Uyea = VSO ??

Discussie in 'Overig' gestart door Lauriintjeh, 23 aug 2008.

  1. Lauriintjeh

    Lauriintjeh

    Lid geworden:
    22 aug 2008
    Berichten:
    5
    Valt een Uyea viool ook onder de categorie VSO?
    Of zijn deze van betere kwaliteit?

    Thx op voorhand

    ;)
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Onder verschillende onderwerpen is over goedkope E violen op dit forum heftig gediscussieerd. Alle leden die er een mening over hadden hebben hem ook al gegeven. Zoeken in de forum archieven levert de nodige argumenten op die behulpzaam kunnen zijn bij het besluiten een dergelijk "instrument" wel of niet te kopen.
    De betreffende viool heeft dezelfde electronica als 98% van alle andere goedkope Chinese E violen en wordt wereldwijd onder meerdere namen verkocht.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Of de Uyea onder de definitie VSO valt, is over te praten.

    Wanneer ik de fotootjes bekijk die elders zijn geplaatst over de Uyea-serie, denk je bij de aanblik wel gelijk aan een soort viool of strijkinstrument.

    Het zijn ook nog bespeelbare dingen en in dat opzicht hebben ze een meerwaarde boven de object-achtige violen of viool-achtige objecten.

    Want daar tussenin begeven de VSO's zich naar mijn mening.


    Frits
     
  4. Lauriintjeh

    Lauriintjeh

    Lid geworden:
    22 aug 2008
    Berichten:
    5
    Dankjewel voor de tips.
    Alleen vind ik het wel spijtig dat ze misschien van niet zo'n goede kwaliteit zijn want ik vind de vorm heel mooi.
    Dan ga ik maar opzoek naar een ander merk viool met die vorm :)

    Grtz

    (PS: als er nog mensen zijn met andere meningen of ervaringen mogen die altijd gepost worden)
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    VSO vind ik een beetje een vreemde term... een object in de vorm van een viool. Dat geldt toch voor elke viool? (behalve violen die niet de vorm hebben van een viool)

    Maar waarschijnlijk zal bedoeld zijn dat het buiten de vorm van een viool geen verdere overeenkomsten met een viool heeft :p.

    Ik heb trouwens in dit topic heel veel berichten gezien over violen die juist niet de vorm van een viool hebben (zoals het herfstblaadje van Frits).
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dit hele item van VSO is moeilijk vast te leggen in een definitie. Het fotootje van het ‘herfstblad’ waarnaar je verwijst is in feite een esdoornblad, wat Canada in zijn vlag heeft. Aangezien de maker uit Canada komt en de meeste violen ook nog eens een achterblad van esdoorn hebben, lijkt me de term VSO van toepassing. Mede ook al, omdat er denk ik, weinig lezers zijn die dit als een gitaar of mandoline zullen betitelen.

    Maar wanneer je een zogeheten ‘klompviool’ bekijkt, zit daar niet echt de vorm van een viool in, terwijl de eerder genoemde lezers ook dit geval niet direct als gitaar zullen zien en meer de richting uitdenken te maken te hebben met een ‘vioolachtig apparaat’.

    Tja, een VSO wat is het?
    Ik ga er niet om strijden, maar wanneer het accent gelegd wordt op ‘Object’ zal het meestal aan de wand belanden, omdat het nauwelijks of niet bespeelbaar is. Wordt het accent gelegd op ‘Violin shaped’, dan zijn er weer andere mogelijkheden.


    Frits
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Een violin shaped object (vioolvormig voorwerp): ik versta eronder een op een viool gelijkend voorwerp. Ik duid er een van hout gemaakt object mee aan waarvan de maker ons wil doen geloven dat het een viool is. In de praktijk zijn dat meestal de supergoedkope krengen van 50-150 euro uit de categorie onbespeelbaar speelgoed (ik hoop dat de discussie hierover nu niet wéér losbrandt)

    Op dit forum heeft het begrip langzamerhand een wat andere inhoud gekregen, namelijk een voorwerp dat als viool gebruikt kan worden. Viool-Follies is wellicht een betere benaming.
     

Deel Deze Pagina