Eindelijk ben ik er in geslaagd een dunne laag ebbenfineer netjes op mijn baroktoetsen te lijmen ( bovenkant fineer vochtig maken, spiritusvlammetje er onder> mooi gebogen laagje ebben) en dan lukt het me niet goed de toets helemaal zonder lijmnaad op de hals te lijmen. Ik maak onderkant van de toets en de bovenkant van de hals met vijl, fijn schuurpapier-op-blokje en met schraapstaal helemaal vlak en toch houd ik telkens een zichtbare lijmnaad over. Wat doe ik fout? Is er een truc(je)? Is mijn warme lijm te dik? Moet de druk van de lijmklemmen nog groter?
- geen schuurpapier gebruiken - droog passen en steeds iets weghalen met een schraapstaal totdat visueel aan beide zijden de kier weg is - stropklemmen gebruiken en twee corpusklemmen op het hieltje - verse lijm gebruiken, niet te dun, maar zeker niet te dik - opletten dat de toets en hals precies op elkaar zitten, je hebt maar heel even om te corrigeren. Succes!
Stropklemmen? Internet levert me één stropklem op, voor een Honda..! Hoe ziet ie er ècht uit? Ja Bert, ik ben een amateur.
Of ik ze daar nu zou kopen is de vraag: https://shop.gewamusic.com/#ui/Controller.php%3F__dopostback=qtcl5nr1rhg7ah8bua4dfgbse1__Controller__loadDetail__boxview_sourceId_1_articleId_2155_articleSummaryId_1158_articleGroupId_757__&bB=1[1] Ik heb ze ooit ook eens bij een bouwmarkt in de graaibak voor 1 euro gezien, maar daarna nooit meer. Mogelijk heten ze hier en daar ook anders.
Jammergenoeg kan ik deze link niet openen, mijn browser ondersteunt deze site niet. Zegt ie. En ik wil mijn systeem niet ontregelen, want voordat ik het weet, kan ik internet niet meer op. En dan mis ik misschien wel bijdragen die nuttig voor me zijn. Zoals die van Bert.
Stropklem: het lijkt op een kabelbinder, maar dan eentje die ook gemakkelijk weer los gemaakt kan worden. Ik heb het nooit geprobeerd, maar misschien gaat het ook heel goed met een forse kabelbinder die je dan na droging van de lijm, moet door knippen om te verwijderen.
De betreffende link is alleen goed te openen met IE (met normale browsers als FF, Chrome en Opera heeft hij soms moeite) Met een kabelbinder kun je uiteraard de kracht onvoldoende doseren en niet meer corrigeren, maar Frits mag het van mij wel zo proberen, want waarom zou je het gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan? Het doorknippen van een kabelbinder kan -lijkt mij- gemakkelijk beschadigingen veroorzaken aan toets of hals.
Ik heb voor het lijmen van de ebben fineerlaag ook gebruik gemaakt van kabelbinders en dat werkte goed. Je knipt ze ook niet door, je snijdt ze door met een chirurgisch mesje: geen spoor van te zien. Het was niet moeilijk. Je moet wél goed uitvogelen hoe breed het plankje moet zijn waarop je de toets vastzet en waaromheen de binders moeten worden vastgezet: de hoek die de kabelbinders moeten maken, moet overeenkomen met de hoek van het fineer op de toets, aan de rand van de ronding. Is je plankje te smal, dan breekt het fineer, is het te breed, dan oefen je te weinig druk uit op het fineer en sluiten fineer en toets niet aan. Op de site van Salve Hakedal wordt het proces uitgelegd, hij werkt met touw.
De link is ook goed te openen met Mozilla Firefox. Voor wat betreft de toepasbaarheid van een geopperd idee schreef ik: Let daarbij op de woorden 'nooit geprobeerd' en 'misschien', die zijn cruciaal voor een juist begrip. In een andere reactie (post #9) lees ik dat Liuwe met succes kabelbinders heeft toegepast dus is het te doen. Misschien is de eenmaal aangelegde kracht niet meer terug te draaien, dat zou een nadeel kunnen zijn maar goed, het gereedschapje kost ook bijna niets. Als de kracht dan al te groot is knip of snij je de boel toch gewoon weer los en leg je een nieuwe aan.
Even een afbeelding van een soort 'klem' zoals Liuwe die had gevonden en toegepast door Salve Håkedal: @Liuwe: koop je ergens een stuk ebben fineer? Hoe dik is het dan?
Cremona Tools levert het (hoge verzendkosten!) en ik heb ebbenfineer gekocht bij Dictum/Dick, € 17,50 per strook, duur materiaal, ik heb er ook wat verprutst. Het is te krijgen in diktes tussen 0.5 mm en 2 mm; ik heb 1.0 mm gebruikt. Het breekt gemakkelijk en je betaalt dus letterlijk leergeld!. Ik heb nu twee toetsen belegd en één staartstuk. Een spiritusbrander is onontbeerlijk. Ook een strijkijzer of een verfafbrander(!) kunnen goede diensten bewijzen,. Ebben staat een stuk beter dan een geverfde laag! De leverbaarheid is onderhevig aan fluctuaties, heb ik gemerkt.
ProArte (Antwerpen) verkoopt de nylon toetsklemmen die Bert bedoelt. KL 1620 € 5,17 per stuk. Ze willen ze vast wel per post opsturen. telefoon 0032 3 216 99 28