van Gitaar naar Viool

Discussie in 'Overig' gestart door Richard, 16 jan 2009.

  1. Richard

    Richard

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    2
    Hallo mede muzikanten,

    Zoals de meeste op dit forum bespeel ik een instrument, een gitaar welteverstaan. Nu loop ik al een tijdje rond met het idee om de viool op te pakken simpelweg omdat het een schitterend instrument is. Wat me bezighoudt is of ik een streepje voor zal hebben op beginners zonder enige ervaring. De gelijkenissen zijn natuurlijk opvallend tussen gitaar en viool maar houd het hier dan ook op? In grote lijnen bijvoorbeeld behendigheid van de linkerhand (pinkie/etc.), de opzet van het fretbord waarbij die bij de viool natuurlijk denkbeeldig is. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.. of die er juist gitaar bij zijn gaan doen.

    Erg informatief forum trouwens!

    Groeten Richard
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Welkom op dit forum!

    Ongeveer 30 jaar geleden ben ik met klassiek gitaar spelen begonnen. Prachtig om met dat geluid je gevoel vorm te geven. Toch na al die jaren ben ik overgestapt naar de viool
    Als jij als gitarist die overstap ook maakt, kun je inmiddels al goed noten lezen, neem ik aan... Maar als je gewend bent om louter accoorden te spelen, wordt jouw overstap naar viool mijns inziens wat lastiger.

    Inderdaad, bij beide worden de tonen door de combinatie van beide handen gemaakt. Een gitarist hoeft alleen maar de juiste snaar aan te slaan.
    Een violist hanteert nog een strijkstok om de toon in te kleuren.
    Omdat de gitaar 6 snaren heeft en de viool 4, moet je nieuwe postities wel leren. Ook de stand van je linkerhand is ook heel anders dan wanneer je gitaar speelt.
    Ik heb dan nog niets gezegd over je rechterhand met daarin je strijkstok... Dat gaat helemaal anders.

    Laat je je niet afschrikken: vioolspelen is heerlijk.
    Inmiddels speel ik nauwelijks meer gitaar.
     
  3. Richard

    Richard

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    2
    Hoi Koffienee, bedankt voor je antwoord!

    Wel een goed punt over de gitaar-style die je speelt, wat dat betreft ben ik niet erg doorsnee, Am-D-G schemaatje kan ook wel gezellig zijn maar ik speel vooral progressieve metal, wat naar mijn inziens het dichtst "viool-spel" benaderd. Vaak technische riffs met veel wendingen. Kwa viool spel zijn er zo op gehoor natuurlijk een hoop verschillende kleuren en smaken maar deze overeenkomst valt me als gitarist wel op. Later ben ik ook andere dingen gaan spelen onder anderen akkoorden-leer en klassiek, dat boeit me sowieso erg maar het klassiek spelen op gitaar was niet voor mij weggelegd, wel mooi maar te prielerig.

    Wat me aanspreekt bij viool is dat je je geluid meer zelf kan vorm kan geven. Bij de gitaar is het wat vibrato en timbre en dan houd het wel ver op.. Wat me aanspreekt bij de viool is het solistische karakter (orkest is ook prima) en natuurlijk de expressieve klank ervan. Dat mis ik echt bij de gitaar en waarschijnlijk de tekortkoming van het plectrum. Wel grappig dat je zegt dat de stand van je hand weer heel anders is, moet het echt eens gaan proberen, ben ook benieuwd of de notenbalk hetzelde is als van de gitaar of is dat weer een andere sleutel?

    maar goed :cool: nu nog een leraar en een viool! :D
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik denk dat die al ontwikkelde behendigheid van de linkerhand en ook de al geleerde coördinatie tussen linker arm en hand en rechter arn en hand van groot voordeel is.
    Paganini speelde ook gitaar en mandoline. Dus wellicht is dat een extra stimulans.
    Veel plezier gewenst met je viool. :)
     
  5. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Je hebt best wel een voorsprong als je al gitaar kunt spelen en dan pas met viool begint. Vooral dat bewegen van je vingers(snel bewegen/pink neerzetten). Maar je moet best wel veel weer afleren(bij gitaar mogen die noten niet door blijven klinken, daardoor leg ik steeds mijn hand op de snaren terwijl het bij viool helemaal niet hoeft.
    Makkelijker bij viool is dat je niet zoveel noten tegelijk hoeft te spelen, maar viool vind ik wel veel moeilijker te leren(geen fretten, je rechterarm meer gebruiken).

    @koffienee: "alleen maar de juiste snaar''? je moet er wel meer(meestal 2 tot 5) tegelijk aan slaan en bij viool kun je er toch maar 2 tegeijk strijken.
     
  6. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Een ander instrument is zeker een voordeel, al is het niet motorisch, dan is het wel psychisch... je bent gewend om noten te lezen en deze te vertalen naar een instrument en ook muziek interpreteren zal sneller gaan.

    Mela, op de viool worden ook vaak akkoorden gegeven (vaak worden die, zeker als het viertonige akkoorden betreft gebroken gespeeld). En in sommige stukken wordt met drie snaren tegelijk gespeeld, door een relatief hoge stokdruk. Een violist is dus niet beperkt tot twee snaren tegelijk.
     
  7. Rynk

    Rynk

    Lid geworden:
    27 jan 2009
    Berichten:
    2
    Maar het is wel handig. Ikzelf speel dan nog geen viool(ik leer het mezel, ja ik weet het, zoek een leraar, blablabla, maar dat is te duur), maar toen iemand van mijn klas me een toonladder voordeed, kon ik hem perfect naspelen, geen halve toon te hoog.

    Dus een gitaar is zeker handig.
     
  8. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Het naspelen is niet alles he. ;) Dan is er nog techniek. Als je dat niet hebt gaat het later botsen.:) (Heb het ook een paar maanden geprobeerd)

    Ik heb laatst ook geprobeerd gitaar te spelen, helaas ging dat niet zo goed. Net als bij alle andere instrumenten die ik bespeel kom ik soms in de knoop en neem de grepen van viool of trompet over.
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Te duur? Er zijn conservatoriumstudenten die voor € 10 per uur les geven, als je dat twee keer per maand doet, ben je voor € 20 per maand voorzien van vioolles en dan leer je tenminste iets.

    Verkeerd aangeleerde dingen door intensieve les over een paar jaar af moeten leren... dat is pas duur!
     

Deel Deze Pagina