Verouderen snaren?

Discussie in 'Cello' gestart door Josje, 23 feb 2015.

  1. Josje

    Josje

    Lid geworden:
    14 mei 2010
    Berichten:
    16
    Sedert november 2010 zitten op mijn nieuwe cello Larsen snaren medium. Ik ben amateur en heb in die jaren niet echt intensief gespeeld. Paar keer in de week een halfuurtje. Ook wel maanden weinig.
    Moet ik nieuwe snaren plaatsen omdat deze verouderen na ruim 4 jaar? Ik hoor dat wel eens.
    En welke moet ik er dan op laten zetten. Ik zoek eigenlijk snaren die gemakkelijker aanstrijken dan die ik nu heb.
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2015
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Larsen snaren hebben niet het eeuwige leven. Wanneer de snaren aanmerkelijk minder gaan klinken zijn ze aan vervanging toe en 5 jaar is ook bij niet al te intensief amateurgebruik toch wel in "blessuretijd". Larsen zou op een goed afgesteld instrument niet speciaal moeilijk moeten aanspreken, integendeel! Als Larsen niet makkelijk aanspreekt hebben andere snaren er waarschijnlijk ook moeite mee.
    Probeer eerst een de A en/of de D eens te vervangen en zie wat dat oplevert en laat bovendien ook eens kijken naar de hoogte van de snaren op de toets (op het eind ca. 4,5mm tussen snaar en toets bij de A en 6,5mm bij de C): een veelvoorkomende reden van moeilijke aanspraak en zwaar spel.
    Naar de vioolbouwer ermee dus!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik vraag me af wat er dan werkelijk gebeurt met snaren die een stalen kern hebben en een redelijk inerte omwikkeling. Bij een zilveren omwikkeling kun je nog spreken van oxidatie, maar dat is nagenoeg niet aan de orde bij een snaar met een wolfraam omwikkeling of chroomstaal. Aluminium kan zijn aangetast door transpiratie.