Vereniging Huismuziek

Discussie in 'Overig' gestart door JanHut, 7 jun 2016.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.441
    Regelmatig wordt Vereniging Huismuziek genoemd. Een beweging van zowel plaatselijke verenigingen als een landelijk geheel. Samengevat: cursussen voor spel en instrumentenbouw & ensembles.
    Website: https://www.huismuziek.nl/
    Wie heeft ervaring met:
    ~ensembles (regionaal) of
    ~cursussen, speelweekends, enz. (landelijk)?
     
  2. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Iedere zomer, dit jaar voor de 20e keer, ga ik naar de kamermuziekweek in Westelbeers, d.i. een van de cursussen die Huismuziek organiseert. Ik kan het zeker aanraden, een week lang in allerlei bezettingen muziek maken, onder leiding van geweldige docenten. Je wordt ingedeeld in twee ensembles, maar je mag ook met een eigen ensemble komen. Zie verder:
    https://www.huismuziek.nl/?id=160&course_id=7458
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat ziet er goed uit!
    Maar helaas wel behoorlijk prijzig :(
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ik heb goede ervaring met vereniging huismuziek!
    Ik speel in het regionale ensemble Spiccato (dit komt jullie intussen wel bekend voor;)) dat valt onder de Amersfoortse vereniging Huismuziek.
    De introductiecursus Minimal Music in het muziekgebouw aan het IJ was een geweldige dag! Ook van de vereniging huismuziek.
    En in november hoop ik met een vriendin (piano) mee te kunnen doen aan een dag nieuwe nederlandse muziek voor piano en cello. (Alleen moet ik morgen nog eens bellen naar huismuziek of die aanmelding goed is doorgekomen.)

    Naschrift: Nu dus telefonisch aangemeld en die service loopt prima! Het is nu te hopen dat er genoeg aanmeldingen binnenkomen dat het door kan gaan!
    https://www.huismuziek.nl/?id=160&course_id=7486
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2016
    JanHut vindt dit leuk.
  5. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    175
    Na de zomervakantie ga ik meedoen met het Nijmeegse ensemble van Vereniging Huismuziek. Ik heb aan het eind van het seizoen een keer meegespeeld. Jammer genoeg is het maar een klein ensemble, maar wie weet komen er meer mensen bij.
     
    marloes s, Marcelita en JanHut vinden dit leuk.
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Hoe klein dan? Als dat onder het aantal zit van een minimum om de groep door te kunnen laten gaan, is dat vervelend, dan hoop ik echt voor je op versterking van de groep! Muzikaal gezien bieden heel kleine groepen wel hun uitdaging! Het is dan nog sneller hoorbaar als je ernaast zit, dus geeft het wel een enorme stimulans goed te oefenen.Belangrijker is nog de kick die je kunt krijgen van het intieme van kamermuziek dat goed wil lukken met elkaar.:)
     
  7. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    175
    Als ik het me goed herinner bestond de groep uit 2 violen, 1 altviool, 3 dwarsfluiten, 1 hobo en 1 cello (met mij erbij dan 2).
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Dat wordt wel een uitdaging met drie dwarsfluiten en een hobo! Nu maar hopen dat er zich nog violisten melden, want dit is een best lastige combinatie!
     
  9. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    538
    Weet je of ze nog een cello kunnen gebruiken en wat het vereiste niveau is? Drie celli is misschien wat veel...
     
  10. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    175
    Ik weet het niet, maar zou wel leuk zijn! Ik zou gewoon even een mailtje sturen.
     
  11. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    538
    Wordt de groep geleid door Heleen de Witte?
     
  12. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.441
    Huismuziek: spelen zonder applaus.
    Bij eerdere ensembles / orkesten waar ik speelde werkten we naar uitvoeringen toe. Dat had een leuke stimulerende kant. Bij huismuziek ligt het accent vaak op plezier in samenspelen (en bijleren), zonder veel accent op uitvoeringen. Ik ontdekte dat dat ook wel wat heeft. Het speelplezier en van elkaars spel genieten is leuk en waardevol. Vooral die momenten dat het helemaal samen komt.
    Muziek en podium hoeven niet altijd samen te gaan (en eeuwen geleden was muziek vooral in de huiskamer, op straat, bij feesten en in kerken).
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ja, inderdaad! Bij Ravelijn (wereldmuziek) hebben we wel een einduitvoering, maar vooral voor onszelf, aangevuld met wat gasten die mogen horen en zien hoeveel plezier we hieraan beleven.
    Bij datgene waar ik mij met pianospelende vriendin op heb ingeschreven, gaat het ook om het leren.
    Dat is in de vorm van masterclasses, waar per duo een half uur is ingeruimd en iedereen verder meeluistert en kijkt van wat je kan oppikken, ook al ben je zelf niet aan de beurt.
    Maar goed, ik hoop wel dat er genoeg duo's zich aanmelden en dat het dus door kan gaan! Mijn leraar reageerde ook heel positief op de aanmelding en we gaan dus ook onder zijn leiding voorbereiden.

    We hebben dit stuk gekozen (zie filmpje) en ik ben er nét achtergekomen dat dit op youtube staat:
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2016
    JanHut vindt dit leuk.
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Het komt dus echt helemaal aan op toonvorming en goed op elkaar afgestemd zijn. Af en toe wrijft het en dat zit in het stuk 'ingebakken', dus komt het aan op mooi wrijven:D. Kon net een stukje meespelen, want qua noten op zich is het dus niet zo moeilijk met patronen die zich herhalen. We gaan dus spoedig bij het oefenen toekomen aan het proberen mooi samen te spelen en dat is dus ook wat er eind november gaat gebeuren.
    Wie doet er mee?
     

Deel Deze Pagina