veranderde toon op mijn cello

Discussie in 'Cello' gestart door gerardk, 5 okt 2012.

  1. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Sedert gisteren klinkt de a, gespeeld op d-snaar van mijn cello als een soort blatende toon, hard en hol. Wel een a maar een bijzonder lelijke. Verder geen veranderingen.
    Wat zou dit kunnen zijn? Het instrument is niet gevallen; het is iets vochtiger in huis dan de afgelopen tijd maar ook niet abnormaal hoog (55)? Ik hoor graag een commentaar van speler, docent of bouwer.

    Gerard Kind
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Beste Gerard,

    aan de hand van de verstrekte gegevens lijkt het me moeilijk vast te stellen wat de precieze oorzaak is.
    Ik zou proberen er achter te komen wat de situatie was vóór het probleem zich voordeed en hoe de situatie is nu het zich voordoet. Soms worden veranderingen over het hoofd gezien. Het zou best kunnen zijn dat toch de vochtigheid een rol mee speelt. Misschien dat het instrument in een andere ruimte werd geplaatst? Een relatieve vochtigheid van 55% is niet écht hoog, maar kan juist het ongewenste effect teweeg brengen.

    Frits
     
  3. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Een paar jaar geleden heb ik ook eens zoiets gehad. Ik speelde steeds in een kamer met een gaskachel. De oude was overleden, de nieuwe kachel was nog niet aan. Niks aan de hand, mijn cello klonk als ik gewend was.
    Maar van de een op de andere dag leek er een metalen geluid in de cello te zitten. Ik werd er helemaal radeloos van. Nieuwe snaren opgezet, nog steeds hetzelfde.
    Toen ik eens in een andere kamer speelde hoorde ik opeens niets meer van dat rare geluid. Kennelijk was het feit dat de kachel brandde genoeg om ervoor te zorgen dat de ijzeren behuizing van de kachel ging meeresoneren. Als ie afgekoeld was, was het nare geluid weer weg.
     
  4. gerardk

    gerardk gerard kind

    Lid geworden:
    27 aug 2011
    Berichten:
    24
    Dank voor jullie reacties Frits en Jos. Er staat inderdaad een gaskachel in de kamer. Ik ga gewoon eens ergens anders spelen.

    Groet van Gerard
     

Deel Deze Pagina