vaste arm

Discussie in 'Overig' gestart door mela93, 22 mei 2008.

  1. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Hallo!

    Ik heb een vraagje: sinds een paar dagen lijkt mijn rechterarm een beetje vast te zitten(alleen tijdens het spelen). Ik kan niet lekker meer spelen, het gaat stroef. OP verschillende websites en ook in boeken stond echter dat je regelmatig bewegingsoefeningen moest doen om dit te voorkomen. Weet iemand een paar van die bewegingsoefeningen?

    PS: bij linkerhand geen problemen. Vanwaar dit verschil?
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Heb je iets speciaals gedaan voordat je stroefheid opmerkte? Bijvoorbeeld, heel veel viool gespeeld in een strijkersweekend of iets dergelijks?
    Er kan ook iets fout zitten in je streektechniek, die deze stroefheid veroorzaakt. Laat dus je leraar even hiernaar kijken.

    Bewegingen die je kan maken zijn rustige zwaaibewegingen vanuit de schouder met ontspannen hangende arm, terwijl je voorover staat. Die bewegingen kan je eventueel met twee armen maken. Beide armen kruisen elkaar dan.

    Een goede remedie is ook een aantal dagen of een week niet spelen. Rust geneest heel wat blessures.
    Sterkte ermee! :)
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Ik heb dit in het begin gehad met piano, verder nooit met vioolspelen. Heeft te maken met de intensiteit waarmee je speelt. Waarschijnlijk strijk je ook verkeerd.
     
  4. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Bedankt voor de antwoorden. De bewegeginsoefening van Alexander verhielp al wat, maar ik speel maar een half uur per keer. Ik merk nu steeds als ik langer speel dat m'n rechterarm beter 'los' komt. En nee, strijkersweekend is volgens mij voor betere mensen. (Wat is dat trouwens precies?)

    Mela93
     
  5. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik ben blij dat het al wat beter gaat.
    Een strijkersweekend is een weekend lang met een orkest of ensemble een aantal stukken repeteren en bijvoorbeeld op zondag uitvoeren. 's Avonds ga je dan ook nog vaak duo's spelen of kwartet. Je speelt dan echt heel veel en heel lang en kan daardoor je linker of rechter arm overbelasten. En dan krijg je bijvoorbeeld problemen als 'stroefheid'. :)
     

Deel Deze Pagina