daar (bij Corillon) meer gaat om de oudere en duurdere instrumenten. Maar er een mailtje aan wagen is niet zo veel werk. In het Engels zal dat wel lukken.
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Een viool is waard wat men er voor wil betalen. Aan een particulier verkopen is wat lastiger maar brengt meestal meer op dan aan een vioolbouwer verkopen. Een vioolbouwer kijkt je meestal zuinig aan. Achter zijn rug hangen hele rijen violen te bewijzen dat hij echt niet op jouw viool zit te wachten. Voor een heel goed instrument heeft hij soms nog wel belangstelling. Maar vaak moet hij er werk aan verrichten en soms hangt het instrument ook nog een hele tijd in zijn winkel wat ook geld kost. Ja en hij wil er natuurlijk ook nog wat aan verdienen. Wij begrijpen dat niet, want wij denken dat vioolbouwers alleen maar gepofte houtwormen eten.
     
    marloes s en Geert vinden dit leuk.
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Een viool verkopen kan soms moeilijker zijn dan er een te bouwen.
     
  7. LvdH

    LvdH

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    2
    Dank voor jullie reacties en adviezen.
    Ik zal met de violen en strijkstokken naar enkele vioolbouwers/winkels gaan voor een taxatie mbt verkoop. (anders dan voor verzekering). Dan weet ik ook de staat van de spullen en kan er een juiste prijs/kwaliteit bedrag gesteld worden.
    En ja, natuurlijk is het maar wat iemand voor iets over heeft. Maar dat geldt voor alles.
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    als het een echte Kurt Wunderlich is dan heb je in ieder geval een betrekkelijk kostbare viool. De Mittenwalder is vermoedelijk wat minder waard.
     

Deel Deze Pagina