beste allemaal, Onze dochter van 9 jaar speelt (nog) op een halve viool. Ze staat met een zodanig kromme nek dat de viooljuf vindt dat ze een hogere kinsteun nodig heeft. Die ze nu heeft is erg laag, vond ze. De vioolbouwer waar we de viool huren is nu in de vakantie gesloten. Hebben jullie tips hoe ik de steun zelf (tijdelijk) kan verhogen? Of zal ik netjes wachten tot de vioolbouwer open is? Ik zal straks een foto van haar kinsteun plaatsen. Want ik vraag me af of er voor kinderen ook iets hogere steunen bestaan.
https://vioolspelen.nl/2013/07/07/a...steun-te-selecteren-en-comfortabel-te-spelen/ Ik weet niet of je er iets mee kunt, maar halve wege de pagina vind je een paar huishoudtips hoe je zelf je kinsteunkunt verhogen. Misschien kun je er wat mee. Succes !
Voor een reparatie wel, voor een kinsteun weet ik het niet. Als je dochter anders niet lekker kan spelen en je verandert niks echt aan de viool kan het misschien wel? Ik weet ook niet of je de kinsteun huurt of koopt? Zal waarschijnlijk wel huren zijn en dan is het inderdaad niet zo logisch. Sorry, slechte tip
Wat een goede link Marloes! Dank je wel! Ik heb de laatste tijd zelf veel last van mijn nek en linker schouder. Ik ga ook de stand van kinsteun ed eens onder de loep nemen. Ik was al met schoudersteunen aan het experimenteren. Maar twijfel ook over mijn kinsteun. (Ik ga zelfs naae cesartherapie speciaal voor musici)
Geeft niet hoor Nikin. Ze heeft nog geen pijn. Ik wel. Ik speel niet lekker ontspannen meer. Ik wilde dat ik wist wat te veranderen...
Die link is wel goed, maar de inhoud niet. Ik heb NoName#2 al eens geschreven over haar methode van het ophogen van een kinstuk, maar blijkbaar heeft ze mijn commentaar niet geïmplementeerd. Moet ze zelf weten natuurlijk. Mijn advies: zo niet/nooit doen!! Als je het tóch doet en je plaatst wat rondjes kurk -afkomstig van een kurk uit een fles (!)- onder je kinsteun, wees dan niet verbaasd dat je viool je uit de handen glipt omdat het kinstuk eraf flipt. Die rondjes hebben te weinig houvast op zowel het bovenblad als op het kinstuk. De viool kan dan op de grond terecht komen en dan ben je nog verder van huis. Bovendien geldt in dit geval: het is een huurinstrument en dus naar de verhuurder ermee. Ik zou als mogelijke oplossing (voor de dochter van Deano) de schoudersteun links veel hoger maken, door die poot uit te draaien tot de uiterste stand. Daarmee komt het kinstuk hoger en dichter bij de kin/kaak. Kun je simpel zélf uitvoeren. Geef het een kans! Misschien is het euvel daarmee opgelost? Succes er mee!
Ik ga het proberen Frits. Dank je wel! Edit: de juf had dat al vrij hoog gedraaid. Ik heb het nog een beetje hoger gedraaid. Ik kijk het even aan. Anders gaan we na de vakantie toch even langs de vioolbouwer. Hoever moet haar hand voorbij de krul komen voordat ze naar een 3/4 viool gaat?
Is het misschien een mogelijkheid om (voor nu) tijdelijk een steun van een 4/4 viool op zo'n klein viooltje te plaatsen? Is toch al wat hoger, denk ik... Ik heb toch al het idee dat dit een echt lage steun is? Gewoon een ander merk steun zou al wat kunnen oplossen? En misschien inderdaad eerst eens kijken hoe het viooltje zit met een andere schoudersteun, als die steun niet meer hoger kan? Gewoon een Wolf-steun misschien? Wat ik doe met de leerorkestkinderen is dat de hand om de krul moet kunnen, en dan de vingers echt om de hele krul heen. Maar ik weet dat onze viooljuf wel eens eerder overstapt op een grotere viool, zodra kinderen daar gewoon goed op kunnen spelen. Voor jou, Anous: vraag het Valerie!!! Daar kom je toch af en toe, toch? Trouwens: voor Nele zou je haar ook hierom om advies kunnen vragen.....
Vrijdag komen we weer bij Valerie. Ik neem Nele mee. Misschien haar viool ook? Ze wil vast wel even kijken. Ik kan eens kijken of mijn wolfsteun op haar viool past. Nele houdt over als ze haar hand om de krul legt. Haar arm is dan gebogen. Maar... wanneer is de viool écht te klein? Nele haar kinsteun is echt erg laag volgens onze juf. En... Nele heeft mijn lange nek geërfd.
Ik zou zeker Nele's viool meenemen naar Valerie. Heb ik toen met Femke ook gedaan, was erg prettig, we kregen goede tips, ook dingen waar we helemaal geen erg in hadden. Ik heb je verder maar even persoonlijke berichten gestuurd
Bedoel je dan hoe ver de hand om de krul moet kunnen bij een 1/2-viool, want een 3/4 heb je niet om te proberen. De gebruikelijke manier is om dat te testen adh van een 3/4-viool. Ik heb even een tabel gemaakt om een richtlijn te hebben: Als ik bovenstaande foto's (in #13) zo zie zou ik zonder aarzeling zo snel mogelijk overgaan op een 3/4 viool! Kan makkelijk.
De gedachte is wel inventief, maar het probleem zit 'em in de breedte. Een 1/2-viool is een stuk smaller dan een 4/4 zodat de schoudersteun niet smal genoeg kan worden ingesteld.
Ik moet even bedenken hoe ik dat aan ga pakken. De viooljuf heeft nog niks gezegd over een grotere maat viool. Ik wil haar ook niet passeren. Een grotere viool komt dus ook hoger? Dan is het kinsteunprobleem (mogelijk) ook vanzelf opgelost?
Ja, in principe wel, maar het gaat daarbij om millimeters. De rand (krans) is slechts een paar millimeter breder dan een 1/2-viool. Misschien met een goede schoudersteun in combinatie met een bepaald type kinsteun (niet extra verhoogd, maar goed passend) is het euvel opgelost.
Ja, vind ik leuk, inventief zijn. Ze heeft toch de ijzeren beugels (excuses dat ik niet weet hoe ze heten) van de 1/2 steun? Dan krijg je die 4/4 steun toch wel op zo'n viooltje? Ik heb nog een kinsteun waarbij de pootjes dichter bij elkaar zitten. Die zou met kortere pootjes/beugels volgens mij wel op een 1/2 viool kunnen....