Heeft de viool vakantie nodig ? Persoonlijk dacht ik van wel. Een instrument met gespannen snaren heeft een grote druk te verwerken. Deze druk kan zelfs op diverse onderdelen van het instrument deformatie geven. Als we nu zo nu en dan die spanning verminderen. Dus de viool een tijdje vakantie geven. Dan zal dit een gunstige uitwerking hebben op die onderdelen die het ergste onder deze spanning te lijden hebben.
Je kunt een (alt)viool of cello best een tijd wat minder druk op het bovenblad geven, maar dan wel als je dat voor relatief lange tijd doet. Een vakantieperiode van drie weken lijkt me veel te kort. Te kort voor het instrument om weer in balans te komen. Wanneer je dan weer de snaren op spanning brengt moet er tijd genoeg zijn om alles weer in evenwicht te krijgen: de druk op de kam en dus bovenblad alsmede de zangbalk via de stapel ook het achterblad en krans. Dus eigenlijk het gehele systeem. Ik zou er voor kiezen alleen dán de spanning te verlagen wanneer er duidelijkheid is dat dit voor een lange periode is. Laten we zeggen minimaal een paar maanden. En dan niet steeds het systeem ontregelen door de snaarspanning weer te verhogen en te verlagen, dat is funest voor het instrument, dat komt nooit in balans!
Ik denk ook niet dat jij vrijwillig in een situatie komt dat je je viool wat maanden een beetje laat ontspannen. Het lijkt mij wel een goed advies van Frits om niet voor wat vakantieweekjes je instrument iets te ontspannen. Als je daarna weer wilt gaan spelen en bijvoorbeeld in een ensemble je beste beentje wilt voorzetten, kon het weleens heel lastig worden met een instrument dat dus weer een beetje moet worden 'ingeregeld' of hoe je het ook noemt. Ik denk trouwens ook dat als iemand wat maanden ergens anders zit, dat zij/hij dan ook graag de viool mee wil nemen. Tenzij het echt om een avontuurlijke trektocht gaat over rotsketens en door andere (klimatologisch) lastige gebieden. Dan zal eerder de cello thuisblijven als er gevlogen gaat worden met dure tickets.